• Gina43

    Lånelöfte, kan banken ångra sig?

    Lägenheten skrev 2016-05-04 16:45:36 följande:

    Tack för alla svar.

    Självklart har vi ett skriftligt lånelöfte från banken! Och när vi vann budgivningen ringde vi till vår bankman och berättade detta, han tyckte allt lät bra, så vi skrev på kontraktet för bostaden. Inflyttningsdatum börjar nu närma sig och sedan dess har min lön blivit mindre tyvärr. Däremot har min pojkväns lön blivit högre så det kanske jämnar ut sig.

    Vi betalar en hög kontantinsats på 25%, dvs 650000 kr. Handpenningen är betald, men ej den resterande kontantinsatsen. Vi tar inga lån för kontantinsatsen, utan har en stor summa pengar på vårt bankkonto, så vi får inga dyra topplån.

    Inflytt närmar sig, så varför har banken en sådan utfrågning? Brukar banker göra såhär innan lånet beviljas?


    Jag kan inte svara på varför bankmannen ställer frågor nu men ert finansiella upplägg ser ju bra ut, bättre än många andras. Vad jag förstår har hushållets sammanlagda tillgångar inte ändrats? Om det dessutom endast är marginellt är det nog ingen fara. Prata med bankmannen, säg som det är och ge de svar han efterfrågar, "har ni allt ni behöver inför inför tillträdet? Kan du bekräfta att lånet är beviljat?" Rak kommunikation är alltid bäst. Få sktiftliga besked om möjligt.

    Om de mot förmodan skulle backa - vilket låter osannolikt - så kan ni säkett hitta annan bank innan det är dags för tillträde? Kolla runt redan nu säg till den andra banken att "vi är inte helt överens om ränteupplägget med den bank som vi först tänkte använda - vilket erbjudande kan ni ge oss?"
  • Gina43
    hon mot strömmen skrev 2016-05-04 08:59:40 följande:

    Nu kommer jag låta som en moraliskt, men man ser först till att ha ett skriftligt lånlöfte från banken, sedan budar man kontaktar banken som godkänner eller nekar. Godkänner banken skriver man papper och helt processen.

    Skulle inte bli förvånad om ni förlorar hela handledningen samt får betala skadestånd men allt beror på hur det står i kontraktet.


    Varför skriver du rena felaktigheter? Handpenningen är till för att säkra ev skadestånd om tillträde inte blir av, blir väsentligt försenat och förutsatt att säljaren lider skada. Det är det väl inte säkert att säljaren gör i alla lägen. Man blir inte "av med handpenningen" hur som helst. Hur skulle det se ut? Inser du inte själv hur oskäligt det vore?
  • Gina43
    Holma skrev 2016-05-05 08:38:26 följande:

    Varför skriver du felaktigheter ?


    Vad exakt är felaktigt? Bra om du förtydligar om du har en annan uppfattning.
Svar på tråden Lånelöfte, kan banken ångra sig?