• Anonym (Ts)

Att vilja ha annan mat på kalas

Är inte det lite respektlöst? Antingen äter man det som bjuds, eller så står man över och är bara social och trevlig. Detta tycker jag gäller både barn och vuxna (allergier och livsval räknar jag såklart inte in i detta).

Men som till exempel min brorson igår när vi var bjudna till syrran: han ville inte ha tårtan, helt ok tycker jag. Men så är syrrans dotter äggallergiker så hon fick glass istället för tårta. Brorsans son tjöt högt att det var orättvist, och varför kunde inte han få glass också? Jag försökte förklara att alla bjuds på tårta och det är enbart på grund av allergi som det blir så. Han satt och surade länge. Då tror ni att han är tre eller fyra år gammal. Nej, han är tio.

Skulle han fått glass lär han sig ju aldrig. Syrrans dotter får gå genom livet och alltid behöva tänka sig för, kanske känna sig utanför och utpekad. Men ska hon behöva bli det av sin egen släkt? Och av avundsjuka? Jag älskar min brorson men blev väldigt upprörd av hans beteende. Han betedde sig som en bortskämd snorunge. Det är minsann inget att vara avundsjuk på, en allergiker. Hans mamma kom fram till syrran och frågade om inte hennes son kunde få lite glass i alla fall, och syrran sa nej. Hon sa att glassen var enbart på grund av allergi och övriga skulle få tårta.

Hur skulle ni gjort om det var ett bjudning? Skulle ni gett honom glass?

• Svar på tråden Att vilja ha annan mat på kalas
  • molly50
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-05-02 15:03:37 följande:
    Sant! Är man van att ständigt få som man vill så är det nog svårt att förstå varför man får ett nej.
    Precis!
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Anno)
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-05-03 09:34:08 följande:

Principfasthet är väl något bra, om man kan vara så pass flexibel att man kan rucka på principerna vid behov. Jag menar att såväl barn som vuxna mår bra av att det finns generella "principer", sen måste principer ibland frångås för att det ska bli bra i praktiken. Det är ju just när inga generella regler (principer, sociala koder) finns som det blir svårt att veta hur man ska agera för att göra "rätt". Och barn vill väl egentligen göra rätt, de måste bara träna på det.

Jag håller med dig i det som du skriver.

Jag kommer för mitt liv aldrig förstå varför ett man inte skulle må bra av grännssättning.

Är man på besök hos andra tycker jag det är viktigt att även barn rättar sig efter den mat/efterrätt som bjuds.

Dock kanske småbarn.
  • molly50
    Drottningen70 skrev 2016-05-02 16:18:15 följande:
    Jag är 45 och kan inte heller förstå varför han inte fick glass när det fanns över...jag är långt ifrån bortskämd kan jag lova.

Jättemärkligt sätt att ta hand om sina gäster.
    Ja,om jag ska ha ett kalas så ser jag till att allt räcker åt alla.
    Jag hade t ex sett till att göra en äggfri efterrätt åt alla så att alla fick samma sak.
    Mattias och Hannah.
  • Rocket Mania
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-05-03 09:34:08 följande:
    Principfasthet är väl något bra, om man kan vara så pass flexibel att man kan rucka på principerna vid behov. Jag menar att såväl barn som vuxna mår bra av att det finns generella "principer", sen måste principer ibland frångås för att det ska bli bra i praktiken. Det är ju just när inga generella regler (principer, sociala koder) finns som det blir svårt att veta hur man ska agera för att göra "rätt". Och barn vill väl egentligen göra rätt, de måste bara träna på det.
    Ja alltså, jag menar ju inte att alla ska flumma runt och köra med fri uppfostran, vissa ramar behövs absolut.
  • Voluptuous Shalimar
    molly50 skrev 2016-05-03 09:47:12 följande:

Jag hade t ex sett till att göra en äggfri efterrätt åt alla så att alla fick samma sak.

Ja och i detta fall hade värdinnan "köpt in" tårta (tyckte jag att ts skrev nånstans) och om man beställer tårta så är det väl bara att säga att hela tårtan måste vara äggfri...?
  • Anonym (Självklart)
    molly50 skrev 2016-05-03 09:47:12 följande:
    Jag håller med!

I första hand gör man en äggfri efterrätt som alla kan äta av, eller i alla fall en efterrätt där det äggfria alternativet är "samma" fast äggfri.

Bjuder man personen med specialkost på något helt annat tycker jag faktiskt att man kan se till att ha så mycket av det alternativet att det räcker till de andra gästerna också. Speciellt när det gäller tårta vs. glass och det är barn inblandat.

Känns inte helt otänkbart att systerdottern fått välja mellan glass och tårta och valt glass, därav bristen på äggfri tårta och då känns det ännu mer ogint att de andra barnen (vuxna) inte får göra samma val. 

Ett alternativ kan ju också vara om det gäller mindre bjudningar, vilket jag själv brukar använda mig av, att höra lite med sina gäster om det är något speciellt de gillar eller inte gillar, på så sätt blir det enkelt att göra alla gäster nöjda.
  • molly50
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-05-03 10:12:41 följande:
    Ja och i detta fall hade värdinnan "köpt in" tårta (tyckte jag att ts skrev nånstans) och om man beställer tårta så är det väl bara att säga att hela tårtan måste vara äggfri...?
    Ja,exakt! Så tänker jag med.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Självklart) skrev 2016-05-03 10:28:45 följande:
    Jag håller med!

I första hand gör man en äggfri efterrätt som alla kan äta av, eller i alla fall en efterrätt där det äggfria alternativet är "samma" fast äggfri.

Bjuder man personen med specialkost på något helt annat tycker jag faktiskt att man kan se till att ha så mycket av det alternativet att det räcker till de andra gästerna också. Speciellt när det gäller tårta vs. glass och det är barn inblandat.

Känns inte helt otänkbart att systerdottern fått välja mellan glass och tårta och valt glass, därav bristen på äggfri tårta och då känns det ännu mer ogint att de andra barnen (vuxna) inte får göra samma val. 

Ett alternativ kan ju också vara om det gäller mindre bjudningar, vilket jag själv brukar använda mig av, att höra lite med sina gäster om det är något speciellt de gillar eller inte gillar, på så sätt blir det enkelt att göra alla gäster nöjda.
    Precis!

Jag brukar alltid höra mig för när jag bjuder in till barnens kalas (mina egna vänner känner jag ju till om de har några ev allergier eller specialkost) om det finns allergier eller så.
    Sen ser jag till att alla får samma sak.
    Jag skulle aldrig köpa in t ex glass til enbart en. I synnerhet inte när det är barn inblandat,som du skriver.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Ts)

Både ja och nej. Syrran bakar ibland själv och ibland blir det glass till dottern, men då det var ett lite större kalas (hennes man fyllde 40) ville hon slå på extra stort och beställde en väldigt fin tårta. Vårt konditori har sagt ifrån att just ägg är svårt då de inte har en särskild avdelning de gör allergivänligt i, utan allt bakas i samma rum. Därför kan det finnas spår av ägg och nötter i allt de gör (tror mest de säger så för att ha ryggen fria, men bra ändå att man då själv kan ta beslutet). Så just denna gången (och ofta när de är hos oss andra syskon) får dottern glass istället. Brorsans son brukar alltid äta tårta, precis som de andra.
  • Drottningen70

Det var nog så att man köpte glass till flickan istället för äggfri tårta till alla för att tösen likt många barn inte gillar tårta.......
  • Voluptuous Shalimar
    Drottningen70 skrev 2016-05-03 13:06:16 följande:
    Det var nog så att man köpte glass till flickan istället för äggfri tårta till alla för att tösen likt många barn inte gillar tårta.......
    Lustigt att gängse uppfattning är att många barn inte gillar tårta. När jag var barn gillade jag förvisso inte marsipan eller grädde, men tårta i sig ogillade jag inte. Dessutom var jag rätt ensam om att rata marsipan och grädde, kan jag tillägga. (Åt inte semlor heller.)

En "tårta" kan vara nästan vad som helst, allt från chokladbotten med chokladkräm och chokladglasyr till en lätt moussetårta med tunn nötbotten till gräddtårta med frukt och/eller gelé till marängtårta med diverse gräddiga fyllningar och chokladiga dekorationer osv osv osv, så att säga att många barn inte gillar "tårta" blir ju lite lustigt. Barn gillar inte tårta, men de gillar glass. Glasstårta är inget för barn då, eftersom det är "tårta"? Liksom brownies med chokladglasyr och gräddklick lika gärna skulle kunna vara "chokladtårta"...
  • Anonym (Laban)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-30 22:41:58 följande:

Är inte det lite respektlöst? Antingen äter man det som bjuds, eller så står man över och är bara social och trevlig. Detta tycker jag gäller både barn och vuxna (allergier och livsval räknar jag såklart inte in i detta).

Men som till exempel min brorson igår när vi var bjudna till syrran: han ville inte ha tårtan, helt ok tycker jag. Men så är syrrans dotter äggallergiker så hon fick glass istället för tårta. Brorsans son tjöt högt att det var orättvist, och varför kunde inte han få glass också? Jag försökte förklara att alla bjuds på tårta och det är enbart på grund av allergi som det blir så. Han satt och surade länge. Då tror ni att han är tre eller fyra år gammal. Nej, han är tio.

Skulle han fått glass lär han sig ju aldrig. Syrrans dotter får gå genom livet och alltid behöva tänka sig för, kanske känna sig utanför och utpekad. Men ska hon behöva bli det av sin egen släkt? Och av avundsjuka? Jag älskar min brorson men blev väldigt upprörd av hans beteende. Han betedde sig som en bortskämd snorunge. Det är minsann inget att vara avundsjuk på, en allergiker. Hans mamma kom fram till syrran och frågade om inte hennes son kunde få lite glass i alla fall, och syrran sa nej. Hon sa att glassen var enbart på grund av allergi och övriga skulle få tårta.

Jag håller med dig i stort, jag irriterar mig jättemycket när folk (särskilt vuxna) är kräsna med mat, men i det här fallet hade jag gett 10-åringen glass för att din systerdotter skulle känna sig mindre utanför.
  • Anonym (Laban)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-30 22:41:58 följande:

Jag håller med dig i stort, jag irriterar mig jättemycket när folk (särskilt vuxna) är kräsna med mat, men i det här fallet hade jag gett 10-åringen glass för att din systerdotter skulle känna sig mindre utanför.
Svar på tråden Att vilja ha annan mat på kalas