• Arg dotter123

Arg dotter

Hej FL!

Jag är 28år och min tjej är 35år, vi har ett gemensamt barn på 2år och hon har ett barn sen tidigare, min bonusdotter som är 7år, jag kom in i bilden när hon var runt 2år.

Hennes pappa är gammal missbrukare, bryr sig inte för fem öre, ses en gång i månaden..

Hon har alltid gillat mig och jag henne, behandlar henne som min egen dotter, sen blir det givetvis viss skillnad och jag tycker om mitt eget barn mer (skulle ljuga om jag sa annat). Hon har alltid varit helt underbar snäll, omtänksam, sprallig, rolig.

Sen nu för ca två månader sedan började ett rent helvete sakta men säkert krypa framåt, hon säger nej till allt, är rent av elak, säger elaka saker, skriker, grinar, har sönder saker, samma visa VARJE dag, hon kommer knappt upp ur sängen för det blir så sent dagen innan, så då startar hon dagen med nej, grin, skrik... Sen oftast glad när hon kommer hem från skolan, men runt 17-18 tiden börjar det, samma visa varje dag, börjar med att hon blir sur (för vem vet vad?) sedan eskalerar det bara och hon är helt vansinnig till 21/22 på kvällen då hon somnar av utmattning.

Känns som att vi har provat det mesta, men ingenting fungerar, ibland hamnar någon av oss på hennes nivå tillslut, blir ganska trött/irriterad efter samma visa 7 dagar i veckan.

Så är det någon som har något tips eller om vi ska gå och prata med någon? Bonusdottern vet inte eller vill inte säga varför hon är så förbannad och sur varje dag, kanske är det brist på uppmärksamhet eller någonting annat, vi var provat allt.

Tacksam för alla svar.

Mvh

• Svar på tråden Arg dotter
  • Mälaröbo

En ganska vanlig fas i den åldern. Min "ängel" till dotter bytte humör över en natt och det höll i sig tills hon var typ 10. Kallas "lilla tonåren". Det enda som funkade (någotsånär) för oss var strikta rutiner och tydliga regler och konsekvenser. Så fort vi gled bort från det vi bestämt blev beteendet värre igen.

• Arg dotter123

Läst mycket om det och har förstått att det är vanligt i åldern 6-7år, men det här känns så extremt på något vis, 4-5timmar varenda dag, skriker helt okontrollerat, grinar, har sönder saker och ger sig aldrig, oavsett vad någon av oss gör, 2månader nu, 7 dagar i veckan, orkar kanske någon månad till men sedan då? Hon blir även värre och värre med tiden.. Finns det ingen hon/vi kan prata med?

• ulliiz

Prova kontaktperson som hon kan göra nåt roligt med någon dag i veckan och som hon förhoppningsvis kanske kan prata med?

• scanmia

Jag har också periodare som man ibland hellre vill låna ut några veckor. I ert fall hade jag tidigarelagt läggdags med en timme eller två (helt ok om hon vill läsa i sängen lite till). Då kan ni riktigt fokusera på att hjälpa henne igenom det svåra utan att trötta ut er. Det är lättare att vara pedagogisk och tålmodig om man vet att man får en paus om någon timme. Annars tålamod - er fina tjej finns därinne någonstans och kommer att komma fram igen snart.

• Arg dotter123

Tidigare var det läggdags runt kl 19, nu kör vi runt 18-18:30 men det tar flera timmar, blir lika sent i alla fall och blir då extremt trött på morgonen och så fortsätter det, sambon håller på att bli galen..

• Annica71

Varva ner ordentligt på kvällen. Te.x Dottern gör sig i ordning för natten, tittar på tv ca 30 minuter, ni lägger er tillsammans, läser en bok/pratar om dagen, kliar lite rygg och sen godnatt.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • mammalovis

Vad säger skolan? Fungerar det där? Trivs hon där? Har hon kompisar?

Kan det vara så att hon har ansträngt sig så mycket hela dagen att muren till slut krackelerar och hon orkar inte mer?

Finns det något hon gillar att göra som kan få henne att varva ner en stund innan tiden då allt kappsejsar? Lyssna på musik, se på tv, ni läser något tillsammans, pärlar eller vad hon nu gillar?

När äter ni? Kan det vara blodsockret som dalar?

• Grus grus

Jättevanligt och min dotter har precis fyllt tio år och det är först nu jag på riktigt ser att mönstret börjar att brytas. Säkert en lugn period nu på ett-två år innan det drar igång på allvar med förpuberteten.

Handlar inte om dig eller att det är bonusfamilj. Handlar inte om hennes icke närvarande pappa. Handlar bara om henne och hennes utveckling. För vår del tyckte vi att det hjälpte med klockan. Fasta rutiner, speciellt på kvällen. Oj vad hon bråkade och försökte förhala tiderna, men då vi satte varannan tid med en "måste-grej" och varannan tid till frivilligt, så försvann ju den roliga tiden när hon bråkade. Och när hon insett det gick det bättre. Till exempel: 17:30-18:00 läxor och plocka iordning på sitt rum. 18:00-18:30 surfplatta eller vad hon ville göra.

18:30-19:00 kvällsmat och göra sig iordning för kvällen.

19:00-läggdags: tv/surfplatta/umgås

Nu är inte detta exakt de tider vi hade, men ville bara visa hur vi tänkte med varannat måste.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Bellie
    Arg dotter123 skrev 2016-05-03 20:57:34 följande:

Tidigare var det läggdags runt kl 19, nu kör vi runt 18-18:30 men det tar flera timmar, blir lika sent i alla fall och blir då extremt trött på morgonen och så fortsätter det, sambon håller på att bli galen..

Oj, läggdags 18.00? Förstår om hon lever rövare och protesterar då. Kanske ni kan ägna den tiden till att göra roliga saker tillsammans och varva ner.

Och som någon annan skrev, fungerar det i skolan? För en del barn krövs det så mycket energi att hålla skenet uppe i skolan att de
    rasar när de kommer hem istället.

Hoppas det löser sig för er!
  • Hannah76

Hon är i en fas, möt henne istället försatt skälla på henne.

Hon har en pappa som skiter i henne, har fått ett syskon o har en bonuspappa som älskar henne mindre än syskonet - du kan inte se att det kan vara jobbigt att vara hon o blott 7 år??!

Svar på tråden Arg dotter