• Anonym (orolig)

Kan socialen ta mina barn?

För nästan 8 månader sedan separerade jag och barnens pappa. Ett par månader efter blev jag så gott som utkastad från lägenheten trots att jag har lika stor rätt till den, då lagen säger att om man bott på samma adress i över tror det är 10 år så har båda rätt till lägenheten. Dock står bara han på kontraktet.
    Jag flyttade hem till mina föräldrar och jag och mitt ex hade barnen varannan vecka. Träffade en ny kille som dock inte bor i Sverige, men vi träffades då och då. 
    Försökte ta lån för att överleva varenda månad, försökte även timvika inom barnomsorgen för att få en extra inkomst. Åkte till min pojkvän innan påsk under veckan som mitt ex hade barnen. Dagen innan jag skulle åka tillbaka hem får jag ett meddelande från mina föräldrar att jag inte längre kan bo hos dem pga min pappas sjukdom. Han kan inte vara nära barn alls. Utan inkomst stod jag där, i ett annat kand, plötsligt hemlös. Min pojkvän sa att jag kunde bo hos honom tills allt ordnat upp sig för honom ekonomiskt, han väntar pengar från sitt företag.
    Jag kontaktade mitt ex över telefon och förkarade situationen, att jag är hemlös och inga pengar, och om han kunde ta hand om barnen tills allt ordnat upp sig.

Först trodde han att jag skulle leva lyxliv här, att jag med vilje ville strunta i barnen, men efter ett tag lugnade han ner sig och gick med på att ta barnen.Jag sa också att jag skulle skicka hela barnbidraget till honom så att han har råd att köpa mat till barnen. Och att när allt ordnat upp sig så kan jag ta barnen några veckor så han kan ordna upp sitt liv.
    Han gick på a-kassa, försökte få lite jobb, men verkade trögt för honom.
    Jag skickade hela barnbidraget till honom nu i april. Några dagar senare gnäller han att han bara har 38 kronor kvar, att han trodde att han skulle få a-kassa den veckan, istället hade han fått ett meddelande från a-kassan att han enbart kommer att få 450 kr nästa månad. Så istället för att köpa mat till barnen så betalade han räkningar.....Han är i samma situation som mig, inkassokrav etc. Hade jag vart han så hade jag prioriterat barnen istället för räkningar....

Föreslog för honom att försöka få aktivitetsstöd eller ta ut resterande sgi-dagar som han har kvar för vårt barn. Han sa att han hade kontaktat socialen och att de skulle kontakta honom och boka en tid för ekonomiskt bistånd (som jag förstod det från han).

Idag skrev han till mig at han SKA kontakta socialen för att få hjälp med barnen, att han kontaktat rektorn och kuratorn och att de tyckte det var en bra ide, samt att barnen mår skit och att kanske ett ombyte skulle hjälpa dem.
    Jag tog det som att han menar att han vill släppa vårdnaden av barnen och få dem till fosterfamilj.

Skrev ett mail till socialen och förkarade sammanfattat situationen.

Vad skall jag göra i allt detta? Är helt hjälplös....

• Svar på tråden Kan socialen ta mina barn?
  • Anonym (123)

Du gjorde helt rätt. Dom kommer inte ta dina barn. <ta ett djupt andetag. Det kommer at blir bra.

• Anonym (orolig)
    Anonym (123) skrev 2016-05-03 20:58:27 följande:

Du gjorde helt rätt. Dom kommer inte ta dina barn. <ta ett djupt andetag. Det kommer at blir bra.

Så vad kommer att hända? För här sitter jag superorolig och vet inte vad jag skall göra.....
  • Anonym (??)

Hur kunde du sticka till din pojkvän när du har så dåligt med pengar? Vore det inte bättre att lägga de få slantar du har på barnen, då varken du eller ditt ex verkar ha någon vidare ekonomi så ska du la inte prioritera dig själv

Tror dock inte de kan ta dina barn, men du borde va i Sverige och ta hand om dem. Sök hjälp av soc!!!!!

• Anonym (orolig)
    Anonym (??) skrev 2016-05-03 21:04:09 följande:

Hur kunde du sticka till din pojkvän när du har så dåligt med pengar? Vore det inte bättre att lägga de få slantar du har på barnen, då varken du eller ditt ex verkar ha någon vidare ekonomi så ska du la inte prioritera dig själv

Tror dock inte de kan ta dina barn, men du borde va i Sverige och ta hand om dem. Sök hjälp av soc!!!!!

Jag betalade inte resan, det gjorde min pojkvän. Vi hade inte setts på fem veckor och vi ville fira påsk tillsammans. Och jag trodde att när jag kom tillbaka att jag skulle fortsätta vara hos mina föräldrar med barnen och fortsätta jobba.
    Även om det hade vart jag som hade lagt de pengarna på resan, så hade jag oavsett vart hemlös, då jag blev utsparkad av mina föräldrar pga min fars dåliga hälsa. Jag hade kommit tillbaka utan bostad för mig eller mina barn.
  • camelCase

Vilken jobbig situation ni alla är i. Beklagar.

Jag tror inte att socialtjänsten kommer att försöka få LVU på era barn så länge de inte far väldigt illa av hela situationen. Men de kan nog komma med förslag kring insatser för både dig och pappan då ni båda verkar ha det riktigt tufft.

Jag tycker att det är lite konstigt av dig att lägga pengar på att åka utomlands när du tar lån för att kunna köpa mat så det tycker jag att du ska sluta med. Men det är ju bra om du kan få mentalt stöd och pepp av din nya kärlek.

Kanske är det heller ingen bra ide att släppa in din nya kille i barnens liv ännu då de har varit med om många stora förändringar på kort tid.

Lägg allt krut på att komma på fötter igen och säkra barnens trygghet så kommer du och barnen att få det bra ska du se. Ta hand om er!

• Anonym (*))
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:08:48 följande:
    Jag betalade inte resan, det gjorde min pojkvän. Vi hade inte setts på fem veckor och vi ville fira påsk tillsammans. Och jag trodde att när jag kom tillbaka att jag skulle fortsätta vara hos mina föräldrar med barnen och fortsätta jobba.
    Även om det hade vart jag som hade lagt de pengarna på resan, så hade jag oavsett vart hemlös, då jag blev utsparkad av mina föräldrar pga min fars dåliga hälsa. Jag hade kommit tillbaka utan bostad för mig eller mina barn.
    Så hur ska du lösa allt från utlandet? Skaffa inkomst och jobb, fast du är utomlands. Jag förstår inte hur du tänker. 

Sedan tror jag att barnen mår skit för att de behöver dig också i sina liv. Man kan inte abdikera som mamma bara för att man har dålig ekonomi.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (*)) skrev 2016-05-03 21:17:14 följande:
    Så hur ska du lösa allt från utlandet? Skaffa inkomst och jobb, fast du är utomlands. Jag förstår inte hur du tänker. 

Sedan tror jag att barnen mår skit för att de behöver dig också i sina liv. Man kan inte abdikera som mamma bara för att man har dålig ekonomi.
    Jag har ju ingenstans att bo? ...
    Min pojkvän väntar pengar närsomhelst och då är tanken att vi skall hitta ny bostad.
    Om inte socialen kanske överlåter lägenheten till mig och hjälper mig med ekonomiskt bistånd?
  • Brumma

Ni behöver skriva barnen hos pappan. Han kan då få bostadsbidrag för att barnen bor hos honom.

Sedan känd det hekt fel att du ska "skicka " barnbidraget till honom. Har han barnen på heltid skall han ju istället få barnbidraget utbetalats direkt till sig från försäkringskassan.

Vidare har han rätt till underhåll från dig. Visst har du svårt att få ihop det ekonomiskt men som du säger är det ju barnen man prioriterar?

Han bör anmäla till försäkringskassan att han begär underhållsstöd. Eftersom du inte kan betala just nu får du begära anstånd. Det innebär att de betalar för dig men att du betalar igen senare. Försäkringskassan kommer att titta på din inkomst som du hade för två år sedan och därefter bedöma hur mycket du kan betala. Kommer de fram till att du inte kan betala hela - eller ens någon del - av underhållet så betalar försäkringskassan resterande summa och du blir INTE skyldig att betala det åter.

Dvs om de kommer fram till att du för två år sedan hade för låg inkomst för att betala något alls så betalar de allt och du behöver inte betala åter. Om du hade en inkomst som möjliggör betalande så kommer de begära en summa av dig (från 50:- till 1573:- beroende på vilken inkomst du hade) . Kan du ibte betala den summan nu får du betala den senare.

• Carambolan
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:20:21 följande:

Jag har ju ingenstans att bo? ...

Min pojkvän väntar pengar närsomhelst och då är tanken att vi skall hitta ny bostad.

Om inte socialen kanske överlåter lägenheten till mig och hjälper mig med ekonomiskt bistånd?

Har ni ansökt om bodelningsförrättare då? Det gör man hos tingsrätten. Soc kan inte besluta vem som ska ha lägenheten.
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:08:48 följande:

Du hade inget jobb? Eller hur tänkte du fortsätta arbeta?

Har du minsta möjlighet att arbeta lite så tycker jag att du bör försöka hitta någonstans att bo och åka tillbaka till sverige..

Får du ingen a-kassa (inte om du är utomlands men i Sverige. ..). Annars får du gå till soc och ansöka om hjälp..

Vad är det förresten för lag du nämner? Jag har aldrig hört talas om att en bostad man hade innan ihop flyttande plötsligt skulle övergå till att tillhöra båda efter en tid?

Eller skaffade ni bostaden för gemensamt bruk?
Svar på tråden Kan socialen ta mina barn?