• Anonym (orolig)

Kan socialen ta mina barn?

För nästan 8 månader sedan separerade jag och barnens pappa. Ett par månader efter blev jag så gott som utkastad från lägenheten trots att jag har lika stor rätt till den, då lagen säger att om man bott på samma adress i över tror det är 10 år så har båda rätt till lägenheten. Dock står bara han på kontraktet.
    Jag flyttade hem till mina föräldrar och jag och mitt ex hade barnen varannan vecka. Träffade en ny kille som dock inte bor i Sverige, men vi träffades då och då. 
    Försökte ta lån för att överleva varenda månad, försökte även timvika inom barnomsorgen för att få en extra inkomst. Åkte till min pojkvän innan påsk under veckan som mitt ex hade barnen. Dagen innan jag skulle åka tillbaka hem får jag ett meddelande från mina föräldrar att jag inte längre kan bo hos dem pga min pappas sjukdom. Han kan inte vara nära barn alls. Utan inkomst stod jag där, i ett annat kand, plötsligt hemlös. Min pojkvän sa att jag kunde bo hos honom tills allt ordnat upp sig för honom ekonomiskt, han väntar pengar från sitt företag.
    Jag kontaktade mitt ex över telefon och förkarade situationen, att jag är hemlös och inga pengar, och om han kunde ta hand om barnen tills allt ordnat upp sig.

Först trodde han att jag skulle leva lyxliv här, att jag med vilje ville strunta i barnen, men efter ett tag lugnade han ner sig och gick med på att ta barnen.Jag sa också att jag skulle skicka hela barnbidraget till honom så att han har råd att köpa mat till barnen. Och att när allt ordnat upp sig så kan jag ta barnen några veckor så han kan ordna upp sitt liv.
    Han gick på a-kassa, försökte få lite jobb, men verkade trögt för honom.
    Jag skickade hela barnbidraget till honom nu i april. Några dagar senare gnäller han att han bara har 38 kronor kvar, att han trodde att han skulle få a-kassa den veckan, istället hade han fått ett meddelande från a-kassan att han enbart kommer att få 450 kr nästa månad. Så istället för att köpa mat till barnen så betalade han räkningar.....Han är i samma situation som mig, inkassokrav etc. Hade jag vart han så hade jag prioriterat barnen istället för räkningar....

Föreslog för honom att försöka få aktivitetsstöd eller ta ut resterande sgi-dagar som han har kvar för vårt barn. Han sa att han hade kontaktat socialen och att de skulle kontakta honom och boka en tid för ekonomiskt bistånd (som jag förstod det från han).

Idag skrev han till mig at han SKA kontakta socialen för att få hjälp med barnen, att han kontaktat rektorn och kuratorn och att de tyckte det var en bra ide, samt att barnen mår skit och att kanske ett ombyte skulle hjälpa dem.
    Jag tog det som att han menar att han vill släppa vårdnaden av barnen och få dem till fosterfamilj.

Skrev ett mail till socialen och förkarade sammanfattat situationen.

Vad skall jag göra i allt detta? Är helt hjälplös....

• Svar på tråden Kan socialen ta mina barn?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Ansvar) skrev 2016-05-03 21:53:35 följande:
    Det är väl klart att de inte ska behöva försörja dig? Du får väl bo i någon by där det finns lediga lägenheter och pendla om det behövs.
    socialen hjälper inte till med lägenhet, de sa det till mig.
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:48:48 följande:

för att mina föräldrar kunde inte försörja mig med mat. och hur skulle jag ta mig till jobb utan pengar? den här situationen är fruktansvärd för mig....varje dag gråter jag av saknad av mina barn...

Då går du till soc.

Har du ingen a-kassa, Inger jobb och inte lever i ett förhållande med ngn som har bra inkomst har du rätt till det.

Med bidrag från soc betalar du hyra till dina föräldrar, din egen mat samt ett busskort så du kan arbeta.

Jag förstår dock fortfarande inte vad som ändrats arbwtsmässigt.. När du åkte till din kille trodde du att du skulle jobba igen när du åkte hem. Hur skulle du tagit dig till det arbetet? Vad har ändrats?

Jag förstår att du mår skit men faktiskt - dina barn behöver dig och just nu låter det mest som om du inte är villig att titta på andra lösningar än att sitta hos din pojkvän och hoppas allt ordnar upp sig. Det kommer det inte glra om du inte åker tillbaka och tar tag i saker. Vi HAR ett skyddsnät i sverige. Använd det.
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:55:24 följande:

Nej men de ksn hjälpa till med hyran om du hittar ngn själv. Eller bor hos dina föräldrar...
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:52:46 följande:

alla vänner jag har, har jag frågat om hjälp och stöd, men de säger att de inte har någon plats.samt hur skall de försörja mig med mat?

jag har kontakt med mina barn via skype och jag har sagt att när jag kommer tillbaka så kommer vi att ha det såååå roligt tillsammans och att vi kommer att hitta ett nytt boende och allt kommer att lugna sig.

Fast alltså. .

De behöver dig nu. Inte för att ha såååå roligt utan för att de behöver sin mamma.

Nytt boende lär du inte få när du bor utomlands.
  • SoulsWillRise

Hur länge har du varit borta från barnen? Jag tycker så fruktansvärt synd om dom när jag läser din historia. Du kan inte göra så mycket där du är just nu utan du behöver komma tillbaka till det land där dina barn finns. Oavsett om du inte har någonstans att ta vägen så är chanserna till rätt hjälp större om du finns på plats. Soc måste kunna hjälpa med åtminstone vandrarhem tills du kommer på fötter igen. Hur kan du lägga hela ditt liv i någon annans händer på det här viset som du gör? Vad ska din pojkvän kunna göra för dig egentligen? Det är du själv som måste ta ansvar för ditt liv och du måste tänka på barnen först och främst. Bli inte beroende av en annan människa på det sättet som du gör! Klart som tusan dom mår dåligt om du inte kommer tillbaka som det är väntat. Kunde du inte få vara hos ditt ex åtminstone i ett par dagar medans du kollar andra alternativ? Nån kompis?

Nu är jag enbart nyfiken, men i vilket land befinner du dig om jag får fråga?

Jag tycker det är bra att ditt ex kontaktar soc för det verkar som ni behöver stöd allihopa, allra mest barnen.

• Anonym (k)

alla vänner jag har, har jag frågat om hjälp och stöd, men de säger att de inte har någon plats.samt hur skall de försörja mig med mat?

jag har kontakt med mina barn via skype och jag har sagt att när jag kommer tillbaka så kommer vi att ha det såååå roligt tillsammans och att vi kommer att hitta ett nytt boende och allt kommer att lugna sig.

Du måste ju få akassa eller ngt eller vad du nu levde på före påsk. Men du får ju inte akassa utomlands!!
  • Anonym (k)

Herregud påsk är ju skitlänge sen,det är sommar nu

Hur kan du välja nya killen före barnen.

• CAL

Om det är så dåligt med pengar, varför åka utomlands? Eller åka någonstans för den delen?

Socialen har lägenheter, krisboenden, säg att du blev utkastad av ditt ex och har barn och är utan inkomst. Vi betalar skatt för att soc ska kunna hjälpa människor i din situation. Men som ovanstående skrivit.....åk tillbaka.....NU. Stanna där och ditt ex inte klarar ungarna så ja, soc kan ta dom för barnens bästa.

I ain't an asshole, I'm a hemorrhoid, I irritate assholes.
  • Anonym (Ansvar)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:55:24 följande:

Nej, men du skaffar kontrakt på en lägenhet som soc sen hjälper dig att betala hyran för.
  • Anonym (anonym)
    alla vänner jag har, har jag frågat om hjälp och stöd, men de säger att de inte har någon plats.samt hur skall de försörja mig med mat? smile4.gif
    Du får väl åka tillbaka och fortsätta på det jobb du hade innan.
    Din fd. kan tydligen inte ta hand om era barn och då lär ju socialtjänsten placera dem hos någon annan familj eftersom du inte ens befinner dig i Sverige.
Svar på tråden Kan socialen ta mina barn?