• Anonym (Missy)

Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?

Ts, oavsett om terapeuten må ha agerat korrekt i en ren juridisk bemärkelse så agerade hon oprofessionellt. Hon är INTE kompetent och för din egen och din familjs skull bör du INTE gå tillbaka dit.

Du kommer förmodligen aldrig få någon vettig förklaring eller förståelse av henne. Inte heller kan du förvänta dig upprättelse därifrån. Om hon av någon anledning skulle fått en uppenbarelse och fått bättre yrkeskunskaper och personlig självkännedom kommer hon ändå med stpr sannolikhet aldrig erkänna något på grund av rädsla för att själv bli anmäld och fälld.

Enligt mitt tycke gick hon över gränsen med råge. Hon förtjänar definitivt en ivo-anmälan.

Ett tips. Om man är medlem i svenska kyrkan (kanske annars också) kan man gå på samtal hos prästen. De är skolade i att ta hand om människor i kris och har ABSOLUT tystnadsplikt.

• Anonym (Missy)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-05-03 00:01:45 följande:

Om du läser socialtjänstlagen så framgår det under vilka omständigheter personer som yrkesmässigt direkt eller indirekt kan komma i kontakt med barn som kan misstänkas fara illa. Där framgår det att personen då har skyldighet att bryta sekretessen och lämna ALLA uppgifter som kan vara till hjälp till socialtjänsten.

Den terapeut som beskrivs av TS har följt lagen. TS och hennes man har haft ett möte med familjerätten och en utredning har satts igång.

Barn som far illa. Om man får kännedom om, eller misstänker att ett barn far illa, måste man som psykolog anmäla det till socialnämnden, se 14 kap 1 § socialtjänstlagen (2001:453). Man är som psykolog också skyldig att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av stöd och skydd.

Om lagstiftaren skulle kräva att den enskilda yrkesutövaren inkluderar allt i sin anmälan så skulle lagen också uttryckligen säga "alla uppgifter". Nu säger lagen inte så utan "alla uppgifter som kan vara av betydelse".

Ts terapeut HAR lämnat ut för mycket uppgifter eftersom hon lämnat ut irrelevant fakta.

Ts, anmäl.
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-05-03 01:06:06 följande:

Bland det sämsta ts kan göra är att lyda råden från trådens rättshaverister.

Så här skriver Socialstyrelsen angående journalanteckningar.Sekretessen och tystnadsplikten kan brytas om patienten själv går med på det eller om det står klart att patienten eller någon närstående inte lider men av att uppgifterna lämnas ut. Därutöver får uppgifter av det slaget bara röjas om det enligt lag eller förordning finns en skyldighet att lämna ut uppgifter, t.ex. på begäran av domstol och vissa tillsynsmyndigheter (bl.a. Socialstyrelsen) samt i vissa fall då personalen har en skyldighet att göra anmälan till annan myndighet, t.ex. om ett barn riskerar att fara illa.

Även smittskyddsläkaren kan med stöd av smittskyddslagen (2004:168) begära upplysningar om en patient eller ta del av en patients journal.

Lagstiftaren menar på att sekretessen får brytas i den utsträckningen som är behövligt för att skydda barn, men inte mer än det.
  • Anonym (Missy)
    Tom Araya skrev 2016-05-03 01:39:20 följande:

Agerandet från terapeut och soc här blir svårt att motivera med syftet i den lagen.

Vad menar du?
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-05-03 07:56:11 följande:

Jaha.

De skulle motivera med att de har den skyldigheten enligt socialtjänstlagen.

TS beskriver det som att terapeuten har "tjallat", ordvalet säger en hel del.

Men det har hon ju..

Det är ett oerhört stort svek från en terapeuts sida att bryta förtroendet och anmäla sin klient. Oavsett om terapeuten har en lagenlig skyldighet eller inte så skadar ett sånt svek relationen mellan terapeuten och klienten.
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-05-03 09:17:59 följande:

Javisst, det skadar självklart relationen.

Ni får starta en aktionsgrupp mot barnkonventioner och socialtjänstlagar. 

Terapeuten har inte bara skyldigheter i enlighet med socialtjänstlagen. Hon har även moraliska, professionella och juridiska skyldigheter gentemot klienten.

En terapeuts primära lojalitet ska ligga hos klienten. Utan det blir terapin verkningslös och till och med skadlig. Om en terapeut i lag är tvingad att bryta tystnadsplikten och klientens förtroende ska hon göra det i så liten utsträckning som möjligt för att skada klienten så lite som möjligt. Det har inte den här terapeuten gjort. Hon tog i mer än vad socialtjänstlagen tvingar henne att göra och i och med det har hon både skadat ts mer än nödvändigt samt även försummat sina skyldigheter i enlighet med sekretesslagen.
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-05-03 09:17:59 följande:

Javisst, det skadar självklart relationen.

Ni får starta en aktionsgrupp mot barnkonventioner och socialtjänstlagar. 

Vilken märklig inställning du har. Det är ju jätteallvarligt om en terapeut bryter sekretessen mot sin klient utan anledning.
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-05-03 09:43:03 följande:

Ska det anmälas till RR - Rättshaveristernas Riksförbund

Det handlar faktiskt om en familj som är under utredning. Det skulle inte gynna föräldrarnas sak om de anmäler en person som följer lagen.

Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i

första stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla

uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett

barns behov av stöd och skydd.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/s...

Nej men till ivo. Tycker du att sekretessbrott är en petitess?

Förstår du inte skillnaden mellan "alla uppgifter" och "alla uppgifter som kan ha betydelse"? Det sista betyder ungefär "alla relevanta uppgifter". Det betyder att det inte föreligger någon skyldighet att lämna ut för anmälan irrelevanta uppgifter.
  • Anonym (Missy)

Ts, jag jobbar inom vården och känner stor lojalitet gentemot mina patienter och tar tystnadsplikten på största möjliga allvar. Jag skulle själv aldrig svika en patients förtroende lättvindigt eller lämna ut uppgifter till höger och vänster i onödan.

Enligt min bedömning agerade terapeuten inte professionellt och hon känns inte kompetent.

Du kan anmäla det till ivo. Det kommer inte att ligga dig i fatet gällande utredningen hos socialtjänsten oavsett vad vissa här i tråden vill få dig att tro.

• Anonym (Missy)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-05-03 10:38:24 följande:

Ja, det händer ju tyvärr alltför ofta att personer som har anmälningsplikt åsidosätter denna, ibland med mycket tragiska konsekvenser för barnen.

Att påstå att en orosanmälan är detsamma som att lämna ut uppgifter till höger och vänster visar att det finns personer som arbetar inom vården som inte borde göra detta.

Vi personalen finns i första hand till för att vårda våra patienter. Vi är ingen kontrollmyndighet och att anmäla våra patienter är bara en bisyssla och någonting som egentligen går emot våra egna etiska riktlinjer

Jag delar min uppfattning med majoriteten av mina kollegor. Kräver inte att du ska förstå det om du inte själv jobbar inom vården.
Svar på tråden Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?