• Anonym (Utskämd och skrämd)

Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?

Jag grät ut inför min terapeut som jag varit hos fyra gånger förut. Då gjorde hon en orosanmälan där hon ordagrant  och i så gott som i sin helhet återgav vad jag skulle ha sagt under dessa 50 minuter.

Jag befann mig i en förtvivlad situation när jag var hos henne och hade just haft två extrema veckor när jag varit vaken flera nätter för att vårda både sjuka barn och mig själv, som blivit smittad. Dessutom en oförstående make. Jag grät och "bluddrade på", orden rann ur mig när jag äntligen fick någon att "lätta mitt hjärta" för.

Jag och min man blev kallade till möte på socialen där allt detta lästes upp för oss. Jag fick svara upp mot citat som jag skulle ha sagt när jag gråtit ut hos terapeuten (och att jag gråtit fanns förresten också med i orosanmälan...) En del av det som stod var fatala missuppfattningar som hade tolkats som om jag t ex inte tyckte om våra barn, när jag i själva verket menat att jag var trött efter alla nattvak. Att min man var oförstående stod också med - och jag fick det inte lätt hemma efteråt. Nu känner han till "mina innersta tankar" - men meningen med att gå hos en terapeut är ju att reda ut sitt eget känsloliv - privat.

Nu har det satts igång en barnutredning för att jag varit ledsen och sagt en massa saker oöverilat som jag inte står för nu när jag fått sova ut och vila upp mig. 

Jag vet att sjukvårdspersonal är skyldiga att göra en orosanmälan när de tror att barn far illa - men måste de - och får de överhuvudtaget - skicka med hela referat av journalanteckningar? Det hade väl räckt med en kortfattad anmälan som summerar läget, så får socialen komma tillbaka med frågor till den som anmäler? 

Jag vill absolut inte fortsätta gå hos den här terapeuten, och inte träffa någon ny heller. Jag känner mig utskämd och skrämd. Men jag funderar på att gå tillbaka till henne en enda gång till nu är jag är lugn och utsövd och fråga vad hon menade och försöka reda ut det som hon missuppfattat. Jag hoppas att hon kontaktar socialen då och i viss mån tar tillbaka sin anmälan. Men för mig verkar hon illasinnad, oproffsig och ha väldigt dåligt omdöme. Att träffa henne igen skulle kanske bara göra saken värre.

Vad tror ni, snälla, någon?

• Svar på tråden Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Anmälningsskyldighet) skrev 2016-05-04 08:58:36 följande:

Ts minns kanske inte ens själv vad hos sa ordagrant när hon var så slutkörd. Men självklart kan oron för barnet finnas hos en behandlare som ser en slutkörd kvinna och som hör att pappan inte alls bryr sig om barnen.

Ja terapeuten har en anmälningsskyldighet. Men hon har också ett patientansvar och skyldigheter gentemot sina patienter. Vad har den här terapeuten gjort för ts? Informerade hon ts på förhand? Har hon bokat in ts för extra samtal i stöttande syfte? Har hon försökt förklara sitt agerande och göra det begripligt för ts? Hon förvärrade ts mående och lämnade henne sedan vind för våg. Gör en bra kompent professionell terapeut så? Knappast.
  • Anonym (Anmälningsskyldighet)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-04 09:20:30 följande:

Ja terapeuten har en anmälningsskyldighet. Men hon har också ett patientansvar och skyldigheter gentemot sina patienter. Vad har den här terapeuten gjort för ts? Informerade hon ts på förhand? Har hon bokat in ts för extra samtal i stöttande syfte? Har hon försökt förklara sitt agerande och göra det begripligt för ts? Hon förvärrade ts mående och lämnade henne sedan vind för våg. Gör en bra kompent professionell terapeut så? Knappast.

Du vet kanske inte att anmälare inte ska meddela om anmälningar på förhand? Visst hade hon kunnat boka in ett möte och förklara lagen för Ts och att barnens bästa alltid kommer först för vårdpersonalen. Hade det hjälpt Ts?
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Anmälningsskyldighet) skrev 2016-05-04 09:27:23 följande:

Du vet kanske inte att anmälare inte ska meddela om anmälningar på förhand? Visst hade hon kunnat boka in ett möte och förklara lagen för Ts och att barnens bästa alltid kommer först för vårdpersonalen. Hade det hjälpt Ts?

Men hade terapeuten bara tänkt fortsätta med terapin utan att nämna anmälan?? Någon sorts plan borde hon ju rimligtvis tagit fram för sin patient samma ögonblick som hon bestämde sig för att anmäla.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-04 09:20:30 följande:
    TS verkar ha lämnat tråden så du lär inte få några svar på dina frågor.

Hur ser din berättelsevariant av vad som hände under och efter mötet mellan TS och terapeuten ut.

Min egen är rätt trist och saknar helt fantasi: Jag vet till exempel inte om terapeuten informerade TS om att hon skulle göra en orosanmälan.
  • Anonym (Missy)

En anmälan innebär ett svek från terapeutens sida som förstör relationen mellan terapeuten och klienten. Frågan är om man ens kan fortsätta gå kvar hos en terapeut som gjort en anmälan.

Antingen har en anmälande terapeut en skyldighet att försöka stötta sin patient och försöka reparera skadorna eller så bör terapeuten rimligtvis remittera klienten vidare till någon annan terapeut.

Det mest oansvariga är ju att låtsas som det regnar och bara lämna klienten vind för våg. Då tar man ju inget patientansvar alls.

• Anonym (Missy)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-05-04 09:31:47 följande:

TS verkar ha lämnat tråden så du lär inte få några svar på dina frågor.

Hur ser din berättelsevariant av vad som hände under och efter mötet mellan TS och terapeuten ut.

Min egen är rätt trist och saknar helt fantasi: Jag vet till exempel inte om terapeuten informerade TS om att hon skulle göra en orosanmälan.

Eftersom ts inte nämnt nåt om det så utgår jag ifrån att terapeuten inte informerat ts.
  • Anonym (Anmälningsskyldighet)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-04 09:30:27 följande:

Men hade terapeuten bara tänkt fortsätta med terapin utan att nämna anmälan?? Någon sorts plan borde hon ju rimligtvis tagit fram för sin patient samma ögonblick som hon bestämde sig för att anmäla.

Ts skriver att terapeuten har anmält vad hon sa, ordagrant. Trots det vill Ts tvi ga henne att ta tillbaka anmälan. Det går inte. Terapeuten har anmält oro om barnen baserat på vad Ts sa vid deras möte/möten. Ts väljer att aldrig mer gå tillbaka, annat än ev. för att konfrontera henne och något sådant möte lät Ts knappast få boka in.
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Anmälningsskyldighet) skrev 2016-05-04 09:50:54 följande:

Ts skriver att terapeuten har anmält vad hon sa, ordagrant. Trots det vill Ts tvi ga henne att ta tillbaka anmälan. Det går inte. Terapeuten har anmält oro om barnen baserat på vad Ts sa vid deras möte/möten. Ts väljer att aldrig mer gå tillbaka, annat än ev. för att konfrontera henne och något sådant möte lät Ts knappast få boka in.

Men hur hade terapeuten gå vidare efter anmälan?
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Anmälningsskyldighet) skrev 2016-05-04 09:50:54 följande:

Men hur hade terapeuten tänkt gå vidare efter anmälan?
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Missy) skrev 2016-05-04 09:37:49 följande:
    Eftersom ts inte nämnt nåt om det så utgår jag ifrån att terapeuten inte informerat ts.
    Jag föredrar att hålla mig till vad jag känner till. Skulle jag tvingas att gissa så skulle jag gissa att terapeuten informerade TS, att TS annars skulle ha skrivit att hon inte ens blev informerad om att terapeuten skulle anmäla.

Men vi ser ju lite olika på saker och ting. Jag skulle inte som du framhålla alternativet kyrkan och absolut tystnadsplikt för personer som behöver prata om förhållanden där barn kan tänkas fara illa.

Jag ser socialtjänstlagen som en möjlighet för barn och familjer som har det svårt att få hjälp - inte som ett hot.
Svar på tråden Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?