• Svar på tråden Undersökning för kandidatuppsats i Psykologi
  • K Kalle
    oliphantus skrev 2016-05-02 06:41:35 följande:

Jag och en kompis håller på att skriva våran kandidatuppsats i psykologi och behöver folk som svarar på våran undersökning. det tar ca 20 minuter och vi skulle vara jätteglada om ni kunde tänka er att hjälpa till. Tack på förhand.

https://docs.google.com/forms/d/1jvikAhOPACp3g0S5HeXlTHcqED57r3poTRUoVFGQAZ4/viewform

Vad anser handledaren om att ni raggar respondenter på Familjeliv? Blir inte urvalet väldigt skevt?

När ni sedan skriver uppsatsen är mitt råd att ni skriver "vår" undersökning och inte "våran". Det kanske är korrekt med båda delarna, men "våran" låter så obildat.
  • Alexi

Jag tänker som ovan, vad hände med slumpmässigt urval och selaktion?

• Carambolan

Jag undrar vad syftet och frågeställningarna i er uppsats är?

• nnnnnnnn

Har ni låtit någon gå igenom era frågor? Tex en handledare?

För det är väldigt många frågor med negationer och då kräver svaren att man funderar på dubbla negationers betydelse. Vilken är lite trixigt. Vill ni få hyfsade svar, trots ett snävt urval och utan kontroll på bortfallet - så hade jag tagit bort negationerna i frågorna.

EX: Jag skulle inte använda smicker för att få en löneförhöjning eller befordran på jobbet, även om jag trodde att det skulle lyckas.
    Håller inte med ...................... Håller med

Här får man alltså fundera på vad man menar med:
    Jag håller inte med om att jag inte skulle använda smicker...

Enklare med positiva påståenden:
    Jag håller inte med om att jag skulle använda smicker...

Men alla andra här är säkert smartare än vad jag är och klarar detta utan problem, men frågeställarna bör ändå fundera på om ni kan lita på de frågor som har negationer.

Svar på tråden Undersökning för kandidatuppsats i Psykologi