• Helena90

    7 veckors bebis välling

    Ikväll hände det som inte fick hända.

    Vi va iväg och med oss har vi två portionsburkar till våra barn.

    Killen på 2 år har fullkornsvälling och tjejen på 7 veckor har ersättning.

    Vi gav av misstag tjejen fullkornsvälling i en flaska med 120 ml vatten då fullkornsvällingen var avsedd till storebrorsan som har nästan 300 ml. Hon åt upp hela flaskan innan vi hann märka nått och verkade mer än nöjd, vad kan hända nu????

  • Svar på tråden 7 veckors bebis välling
  • Junjun

    Risken är nog stor att hon blir förstoppad. Jag skulle ha försökt få i henne bara vatten!

    Men ring vårdguiden och fråga....

  • viseversa

    Farligt är det inte men hon kan bli trög i magen. Ge henne Katrinplommon puré och hoppas det kommer ut igen utan större problem.

  • viseversa
    Helena90 skrev 2016-05-01 08:39:10 följande:

    Men är det verkligen okej att ge enbart vatten eller katrinplommon puré till en 7 veckors bebis?


    Ja vatten kan du ge. Vill du inte testa katrinplommon så kör på vatten. Om du är orolig ring sjukvårdsupplysningen då.
  • fantasy06

    Bättre att ringa 1177 istället för att skriva här så "vanligt" folk får gissa sig till om det är bra eller dåligt.

    Jag hade iaf ringt 1177 direkt när jag upptäkt misstaget.

  • Lady Di

    Ring till proffesionell hjälp.
    Men säger samma som de andra, hon blir trög i magen. O nej vatten är inte farligt att ge. Men jag hade blandat ersättningen lite tunnare istället så hon får i sig vätskan o en liten skvätt olivolja för de smörjer tarmen.

  • Trippelmamma76

    Hade aldrig gett katrinplommon (eller annan mat) till någon på bara 7 veckor! Magen lär väl ha mycket nog att hantera med vällingen... Ring 1177 för råd

  • sextiotalist

    Ingen fara, risken är väl att hon ratar ersättningen när hon fått smak på välling.

    Men har hon inga problem med magen eller en disposition för glutenintolerans så kan du nog slappna av. Lite trög i magen, då kanske lite messmör är ett tips.

  • Helena90

    Hon har fått mer vatten i sin ersättning nu idag och lite olja i, än sålänge märker vi ingenting på henne, precis lika glad som vanligt. Dock har hon inte bajsat idag än.

Svar på tråden 7 veckors bebis välling