• längtande

Bostadsbidrag-barn får tillgångar

Visste inte vart jag skulle lägga detta men jag har i nuläget bostadsbidrag. Ev kommer min son få en större summa pengar pga en diagnos. Kommer ihåg att man skulle fylla i om man har tillgångar på mer än 100 000. Vet någon hur pass det påverkar hur man ska räkna?

• Svar på tråden Bostadsbidrag-barn får tillgångar
  • snedtak

Det är inte helt säkert att pengarna påverkar om de kommer från en försäkring pga diagnos, då det verkar finnas vissa undantag för försäkringspengar pga skada eller sjukdom (se länken nedan). I övrigt gäller att 15% av summan över 100 000 läggs direkt på årsinkomsten. Dvs. har du 200 000 i sparpengar så läggs 15 000 på hushållets årsinkomst.

Läs mer på tex: 
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/99b9a669-8542-46c5-a103-aa36b8cb45c3/4062-B-bostadsbidrag-information.pdf

• Holma
    längtande skrev 2016-05-03 21:11:52 följande:

Visste inte vart jag skulle lägga detta men jag har i nuläget bostadsbidrag. Ev kommer min son få en större summa pengar pga en diagnos. Kommer ihåg att man skulle fylla i om man har tillgångar på mer än 100 000. Vet någon hur pass det påverkar hur man ska räkna?

Ofta brukar pengar från försäkringar till barn hamna låsta till barnet blir 18 år , då går det in en förmyndare för barnet så det är inga pengar ni kan använda så det ska inte räknas in
  • längtande

Tack för svaren jag ringde till försäkringskassan och de kommer inte räknas som tillgångar utan är som länken beskrev ett undantag då de kommer pga en diagnos.

• Holma
    längtande skrev 2016-05-11 08:48:43 följande:

Tack för svaren jag ringde till försäkringskassan och de kommer inte räknas som tillgångar utan är som länken beskrev ett undantag då de kommer pga en diagnos.

Det är väl självklart för det är barnets pengar , sen är det över 100000kr som man får ha i tillgångar innan det påverkar bostadsbidraget .
Svar på tråden Bostadsbidrag-barn får tillgångar