Gör jag rätt som avlivar min hund?
Jag blir så arg på sånt här. Att avliva en hund för att ett oönskat beteende har börjat blomma upp. Det finns så mycket olika anledningar till att en hund helt plötsligt har börjat utagera sig.
Den kan vara rädd, osäker, vara sjuk eller fått någon skada som gör att den har ont, den kan ha svårt att veta hur den skall reagera i en situation då ägaren inte har visat hur den bör agera. Allt beror i grund och botten i hur människan uppfostrat sin hund och pitbulls är en ras som har en väldigt hög energi och kräver en hel del av sin ägare. Då väldigt många även är rädda för pitbulls är det ännu viktigare att uppfostra dem väl, även det gör mig arg.
Men jag blir så frustrerad att hundar avlivas bara sådär, ingen respekt för djuret över huvud taget. Jag hade aldrig tagit den vägen, om min hund hade börjat visa ett beteende som jag inte uppskattar hade jag försökt få bort det med hjälp av kunskap, en hundtränare, veterinär eller vad som helst. Absolut inte avlivning. Jag älskar min hund alldeles för mycket. Hade omplacerat henne om inget av de ovanstående hade fungerat, även ifall hon är fäst vid mig. Vill hellre att hon lever vidare, än att hon tvinas dö för att hon älskar mig för mycket.. Vad är det ens för resonemang?
Och jag tycker även det är respektlöst av människor att säga att hundar och barn inte går att jämföras, för det är upp till var och en att avgöra. Många ser sin hund som lika mycket familjemedlem som ett barn.