• Anonym (Vill bli semeterfin)

Semesterfin på en månad med modelldieten

Panik!! Semesterresorna hopar sig med start i juni och inser att jag inte passar i mina sommarkläder Har kämpat med motion och bättre kost några månder men bara gått ner 5 kg... Hittade för någon dag sedan en blogg från en svensk modell där hon berättar mycket om hennes "modell diet". Första tanken var "OMG! Leva på 500-700 kcal i några veckor?!" men eftersom den här modellen redan är mycket smalare än mig och hon går ner ca 10 kg på några veckor med detta så borde det väl funka på någon vanlig som mig med? Det kan inte vara farligt heller att testa detta under 3-4 veckor tänker jag. Jag börjar iallafall idag.

Min morgonvikt idag låg på 61.5 kg.. Den här första veckan ska jag försöka ligga på 500 kcal. Mitt matupplägg kommer se ut såhär ung:

Frukost: 150 g äggvita stekt i lite rapsolja (0.5 g), ca 50g lättmjölk i kaffe. 100 kcal

Lunch: Gröt på fiberhavregryn (35 g) med 50 g Ekologisk äppelmos på enbart äpplen utan socker eller andra tillsatser (150 kcal)

Middag: 125 g pangasiusfilé med tillbehör som en potatis, lite bönpasta eller bara grönsaker (200-250 kcal) Om jag äter 700 kcal kan fisken bytas ut mot ex kyckling eller magert fläskkött.

Ev om det finns kcal kvar: en mandarin eller morot, gurkstavar, tomat (30-60 kcal)

Minst 3 liter vatten per dag, grönt te på kvällen, vitamintillskott, Dvitamindroppar och extra Cvitamin.

Någon annan som testat "modelldieten" inför något speciellt och vill berätta lite?

För att öka metabolismen kommer jag ha en "ätarkväll" om ca två veckor då jag firar en väninna.

• Svar på tråden Semesterfin på en månad med modelldieten
  • Akua

Hur lång är du då? 61kg är ju ingen hög vikt.

Du är medveten om att du med stor sannolikhet kommer få tillbaka kilona nör du slutat med dieten? Och första veckan eller två så kommer det vara vätska du tappar, inte fett.

Är det inte bättre om du tränar hårdare och försöker allmänt äta bättre? Verkar ju sjukt sjukt tråkigt med denna diet också. Jag skulle aldrig klara det iaf.

• Kjell2

Klart du kommer gå ner i vikt om du 500 kcal per dag. Frågan är snarare om du kommer funka på jobb, skola och hemma. Har du diciplinen att hålla på i fyra veckor när hela våren med fester, grillning mm är på gång.

Du kommer bli hungrig, matt, lättretlig, trött, få koncentrationssvårigheter mm. Är du i en sån livssituation att det funkar? Ha småbarn hemma, viktiga prov eller mycket på jobb kan bli väldigt tufft.

Akua skrev 2016-05-02 12:30:50 följande:

Hur lång är du då? 61kg är ju ingen hög vikt.

Du är medveten om att du med stor sannolikhet kommer få tillbaka kilona nör du slutat med dieten? Och första veckan eller två så kommer det vara vätska du tappar, inte fett.

Är det inte bättre om du tränar hårdare och försöker allmänt äta bättre? Verkar ju sjukt sjukt tråkigt med denna diet också. Jag skulle aldrig klara det iaf.

Ja, jag håller med om att det kommer att vara tråkigt. Skittråkigt rent ut sagt. Jag borde ju sett över det här för några månader sedan och tränat mer då och antagligen behövt räkna kalorier.. Har inte tänkt på tidigare att så mycket "nyttigt" innehåller så mycket energi. Men nu är det bara några veckor kvar tills man ska ligga i bikini och dra på sig sommarshortsen Känner mig lite desperat får jag erkänna. Jag ska testa en vecka iallafall och se hur det känns. Precis som du skriver så är det ju superviktigt att efter att man går ner mycket ha stenkoll på sitt matintag även en lång period efter, man måste ju ändra sin livsstil så att man inte går upp allt igen. 

Jag är 1.67 m så jag är inte så lång
  • Anonym (Äpplet)

Egen annan model diet som jag läste om för nåt årsedan va ett halvt äpple om dagen då lovar jag att du går ner

Kjell2 skrev 2016-05-02 12:42:49 följande:

Klart du kommer gå ner i vikt om du 500 kcal per dag. Frågan är snarare om du kommer funka på jobb, skola och hemma. Har du diciplinen att hålla på i fyra veckor när hela våren med fester, grillning mm är på gång.

Du kommer bli hungrig, matt, lättretlig, trött, få koncentrationssvårigheter mm. Är du i en sån livssituation att det funkar? Ha småbarn hemma, viktiga prov eller mycket på jobb kan bli väldigt tufft.

Tack för dina konstruktiva tankar! Min första reaktion när jag läste den här bloggen där jag hittade den här "dieten" var just hur fanken funkar man i vardagen på så lite energi? Just nu har jag det ganska lugnt för en gångs skull fram till semestern. Pluggar och har "bara" en tenta kvar om ca 4 veckor då jag gjort klart allt annat redan... Så det borde jag fixa bra eftersom jag annars brukar tentaplugga max en vecka innan. Jobbar också lite vid sidan av men hemifrån, så det borde också gå bra Så frågan är ju om jag har disciplinen att fullfölja den 3-4 veckor. Tänkte börja den här första veckan med 500 kcal och sedan öka till 700 kcal de resterande veckorna. Eller så kommer det inte gå alls.......

Har sett många trådar om de som äter dietshakes och de brukar ju också ligga väldigt lågt kalorimässigt, där en del också tränar (!). Om andra kan klara det några veckor så borde jag ju också det.
    Anonym (Äpplet) skrev 2016-05-02 12:49:43 följande:

Egen annan model diet som jag läste om för nåt årsedan va ett halvt äpple om dagen då lovar jag att du går ner

Haha lustigt att du nämnde det, den här modellen hade också en "äppeldag" mitt i dieten Själv får jag ont i magen av råa äpplen, men det kanske ökar viktnedgången ännu mer ^^

Tror du jag kommer se ut som en modell sen efter det här? Flört
  • Kjell2
    Anonym (Vill bli semeterfin) skrev 2016-05-02 12:52:19 följande:
    Tack för dina konstruktiva tankar! Min första reaktion när jag läste den här bloggen där jag hittade den här "dieten" var just hur fanken funkar man i vardagen på så lite energi? Just nu har jag det ganska lugnt för en gångs skull fram till semestern. Pluggar och har "bara" en tenta kvar om ca 4 veckor då jag gjort klart allt annat redan... Så det borde jag fixa bra eftersom jag annars brukar tentaplugga max en vecka innan. Jobbar också lite vid sidan av men hemifrån, så det borde också gå bra Så frågan är ju om jag har disciplinen att fullfölja den 3-4 veckor. Tänkte börja den här första veckan med 500 kcal och sedan öka till 700 kcal de resterande veckorna. Eller så kommer det inte gå alls.......

Har sett många trådar om de som äter dietshakes och de brukar ju också ligga väldigt lågt kalorimässigt, där en del också tränar (!). Om andra kan klara det några veckor så borde jag ju också det.
    Väldigt få klara låga kaloriintag i fyra veckor.
  • Akua
    Anonym (Vill bli semeterfin) skrev 2016-05-02 12:43:19 följande:

Ja, jag håller med om att det kommer att vara tråkigt. Skittråkigt rent ut sagt. Jag borde ju sett över det här för några månader sedan och tränat mer då och antagligen behövt räkna kalorier.. Har inte tänkt på tidigare att så mycket "nyttigt" innehåller så mycket energi. Men nu är det bara några veckor kvar tills man ska ligga i bikini och dra på sig sommarshortsen Känner mig lite desperat får jag erkänna. Jag ska testa en vecka iallafall och se hur det känns. Precis som du skriver så är det ju superviktigt att efter att man går ner mycket ha stenkoll på sitt matintag även en lång period efter, man måste ju ändra sin livsstil så att man inte går upp allt igen. 

Jag är 1.67 m så jag är inte så lång

Du är ju inte ett dugg överviktig!!! Hoppas du förstår det så det inte är så att du har ätstörningar...

Det kan hända mycket med kroppen om du lägger i en högre växeln med träningen och äter vettigt. Vad menar du med att nyttigt innehåller energi? Det ska det ju göra. Det är ju skillnad på kacl och kacl.... Byt ut pastan mot bönpasta,skippa allt bröd inklusive hårdbröd, ät MYCKET sallad, grönsaker till varje måltid. Satsa på proteiner! Ät 5-6 ggr/dag så inte blodsockret sjunker för mycket så du äter "fel" pga det. Lyxa till det 1ggr/vecka med något du gillar.

Träna HÅRT 2 gånger i veckan. Ja det är obehagligt från början att ta ut sig fullständigt men man får en endorfin-kick och könner sig så jävla lycklig efteråt. Träna lite lugnare 2 andra dagar.

Du kommer kunna uppnå resultat på kort tid då!!
  • Kjell2
    Anonym (Vill bli semeterfin) skrev 2016-05-02 12:52:19 följande:

Om du har tid över skulle jag i första hand rekommendera dig att äta mera men strikt och sen börja träna rejält. Två till tre långa konditionspass i veckan och så ett krävande styrkepass. Övriga dagar lätt träning i form av t ex långpromenad.

• Anonym (Äpplet)
    Anonym (Vill bli semeterfin) skrev 2016-05-02 12:54:54 följande:
    Haha lustigt att du nämnde det, den här modellen hade också en "äppeldag" mitt i dieten Själv får jag ont i magen av råa äpplen, men det kanske ökar viktnedgången ännu mer ^^

Tror du jag kommer se ut som en modell sen efter det här? Flört
    du kommer att bli skit snygg
Svar på tråden Semesterfin på en månad med modelldieten