• Anonym (Psyk)

Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?

Jag förstår inte varför nu reagerar på att terapeuten lämnat ut citat. Det vore sämre om hon gjort en sammanfattning som oftast blir en tolkning av situationen. Och vad jag kan läsa så framgår det inte vad ts har sagt. "Jag var så trött och utpumpad att jag drog till ungen när han skrek" det är ett citat som är bra att skriva ordagrant. Nu vet vi inte vad ts sagt men konstigt att utgå från att terapeuten överdriver utan att veta. Anmälningar till soc är inget som görs lättvindigt. I alla fall inte på någon av de arbetsplatser jag varit på.

• Anonym (Psyk)
    Tom Araya skrev 2016-05-03 18:56:22 följande:

Det blir lite lustigt när du med bestämdhet försvarar terapeutens agerande trots att du nu skriver att ingen här har grunden till en sådan bedömning. Det senare håller jag med om.

Vi vet heller inte vilka av lämnade uppgifter som sociatjänsten grundat sitt beslut på om att starta utredning.

Om det inte är ställt utom tvivel att terapeuten agerat rätt i detalj vore det på sin plats att ställa frågan där terapeuten får förklara sig.

Nu är det inte så lagen är formulerad. Terapeuten behöver inte ha särskilt mycket på fötter, anmälan ska göras vid misstanke.
  • Anonym (Psyk)
    Tom Araya skrev 2016-05-03 18:49:39 följande:

TS säger själv att hon var ur balans och bara babblade på om vad som föll henne in just för stunden utan närmare eftertanke. Detta måste terapeuten ha i åtanke i sin bedömning om vad som är relevant nog för att bryta sekretessen vid en orosanmälan.

Fast man babblar väl inte på om osanningar kring hur man hanterar sina barn bara för att man är ur balans? Tror snarare att ts inte orkade hålla fasaden och berättade sanningen och ångrar sig nu. Och det verkar varit allvarliga saker hon sa. Bättre att lägga korten på bordet och ta den hjälp hon ev kommer att erbjudas.
  • Anonym (Psyk)
    Tom Araya skrev 2016-05-03 20:19:29 följande:

Få, om ens någon här har ifrågasatt att orosanmälan gjorts utan kritiken handlar om detaljer i hur den gjorts av terapeuten, vilken information som tagits med o.s.v. samt hur soc hanterat den informationen. Min bedömning är att sekretesslagen gäller och det innebär att ingen av dessa får hantera känslig och personlig information om klient allt för lättvindigt, utan ska göra en avvägd bedömning när och vad som är nödvändigt i fallet. Här ser jag anledning att närmare granska om något fel har begåtts.

Det är enkelt och behöver inte diskuteras. Vad gäller orosanmälningar till soc har man som terapeut ingen sekretess. Det är viktigt att fakta kommer fram så objektivt som möjligt. Därför är citat utmärkt att använda sig av.

Man ska som terapeut inte göra någon bedömning. Det har man inte kompetens till. Det är soc som har kompetens att göra bedömningar kring barn som far illa.
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-04 10:10:22 följande:

Det är totalt omöjligt och är inte terapeuten helt efterbliven så fattar hon vad hon har gjort?! Hon borde ha enorma skuldkänslor mot ts.

Varför borde hon ha det? Hon har gjort det hon är skyldig att göra. Man får inte ta hänsyn till relationen eller om patienten kan tänkas må dåligt av anmälan. Lagen grundar sig bland annat i berättelser från barn till psykiskt sjuka föräldrar som haft livslång kontakt med psykiatrin utan att psykiatrin brytt sig om att anmäla. Detta ofta med hänvisning till att om barnen tas ifrån den aktuella patienten tappar denne det sista den har att leva för. Många barn har vittnat om påfrestande uppväxter med psykiskt sjuka föräldrar som bara tänker på sig själva. Terapeuter gått med i detta och valt att offra barnen för föräldrarnas bästa. "Varför var det ingen som såg mig?" är en vanlig fråga hos barnen när de vuxit upp.

Nu vet vi inte hur det är med ts. Men jag håller nog med lagstiftaren om att barnens bästa måste gå först. Tycker du verkligen inte det?
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-04 18:45:22 följande:

Det du pratar om är terapeuters skyldigheter gentemot samhället. Men terapeuter har även skyldigheter gentemot sina patienter.

Frågan i det här fallet är om terapeuten fullföljt sina skyldigheter gentemot patienten.

Ps. Jag anser att en terapeuts skyldigheter i första hand är och borde vara gentemot klienten.

Jag pratar inte om terapeuters skyldigheter gentemot samhället utan terapeuters skyldigheter gentemot barn. Hur kunde du missa det? Tycker du det är viktigare att hålla vuxna bakom ryggen än att barn får det stöd de behöver?
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-04 19:40:34 följande:

Hur menar du? Vad är en terapeuts syfte? Fundera på det litegrann och återkom sedan.

Besvarar en fråga med en fråga igen. Jag kan svara när du har svarat på mina frågor.
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-04 20:54:28 följande:

Jag förstår inte dina frågor och kan därmed inte svara på dem. Det brukar bli så när debattörer använder sig av halmdockor som argumentationsteknik. Ställ gärna om dina frågor så ska jag försöka besvara dem.

Förstår du inte mina frågor? Tycker inte de är så komplicerade men okej. Läs gärna inlägg 133 och 142 så kanske du förstår. I korthet handlar det om vilket som är viktigast: att barn skyddas eller att vuxna gör det?

Däremot vet jag inte vad argumentationsteknik med halmdockor är.
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-05 01:09:57 följande:

Är det det här du vill att jag ska svara på?

Ställer en motfråga. Skulle du hellre rädda livet på ett okänt barn i afrika eller din man/fru som du lovat att älska och vårda i nöd och lust? Inte riktigt en korrekt liknelse men nästan.

Skulle du inte svara istället för att ställa motfrågor hel tiden?
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-05 07:59:46 följande:

Har bara skummat igenom senaste inläggen men vill ändå göra min röst hörd eftersom jag känner med ts. Jag förstår att hon var totalt slutkörd och sökte tröst och någon som bara lyssnar.

Nästa gång kommer hon förhoppningsvis vända sig till en vän eller en präst.

Det är för j-vligt att man inte kan prata om sina innersta tankar ens i terapin. Jag har en terapeut och hon vet ALLT om mig, hon skulle aldrig svika mitt förtroende!

Jag har t.o.m sms kontakt med henne om behov finns.

Denna terapeut bör anmälas! Det hon har gjort är oetiskt och hon borde jobba med något helt annat.

Att hon anmälde säger jag ingenting om, vet inte vad ts sagt på mötet, men att återge hennes förtvivlande ord i detalj är ALDRIG okej! Man skriver inte en orosanmälan på det sättet!

Fast om ens innersta tankar leder till att det finns en risk att ens barn far illa så bör ju terapeuten agera på detta. En vuxen människas behov av att prata om sina innersta tankar kan ju inte gå före barns rätt till en trygg uppväxt.

Det är väldigt bra att använda sig av citat i en anmälan. Då blir det tydligt exakt vad som sas. Det är mycket bättre än att använda sig av omformuleringar.

Hoppas inte att din terapeut har sms-kontakt utanför arbetstid. Det låter i så fall väldigt oprofessionellt.
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-05 08:13:14 följande:

Jag förstår fortfarande inte frågan. Menar du att skydda vuxna på bekostnad av barn? Nej, det tycker jag vore förkastligt. Däremot tycker jag inte heller att det är okej att skydda barn på bekostnad utav vuxna. Varför? Jo för att jag anser inte att det är moraliskt rätt att använda människor för syften som gynnar andra. Med andra ord tycker jag inte att det är schysst att utnyttja människor.

Vill du svara på min fråga nu?

Jag förstår faktiskt inte hur du läser. Jag har hela tiden sagt att det handlar om att skydda barn.

Oj. Så du tycker att det är moraliskt förkastligt att skydda barn från en förälder som gör att barnen far illa? Att barn och vuxna är jämställda? Barn är i en mycket mer utsatt position än vuxna. Vuxna har ett eget ansvar för sitt liv. För barn är det vårdnadshavaren som har ansvaret. Självklart måste barnen få hjälp om vårdnadshavaren brister i omsorg även om vårdnadshavaren själv inte har insikt om det.
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-05 08:21:59 följande:

Och jag hoppas att du slutar uttala dig om saker du inte vet någonting om.

Seriöst vad yrar du om nu?
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-05 08:25:24 följande:

Nej alltid under arbetstid.

Men som sagt, man kan göra en orosanmälan utan att dra 50 minuters samtal i detalj.

Jag har faktiskt aldrig sett en sån anmälan utan de jag får in står det i stora drag vad som kan göra att barnen tar skada. Sen är det upp till soc att utreda.

Nu står det ingenstans att hon har dragit hela samtalet i detalj. Det skulle bli en väldigt lång anmälan. Det ts beskriver är citerat är tex att mannen inte tar ansvar hemma. Det är väl ändå relevant. Hade varit skillnad om ts skrivit att där var med detaljer kring tex sexlivet. Citat är det bästa i anmälningar för det är då inte tolkat av terapeuten.

Var ser du de här anmälningarna?
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-05 10:36:54 följande:

26 1

Men jösses! Det står i ts att hon återgav hela samtalet i detalj! Läs innan du skriver svar i en tråd!

Jobbar på soc så jag ser anmälningar dagligen!

Anonym (Utskä­md och skrämd­)

2016-05-01

Jag grät ut inför min terapeut som jag varit hos fyra gånger förut. Då gjorde hon en orosanmälan där hon ordagrant och i så gott som i sin helhet återgav vad jag skulle ha sagt under dessa 50 minuter.

"Så gott som" det är en åsiktsfråga. Ett samtal på 50 min skulle ge en anmälan på minst tio sidor. Det är helt osannolikt. Dessutom kommer man inte ordagrant ihåg ett samtal på 50 min.

Det är tydligt att du inte jobbar på soc. Förutom din uppenbara okunskap så skrev du:
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-05 08:25:24 följande:

Jag har faktiskt aldrig sett en sån anmälan utan de jag får in står det i stora drag vad som kan göra att barnen tar skada. Sen är det upp till soc att utreda.

Om du själv jobbar med utredningar skulle du ju skriva att du först får in en anmälan och sen är utreder det. Eller tittar du på utredningen innan den går till soc? Och vad har du för befattning då?
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-05 10:50:50 följande:

Jag arbetar på mottagningen men utreder inte de anmälningar vi får in. Däremot läser jag allt! Vilken okunskap?

Tillhör du inte soc då?
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-01 17:12:46 följande:

NEJ gå inte dit igen! Oavsett vad du säger så kommer hon kontakta socialen igen som då får ytterligare saker att anmärka på!

Hon kommer självklart feltolka det du säger igen och det kommer framföras negativt till soc.

Gå ALDRIG dit igen utan anmäl denne för hon gjorde definitivt ett tjänstefel och bröt mot sekretess.

Du tror att det är ett brott mot sekretessen att göra en detaljerad anmälan. Det är fel.
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-02 06:43:27 följande:

Bara om barnen är omhändertagna enligt lvu trodde jag?

Det är under utredningen soc kan begära in journaler. Inte om barnet redan är omhändertaget.
    Anonym (Mam) skrev 2016-05-02 07:37:57 följande:

Terapeuter anmäler efter godtycke. Behöver inte finnas minsta problem gällande barnen men får terapeuten en "oro" kan familjen ändå få ett rent h-vete!

Kommer råda alla jag känner att aldrig prata familjeproblem med en terapeut då det uppenbarligen är livsfarligt!

Du tycker alltså att kontakt med soc innebär ett rent helvete? Hur kan du jobba där om det är det du gör om dagarna? De flesta som jobbar på soc försöker ju hjälpa människor men du jobbar med att ge dem ett helvete?
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-05 20:48:35 följande:

Vad är det för lågkvalitativa länkar du förser oss med? Svar från en frågespalt. Jeez *tar sig för pannan* Ingenting vi i tråden inte känner till liksom. Diskussionen har för länge sedan lämnat det stadiet där vi diskuterar psykologers anmälningsplikt.

Du verkar inte kunna acceptera att andra tycker annorlunda än du. Du verkar inte heller klara av att greppa att man kan ifrågasätta hur samhället och lagstiftningen ser ut. Intellektuellt och moraliskt är du på samma nivå som en 10-åring.

Du menar att det är fel på psykologförbundets länkar? Du har slutat diskutera det tråden handlar om och gått över till personangrepp. Antar att det blir så när man blivit överbevisad om att man har fel. 1-0 till jaha.
  • Anonym (Psyk)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-05 20:54:22 följande:

Både att göra en orosanmälan och inleda en barnutredning klassas som myndighetsutövning. I ett demokratiskt modernt rättssamhälle bör all myndighetsutövning gå till på ett rättsäkert sätt. En orosanmälan bygger på fullständigt subjektiva kriterier och är därför inte förutsägbar för medborgaren. Det betyder att det inte är rättssäker myndighetsutövning.

Vill du inte leva i en rättsstat vars lagar bygger på rättssäkerhet? Skulle du föredra ett samhälle a lá gamla ddr eller saudiarabien?

sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttss%C3%A4kerhet

Att göra en orosanmälan är inte myndighetsutövning. Sjukvården är inte ens en myndighet. Dessutom kan man göra orosanmälningar som privatperson också. Är det också myndighetsutövning då?

Lägg ner. Det har bevisats att du har fel.

Dessutom tycker du att man ska skydda vuxna på bekostnad av de barn de har ansvar för. Jag tycker det är tur att du inte har något att säga till om i detta samhället.
Svar på tråden Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?