• Anja86

Hur mycket mat vid buffé?

Hej! Jag behöver höra vad ni säger. Jag ska ha buffé på lördag på lin 30-årsfest. Jag vet vad som ska serveras, frågan är hur mycket som behövs. Vi kommer att vara 20 vuxna och ett par (ganska små) barn.

Följande ska serveras:

Ugnsgrillad fläskfilé

Ugnsgrillade kycklingspett

Helstekt ryggbiff i tunna skivor

Ett fat varvat med skivad tomat och mozzarella med färsk basilika över

Pastasallad med pestosås

Fyllda champinjoner

Potatisgratäng

Melonsallad

Bröd, knäckebröd

Ost o kex

Tänker mig mängderna för kött, pastasallad och gratäng såhär:

2 kg fläskfilé

3-4 kg kycklingfilé (4 påsar)

2 kg ryggbiff

Pastasallad på 1 kg pasta

Potatisgratäng på 4 kg potatis

Vad tror ni om det? För mycket? För lite av något?

Efteråt kommer även tårta att serveras.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur mycket mat vid buffé?
  • plusplus82

ser väl ok m mängden mat för ca 20 pers + barn  sen berorde väl på hur mkt du vill lägga ut på matinköpet annars finns i de flesta mataffärer ex ica o coop som de går o best färdigt har best ex exotisk planka då får du på ett långfat ex skinka, rostbiff etc m potsallad o frukt vad som passar helt enkelt sen kan man göra extra till om man vill 

• Kjell2

Ca 400 g rent kött per person. Kommer nog bli en del över.

Pastasallad på 50g/pers kan nog utökas lite.

• lillan72

Gu så sugen jag blev när jag läste din meny. Finns plats för mig också?

Beräknar man inte 150-200g protein/person vid en "vanlig" måltid? Så för lite kött och kyckling är det i alla fall inte.

Tror du man orkar äta tårta efter denna smarriga buffé? Jag hade nog satsat på någon glassfromage, citron eller limesmak som fräschar upp en proppmätt mage

• Kjell2

Vill du variera lite släng med en laxsida.
    Jag skulle inte göra fyllda champinjoner, ett tidskrävande pyssel om det ska vara till många
    Har du ugns och förvaringsmöjligheter för allt?

• Anja86

Tack för alla input jag fått! Kanske minskar köttet lite då och ökar pastan.

Jag vet att man kan beställa planka, men kände inte jag hittade något jag ville ha på de ställen som finns här.

Champinjonerna jag gör är inte så krångliga att göra, och de är grymt uppskattade, så de får stå kvar :)

Jag har hyrt en lokal där allt det praktiska med ugn, förvaring och liknande finns :) sen förbereder jag en hel del hemma dagen innan :D

Återigen, tack!

Svar på tråden Hur mycket mat vid buffé?