• Bf29okt

Solsemester med 6 månaders mat

Vi ska på solsemester snart med våran 6 månaders.

Hur gör man med hans mat?

Får man ta med burkmat?

• Svar på tråden Solsemester med 6 månaders mat
  • Alexi

Måste han äta fast mat? Kan ni inte bara köra amning eller ersättning under resan?

• Carambolan

Jag ammade och gav bitar av vår mat när vi reste med en 6-månaders. Det var iofs vad hon åt hemma också :)

• Bf29okt

Okej skit bra:)

Linnis92 skrev 2016-04-30 21:12:09 följande:

Så länge du lägger burkmaten i resväskan är det inga problem :)

• Bf29okt
    Alexi skrev 2016-04-30 21:26:52 följande:

Måste han äta fast mat? Kan ni inte bara köra amning eller ersättning under resan?

Måste och måste men har fått in rutin på att han äter frukost , lunch , middag och vill helst ha det så:)
  • Bf29okt

Okej:) han äter mini portioner nu typ en tredjedel av en burk

Carambolan skrev 2016-04-30 21:31:54 följande:

Jag ammade och gav bitar av vår mat när vi reste med en 6-månaders. Det var iofs vad hon åt hemma också :)

• Medlemina

Ja du får ta med mat och dryck så mycket som (du själv uppskattar) går åt tills du når slutdestinationen. Jag har flugit med min son från det att han var 5 månader. Säkerhetskontrollen tar ut all mat och dryck, även oöppnade/obrutna förpackningar, och scannar dem separat. Ibland (har hänt mig endast en gång) kan man vara tvungen att hälla ut om man har vatten i nappflaskan men det är bara att fylla på nytt direkt efter kontrollen. Då vi bor på en ö så innebär vårt liv en hel del flyg. Har släkt utomlands som måste besökas ibland och vi var bjudna till bröllop i Hongkong vilket innebar många mellanlandningar för oss i flera länder. Vi hade med oss i handbagaget; vatten och juice, grötpulver, burkmat och fruktpuréer på burk, majskrokar och russin och många klämmisar, och en plastsked och tallrik :) . Varken intikesflyg eller något av de utrikesflygen har höjt ett ögonbryn änns :)

• Medlemina

Ps. Vi försökte ha sonen lite törstig tills det var dags för start. Sedan fick han amma eller dricka lite vatten eller gett klämmis beroende på ålder, småskvättar/skedar åt gången för att han hela tiden skulle svälja/hålla igång sväljreflexen under starten för att hjälpa honom tryckutjämna och slippa lock för öronen. Har hört att bebisar inte riktigt har svårt med det men man vet aldrig :) var han dessutom trött innan så kunde ha somna gott sen :)

Om ett par veckor drar vi till mallis med sonen som nu är strax över 2 år och dottern som är 7 månader :)

• Bf29okt

Okej :) tack för svaret och tipsen:)

Medlemina skrev 2016-04-30 22:57:28 följande:

Ps. Vi försökte ha sonen lite törstig tills det var dags för start. Sedan fick han amma eller dricka lite vatten eller gett klämmis beroende på ålder, småskvättar/skedar åt gången för att han hela tiden skulle svälja/hålla igång sväljreflexen under starten för att hjälpa honom tryckutjämna och slippa lock för öronen. Har hört att bebisar inte riktigt har svårt med det men man vet aldrig :) var han dessutom trött innan så kunde ha somna gott sen :)

Om ett par veckor drar vi till mallis med sonen som nu är strax över 2 år och dottern som är 7 månader :)

Svar på tråden Solsemester med 6 månaders mat