• Saltig

    Mars/Aprilbebisar 2016

    Hej

    Tänkte starta en tråd för oss som fått barn mars/april 2016.

    Vore kul att delge hur det går med våra små.

    Just nu har vi det lite skrikigt, mycket magknip och missnöje. Hoppas det vänder snart. Vi har provat allt

    Dock är det riktigt mysigt emellanåt.

  • Svar på tråden Mars/Aprilbebisar 2016
  • Saltig
    lillasysterfia skrev 2016-05-07 22:54:02 följande:

    Lillkillen är snart 4 veckor. Har fått ge lite extra med ersättning främst på kvällen annars får jag inte sova ordentligt. Annars är det en nöjd kille som älskar att sova på pappa eller i vagnen. Tror inte jag kommer amma så länge då jag inte riktigt trivs med det. Har själv haft en lite sämre dag med dåligt tålamod och stog och grät för att jag brände såsen till middagen. Dessa hormoner!


    Ja hormonerna är "all over the place".

    Jag har kommit fram till att sluta med amning. Det är bara skrik då det inte kommer något. Jobbigt beslut men så får det bli.
  • Pauliina
    Saltig skrev 2016-05-08 10:30:31 följande:
    Ja hormonerna är "all over the place".

    Jag har kommit fram till att sluta med amning. Det är bara skrik då det inte kommer något. Jobbigt beslut men så får det bli.
    Förstår din känsla! Jag har börjat märka att skriket som kommit med sönerna när mjölken börjat sina har kommit nu med jäntan. Vill inte sluta amma men kommer snart bli tvungen :( ger ersättning till natten så får sova hela natten vilket är guld värt! Men fy så de tar emot
  • MissLolli

    Här har vi också haft problem med amningen från start. Provar sån amningsnapp eller vad det heter för att hon ska förstå att hon ens ska suga tag och det börjar gå lite bättre äntligen :) men måste komplettera med ersättning och har gjort det sen start. Hade önskat att hon bara kunde få bröstmjölk, men man vill ju ha en bebis som är mätt och nöjd också :)

  • Nystjärna

    Hej allihopa. Hur går det för er? Hur mår era små i värmen?

    Här har min lille pojke hunnit bli 1,5 månad <3 Tiden går så fort!! Men vi njuter av tiden tillsammans och det fina vädret. Dock är han väldigt varm i säg men har klarat värmen bra innan,tills i måndags då gick det inte alls. Han var så varm och jag fick inte lägga ner honom alls. Utan han ville bara vara på mig,vilket bara gjorde honom varmare men vad gör man inte. Natten gick dock bättre. Annars så går det väldigt bra med den mjölkfria kosten. Jag har inte så ont av den alls,mest att jag måste lära mig vad de finns för varit och produkter som jag kan/får äta. Men annars går det bra. Och lilleman mår såå mycket bättre utav mjölkfri kost. Utslagen har nästan helt försvunnit och huden ser så mycket finare ut igen,är lite utslag kvar men de försvinner nog med snart. Inte alls lika ilsket rött så det är så skönt. Han har inte lika ont i magen heller och kräks inte alls lika mycket. Sen kan magen ändå bråka lite med gaser,som idag bråkar den lite. Vilket innebär att de smäller i lilla rumpan så han vaknar ibland när han somnat och detta gör att han även små äter idag,då han är för trött och somnar så fort han skall äta. Så just nu får han ligga på mamma lite och sova en stund så han får lite ro och vila magen och allt. Men väldigt skönt ändå att utslagen försvunnit nästan och mindre kräkningar även om han kräks så är de inte alls lika mycket. Han mår ändå bra och frisk,växer och går upp i vikt. Det som är viktigast :) På måndag så blir det att åka tull sjukgymnasten igen. Se om de blivit någon skillnad med hans huvud.

    Hur går det för er andra? :) Hur gamla är era små nu och vad hittar ni på för något på dagarna? :) Hoppas allt är bra mer er alla. :)

    Kramar

  • lillasysterfia

    En månad har gått fort. Ska snart på bvc på en mån kontrollen. Annars rullar allt på för fullt med en känslig femåring och en trotsig treåring. Men med en nöjd bebis så går det ganska bra! Jag har försökt att komma ut en del sen lilleman kom. Öppna förskolan har varit en räddning. Umgås med andra vuxna! Hoppas ni får en härlig dag. Här blir det en lunchdate med maken sen!

  • Saltig

    Vi har det kämpigt med magen här hemma. Vill inte äta utan skriker bara sen igår kväll. Igår kväll vid 21 åt hon 90ml, ville inte ha något inatt. Imorse kl 8 fick jag i henne 60 ml och sedan bara 30ml vid 13. Det känns att hon får ont när maten kommer ner i magen. Vi har minsta nappen så hon får inte i sig för mycket samtidigt. För en vecka sent hon 120 ml var tredje/fjärde timme och nu knappt någonting.

    Mår så dåligt när jag ser henne lida. Ringt vårdguiden och om hon inte ätit något till kl 18 ikväll så måste vi åka in och kolla vad allt kan bero på. Kanske har hon reflux...

    Annars går det bra. Hon är glad ibland och börjat jollra lite. Underbart när man får kontakt med henne och hon ler.

    Just nu trivs hon bäst att ligga på mig eller sin pappa.

    Vill ut och promenera men hon är inte så förtjust i vagnen än. Korta snabba promenader går bra. Sover helst på mage på oss så det blir mycket soffläge för mig på dagarna

    Lite tråkigt då vädret varit så bra men vad gör man inte för sina barn. Inte mycket sömn för den som tar natten

    Har även bärsjal som jag använder rätt mycket.

    Vi hade en vaken natt inatt och tur var väl det då vi upptäckte en tjuv på vår altan. Skrämde iväg honom och kontaktade polisen.Fick höra senare att tjuven gjort inbrott i ett annat hus i närheten. Ibland har vakna nätter sina fördelar.

  • Flerattälska
    Saltig skrev 2016-05-12 14:20:24 följande:

    Vi har det kämpigt med magen här hemma. Vill inte äta utan skriker bara sen igår kväll. Igår kväll vid 21 åt hon 90ml, ville inte ha något inatt. Imorse kl 8 fick jag i henne 60 ml och sedan bara 30ml vid 13. Det känns att hon får ont när maten kommer ner i magen. Vi har minsta nappen så hon får inte i sig för mycket samtidigt. För en vecka sent hon 120 ml var tredje/fjärde timme och nu knappt någonting.

    Mår så dåligt när jag ser henne lida. Ringt vårdguiden och om hon inte ätit något till kl 18 ikväll så måste vi åka in och kolla vad allt kan bero på. Kanske har hon reflux...

    Annars går det bra. Hon är glad ibland och börjat jollra lite. Underbart när man får kontakt med henne och hon ler.

    Just nu trivs hon bäst att ligga på mig eller sin pappa.

    Vill ut och promenera men hon är inte så förtjust i vagnen än. Korta snabba promenader går bra. Sover helst på mage på oss så det blir mycket soffläge för mig på dagarna

    Lite tråkigt då vädret varit så bra men vad gör man inte för sina barn. Inte mycket sömn för den som tar natten

    Har även bärsjal som jag använder rätt mycket.

    Vi hade en vaken natt inatt och tur var väl det då vi upptäckte en tjuv på vår altan. Skrämde iväg honom och kontaktade polisen.Fick höra senare att tjuven gjort inbrott i ett annat hus i närheten. Ibland har vakna nätter sina fördelar.


    Fy så otäckt med tjuvar! Hoppas hen åker fast!

    Hur har det gått för er med maten?
  • Nystjärna
    Saltig skrev 2016-05-12 14:20:24 följande:

    Vi har det kämpigt med magen här hemma. Vill inte äta utan skriker bara sen igår kväll. Igår kväll vid 21 åt hon 90ml, ville inte ha något inatt. Imorse kl 8 fick jag i henne 60 ml och sedan bara 30ml vid 13. Det känns att hon får ont när maten kommer ner i magen. Vi har minsta nappen så hon får inte i sig för mycket samtidigt. För en vecka sent hon 120 ml var tredje/fjärde timme och nu knappt någonting.

    Mår så dåligt när jag ser henne lida. Ringt vårdguiden och om hon inte ätit något till kl 18 ikväll så måste vi åka in och kolla vad allt kan bero på. Kanske har hon reflux...

    Annars går det bra. Hon är glad ibland och börjat jollra lite. Underbart när man får kontakt med henne och hon ler.

    Just nu trivs hon bäst att ligga på mig eller sin pappa.

    Vill ut och promenera men hon är inte så förtjust i vagnen än. Korta snabba promenader går bra. Sover helst på mage på oss så det blir mycket soffläge för mig på dagarna

    Lite tråkigt då vädret varit så bra men vad gör man inte för sina barn. Inte mycket sömn för den som tar natten

    Har även bärsjal som jag använder rätt mycket.

    Vi hade en vaken natt inatt och tur var väl det då vi upptäckte en tjuv på vår altan. Skrämde iväg honom och kontaktade polisen.Fick höra senare att tjuven gjort inbrott i ett annat hus i närheten. Ibland har vakna nätter sina fördelar.


    Hur har det gått för er?

    Fy så obehagligt med tjuven!! Skönt att ni skrämde iväg honom,hoppas han åker fast snabbt!!

    Har ni några bra tips här inne på vad man kan hitta på med barnen när vädret inte är det bästa? Har idétorka :p
  • Saltig

    Det har gått bra. Hon åt rätt bra sen så det blev inte att åka in. Nu äter hon som hon brukar. Dock äter hon mindre på natten. Så hon verkar bli mätt på dagens och kvällens mål. Äter rätt ofta. Nu får vi se om mjölkfri ersättning hjälper hennes mage. Tack för omtanken.

    Igår hade vi skrikfest igen. Helt otrolig vilken pipa hon har. Tror jag kommer uppmuntra henne att bli operasångerska ????.

    När det är dåligt väder spelar vi mycket spel både brädspel, kortspel och på iPad. Vi ritar mycket och bygger kojor i vardagsrummet. Ser ut som ett bombnedslag men så får det vara.

  • Pauliina

    Här går de finfint. Amningen fortsätter och har numer inge ont. Mycostatinet funkade perfekt. Elise sover hela nätterna så ska inte klaga!

  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-05-14 19:49:47 följande:

    Här går de finfint. Amningen fortsätter och har numer inge ont. Mycostatinet funkade perfekt. Elise sover hela nätterna så ska inte klaga!


    Hur gamla var era när de började sova hela nätterna? Min dotter var 2-2,5 månad har jag för mig men hon fick ersättning. Vet inte om det är skillnad om man ammar. Någon med erfarenhet? Har ändå ganska bra rutin som för det medta hålls. Han äter med 3-5 timmars mellanrum på naten,oftast 4-5. Sä blir mat runt 22 och sen någon gång vid 02-03 och så oftast vid 5.30-06. Så ändå okej. Men ibland strular det till det. Men hade varit skönt och slippa nattmålet snart. Samtidigt som det innebär att han vuxit och blivit större :p hihi tiden går tillräckligt fort ändå ju.
  • Pauliina
    Nystjärna skrev 2016-05-14 20:26:27 följande:
    Hur gamla var era när de började sova hela nätterna? Min dotter var 2-2,5 månad har jag för mig men hon fick ersättning. Vet inte om det är skillnad om man ammar. Någon med erfarenhet? Har ändå ganska bra rutin som för det medta hålls. Han äter med 3-5 timmars mellanrum på naten,oftast 4-5. Sä blir mat runt 22 och sen någon gång vid 02-03 och så oftast vid 5.30-06. Så ändå okej. Men ibland strular det till det. Men hade varit skönt och slippa nattmålet snart. Samtidigt som det innebär att han vuxit och blivit större :p hihi tiden går tillräckligt fort ändå ju.
    Jag har (peppar peppar) haft tur med alla barnen, dem har sovit 23-06 från födsel med undantag någon gång. Nätterna är heliga för mig så jag är oerhört tacksam! När barnen börjat med välling så har de vaknat en gång men då tidigt på morgon, vid 05 och sovit vidare till 08. Dem senaste nätterna har jag ammat en gång på natten vid 04 men de har gått bra då jag har henne bredvid mig och liggammar.
  • Nystjärna

    Hej på er allihopa :)

    Hur mår ni och hur går det för er?

    Här är allt okej. Min lille prins blir 2 månader idag,vart tar tiden vägen?!! Men underbart!! <3 Det fortsätter och gå bra mellan storasyster och lillebror. :) Hon är så snäll och omtänksam och mån om honom. Hon hade blivit så ledsen förra veckan när hon och pappa kom hem,men jag och lillebror var inte hemma. Då hade hon blivit ledsen och frågar vart vi var och letat efter oss hemma. Vant sig snabbt vid och ha lillebror hos sig. Hon vill alltid att han är med eller ha koll på honom,likadant om han inte sitter bak i bilen jämte henne,då blir hon arg och ledsen. Min stora tös <3 :)
    Annars så fungerar amningen bra,han äter och växer på bra :) Dock kör vi fortfarande med mjölkprotinsfri kost för mig. Han reagerade när jag råkade få i mig de för 2 veckor sen,så låter bli sånt. Men blivit bättre men inte helt bra än. Hoppas bara de försvinner när han blir äldre och ingen mer allergi men får ta de för vad det är. Bara han växer och mår bra och det gör han. Men vill gärna få svar och besked nu. Men får se vad BVC säger i veckan som kommer,när vi skall dit. Men så skönt att han ändå växer och går upp i vikt. När det gäller huvudet så har det blivit värre,vi tänker på hur han placerat huvudet och använder special kudden och mycket maglägge. Så bara fortsätta så,gillar inte sjukgymnasten eller hur de pratar och letar fel som inte finns!! Så jobbar på hemma som vi gör och avvaktar med att åka dit nu ett tag. Mår bara dåligt och stressad av besöken dit så. Vill bars njuta av min fantastiska familj och son :) <3

    Hoppad allt är bra med er. Stor kram till er ifrån oss :)

  • Pauliina
    Nystjärna skrev 2016-05-26 19:57:09 följande:

    Hej på er allihopa :)

    Hur mår ni och hur går det för er?

    Här är allt okej. Min lille prins blir 2 månader idag,vart tar tiden vägen?!! Men underbart!! <3 Det fortsätter och gå bra mellan storasyster och lillebror. :) Hon är så snäll och omtänksam och mån om honom. Hon hade blivit så ledsen förra veckan när hon och pappa kom hem,men jag och lillebror var inte hemma. Då hade hon blivit ledsen och frågar vart vi var och letat efter oss hemma. Vant sig snabbt vid och ha lillebror hos sig. Hon vill alltid att han är med eller ha koll på honom,likadant om han inte sitter bak i bilen jämte henne,då blir hon arg och ledsen. Min stora tös <3 :)
    Annars så fungerar amningen bra,han äter och växer på bra :) Dock kör vi fortfarande med mjölkprotinsfri kost för mig. Han reagerade när jag råkade få i mig de för 2 veckor sen,så låter bli sånt. Men blivit bättre men inte helt bra än. Hoppas bara de försvinner när han blir äldre och ingen mer allergi men får ta de för vad det är. Bara han växer och mår bra och det gör han. Men vill gärna få svar och besked nu. Men får se vad BVC säger i veckan som kommer,när vi skall dit. Men så skönt att han ändå växer och går upp i vikt. När det gäller huvudet så har det blivit värre,vi tänker på hur han placerat huvudet och använder special kudden och mycket maglägge. Så bara fortsätta så,gillar inte sjukgymnasten eller hur de pratar och letar fel som inte finns!! Så jobbar på hemma som vi gör och avvaktar med att åka dit nu ett tag. Mår bara dåligt och stressad av besöken dit så. Vill bars njuta av min fantastiska familj och son :) <3

    Hoppad allt är bra med er. Stor kram till er ifrån oss :)


    Här blir Elise två månader på lördag. De går fint men har mer och mer börjat gå över till ersättning, de blir för mycket för mig psykiskt men jag ammar fortfarande de största målen varje dag. Sist vägde hon 4,4 kg och får se på onsdag igen. Då ska även äldsta sonen med på 4 årskoll. Kram på er!
  • Saltig

    Här går dagarna fort trots man sover ca 3-4 timmar per natt. Lilltjejen skriker inte lika mycket som förut, peppar peppar Mer glad och uppmärksam.

    Hon är en vaken tös som inte sover så mycket. Längsta hon kan sova är 5 timmar på natten. Har själv svårt stt sova då hon stånkar och stönar och tappar nappen på nätterna. Så mycket sömn blir det inte.

    Hon blev 2 månader i lördags och vägde sist 5,4 kg. Få se hur mycket hon väger vid nästa besök.

    Nystjärna - vad var det för fel med din sons huvud? Min kompis son hade så att sonens huvud växte inte rätt pga han hade huvudet åt ett visst håll hela tiden. Han fick inte sitta i babysittern så mycket eller sova på rygg, utan på sidan. Det blev bra övningar och nu är det som vanligt. Han gick oxå hos en sjukgymnast.

    Härligt väder vi har iallafall. Känns mysigt att gå på promenader.

    Har era små hittat sina händer än? Min tjej tittar oftasin högra hand så ögonen går i kors. Plötslig blir hon förbannad....kanske för att hon inte riktigt kan fasta blicken och att handen rör sig. Kanske tycker hon att det är lite obehagligt oxå

  • Pauliina
    Saltig skrev 2016-06-07 21:37:23 följande:

    Här går dagarna fort trots man sover ca 3-4 timmar per natt. Lilltjejen skriker inte lika mycket som förut, peppar peppar Mer glad och uppmärksam.

    Hon är en vaken tös som inte sover så mycket. Längsta hon kan sova är 5 timmar på natten. Har själv svårt stt sova då hon stånkar och stönar och tappar nappen på nätterna. Så mycket sömn blir det inte.

    Hon blev 2 månader i lördags och vägde sist 5,4 kg. Få se hur mycket hon väger vid nästa besök.

    Nystjärna - vad var det för fel med din sons huvud? Min kompis son hade så att sonens huvud växte inte rätt pga han hade huvudet åt ett visst håll hela tiden. Han fick inte sitta i babysittern så mycket eller sova på rygg, utan på sidan. Det blev bra övningar och nu är det som vanligt. Han gick oxå hos en sjukgymnast.

    Härligt väder vi har iallafall. Känns mysigt att gå på promenader.

    Har era små hittat sina händer än? Min tjej tittar oftasin högra hand så ögonen går i kors. Plötslig blir hon förbannad....kanske för att hon inte riktigt kan fasta blicken och att handen rör sig. Kanske tycker hon att det är lite obehagligt oxå


    Min tjej suger på händerna stup i ett :) dag för dag ser man nya utvecklingar :)
  • lillasysterfia

    Tror vi har fått en av världens snällaste bebisar. Han skriker sällan och sover hela 7 timmar i sträck på nätterna, så jag ska inte klaga! Vi fick sluta med ammningen då det blev en psykisk spärr för mig (glad mamma=glada barn) Jag har lyckats flyga själv med lilleman, treåring och femåring vilket gick superbra! Är så stolt över pojkarna!

  • Saltig
    lillasysterfia skrev 2016-06-20 09:58:24 följande:

    Tror vi har fått en av världens snällaste bebisar. Han skriker sällan och sover hela 7 timmar i sträck på nätterna, så jag ska inte klaga! Vi fick sluta med ammningen då det blev en psykisk spärr för mig (glad mamma=glada barn) Jag har lyckats flyga själv med lilleman, treåring och femåring vilket gick superbra! Är så stolt över pojkarna!


    Oh vad härligt att det gick bra att flyga med alla barnen. Det kan ju vara rätt jobbigt om de får ont i öronen eller inte orkar sitta still.

    Bra beslut gällande amning. Man måste göra det som känns bäst för att allt ska fungera

    Min dotter skriker mindre nu så koliken börjar avta, vilket känns riktigt skönt. Hon sover rätt ok på nätterna. Somnar runt 19-20 för natten, äter ett mål vid 23-24, sover till 03 för att sen stånka och stöna (pruttar mycket, tappar nappen) fram till 05. Sen går vi upp. Jag och min man delar på nätterna. Bebisen sover på nedre våningen (i gästrummet) med en av oss så att resten av familjen får sova i lugn och ro. När vi märker att nätterna blir bättre så flyttar även bebisen upp men just nu känns denna lösning bäst .
  • Pauliina

    Hur mår ni allihop?? Min man har precis fått semester och vi försöka njuta mellan alla skurar. Är påväg ner till Ullared i skrivande stund, tänkte passa på att uppdatera barnens garderober. Elise är 10 veckor och har precis passerat 5 kg och 57 cm. De är ingen liten jänta längre.

  • Topcom

    Hallå där! Här växer min lilla dam som hon ska. Hon ligger över kurvan på både vikten och längden, eftersom jag har haft ganska små barn tidigare är detta lite nytt;) snart är det 68 som gäller, hon är 10 veckor lite drygt. Äntligen har vi också bestämt mellannamn och skickat in, var väl i grevens tid:) Alicia linnea blev det, känns perfekt med ett relativt nytt namn och ett klassiskt som mellannamn! Hur går det för er andra?

Svar på tråden Mars/Aprilbebisar 2016