• kebabtallrik

    "Tillagning" av ersättning?

    Hej,

    Vi ska börja ge vår fyra veckor gamla grabb lite ersättning på morgon och kväll. Enligt paketet (NAN h.a 1) så verkar det ju vara världens procedur att tillaga maten? Först ska det kokas upp, sedan ska det svalna, och sedan ska det hällas i flaska och blandas. 
    Har man en skrikande och hungrig liten bebis som väntar så känns det där ganska bökigt?

    Kan man inte bara koka upp vatten i en kastrull på morgon eller kväll och ställa in i kylen och sedan värma i micron?

  • Svar på tråden "Tillagning" av ersättning?
  • Iowhannah

    Har man kommunalt vatten så behöver man inte ens koka, men vi valde att göra det ändå (tills barnet blev tre månader) och förvarade varmt kokat vatten i en termos och kallt kokat vatten i kylen. Sen vare bara att laborera. Efter ett tag lär man sig hur mycket man behöver av varje.

    När vårt barn blev tre månader så slutade vi koka vattnet utan tar bara direkt ur kran och mikrar till rätt temperatur (man ska låta det rinna ett tag ifall man inte har använt kranen på ett par timmar. Detta för att få bort ev beläggningar och skräp).

  • kebabtallrik
    Iowhannah skrev 2016-05-03 19:29:54 följande:

    Har man kommunalt vatten så behöver man inte ens koka, men vi valde att göra det ändå (tills barnet blev tre månader) och förvarade varmt kokat vatten i en termos och kallt kokat vatten i kylen. Sen vare bara att laborera. Efter ett tag lär man sig hur mycket man behöver av varje.

    När vårt barn blev tre månader så slutade vi koka vattnet utan tar bara direkt ur kran och mikrar till rätt temperatur (man ska låta det rinna ett tag ifall man inte har använt kranen på ett par timmar. Detta för att få bort ev beläggningar och skräp).


    Okej, men borde det inte räcka med att förvara kallt kokat vatten i kylen och helt enkelt värma det i micron? Istället för att ha en varm termos att blanda med menar jag=)
  • fjanten

    Vi har kokat avsvalnat vatten i kylskåpet, och varmt kokat vatten i termos. Ca 50/50 varmt/kallt vatten, blanda i pulver och servera. Går fortare än micro tycker jag

  • Iowhannah
    kebabtallrik skrev 2016-05-03 19:45:46 följande:

    Okej, men borde det inte räcka med att förvara kallt kokat vatten i kylen och helt enkelt värma det i micron? Istället för att ha en varm termos att blanda med menar jag=)


    Jo det är ju klart att det går. Vi tyckte bara att det var smidigt med termosen (den får fortfarande följa med om vi ska göra en längre utflykt).
  • hg129012

    Vi köpte en vattenkokare från Philips som har olika grader man kan ställa den på. Bland annat 40 grader. Supersmidigt :) i början kokade vi på morgonen o värme upp till 40 sen under dagen. Efter 3 månader värme vi det till 40 direkt

  • Trippelmamma76

    Vi hade färdiga flaskor med kokt, avsvalnat vatten i kylen, som vi bara micrade till 40 grader och blandade i pulver. Tog väl 20 sekunder eller något sådant gissar jag.

  • fantasy06

    Jag har gett dottern ersättning sedan hon var 1 månad (hon är nu 5 månader) jag har tagit vatten direkt ur kranen och värmt till önskad värme i micron. Sedan blandat i pulvret o skakat.

    Har kommunalt vatten n

  • fantasy06

    Jag har gett dottern ersättning sedan hon var 1 månad (hon är nu 5 månader) jag har tagit vatten direkt ur kranen och värmt till önskad värme i micron. Sedan blandat i pulvret o skakat.

    Har kommunalt vatten n

  • Fiorenza
    Trippelmamma76 skrev 2016-05-03 21:56:50 följande:
    Vi hade färdiga flaskor med kokt, avsvalnat vatten i kylen, som vi bara micrade till 40 grader och blandade i pulver. Tog väl 20 sekunder eller något sådant gissar jag.
    Så här gjorde vi också. Hade mätt upp pulver för ett par portioner innan också, så det var supersmidigt. När sonen blev äldre gick vi över till att ta kallvatten ur kranen och micra det, det tar max 30 sekunder att få lagom temperatur.
Svar på tråden "Tillagning" av ersättning?