• Jkpg Deluxe

Solskydds-djungeln

NU är dwet dags att köpa in solskydd igen...har köpt eco kosmetiks solskydd för barn flera år i rad nu och gillar den...men det finns ju mängder av märken där ute så därför tänkte jag kolla om någon här har något annat/bättre tips? 

Vill att det ska vara så "schysst" som möjligt mot kropp och miljö!

Smörjer inte in barnen "varje dag", men på dagis behöver det finnas då de är ute mycket!!! 

• Svar på tråden Solskydds-djungeln
  • Amiralen82

Puffar för frågan för jag är också intresserad..

Vi kör, precis som TS, med Eco cosmetic och är väldigt nöjda. Förra året, när vi var på Mallis, tog dock solkrämen slut och vi var tvungna att köpa andra sorter. Som ett brev på posten fick jag massor av soleksem direkt, så jag tvekar verkligen om att testa ngt annat.

Det negativa med Eco är att den är hyfsat dyr (iaf om man har tre ungar) och endast finns i små flaskor. Sen är den väldigt trögflytande och kladdig, vilket känns omständigt på tex förskolan..

Så några andra bra tips?

• Natulcien

Vi har kört La Roche Posay Anthelios for Kids (50+) i flera år. Jag läste på en hel del för några år sen och då var den bland de bättre krämerna. Sen har vi kört vidare på den, och jag har inte uppdaterat min kunskap, så det finns säkert bättre krämer idag.
    Men eftersom vi inte använder så mycket solkräm så håller vi fast vid den.
    Vi försöker hellre minska tiden i solen, försöka undvika värsta tiden på dagen och ha täckande kläder. Men på förskolan behövs ju, och då har vi den.

• Jkpg Deluxe

Hej!!

Ska kolla på La roche också då...! :) 

Ja Eco Kosmetiks är dyr och lite segarbetad, men den funkar bra och inga utslag m.m.... men en spray vore ju smidigt på dagis kanske? 

Nej vi smörjer heller inte mer än nödvändigt...känns otäckt när man ser hur vissa smörjer in sina små med "vad som helst-kräm" titt som tätt.. :/ 

• MamiSiesta

Vi kör helt utan solkräm. Vi tar siesta (inomhus eller i skuggan på altanen) då solen står som högst. Då passar vi på att fylla på med vätska och fruktsallad. :)

Själv är jag uppvuxen i Spanien och där gör alla så - barn som vuxna, vita som bruna.

• Minza83

Evy köpte jag nu i år :) svensk! Och den för kids passar bra till känslig hy, atopisk hy osv. Och man behöver inte smörja lika ofta som med andra krämer läste jag! :)

• amia01

Har aldrig använt annat solskydd till barnen än vettiga kläder och förståndig solning. De har fått ta av sig kläderna varma vårdagar för att få lite "grundfärg", och sen har vi använt mycket långärmat, längre shorts och hatt/mössa på förskolan när det behövts. Tycker också de har varit kloka och hållit barnen inne mitt på dagen när solen varit som värst.
    Gillar inte att smörja in kroppen med en massa kemikalier, anser att det riskerar att ge en falsk trygghet, och tycker livet blir mycket mer bekvämt, smidigt och säkert utan krämer

• Flickan och kråkan
    amia01 skrev 2016-05-10 22:50:49 följande:

Har aldrig använt annat solskydd till barnen än vettiga kläder och förståndig solning. De har fått ta av sig kläderna varma vårdagar för att få lite "grundfärg", och sen har vi använt mycket långärmat, längre shorts och hatt/mössa på förskolan när det behövts. Tycker också de har varit kloka och hållit barnen inne mitt på dagen när solen varit som värst.
    Gillar inte att smörja in kroppen med en massa kemikalier, anser att det riskerar att ge en falsk trygghet, och tycker livet blir mycket mer bekvämt, smidigt och säkert utan krämer

Fast tråden ligger under åldern 6-12 år och det är inte alltid de vill gå i långärmat och långbent eller solhatt när ingen annan i skolan gör det. De blir varma och slänger av sig dessutom. Har man barn med känslig hud så behövs det ibland i ansiktet, på öron och längs halslinning. 3-åringen i förskoleåldern är ju inget problem. Honom sätter vi på kläder med ärmar och ben och en solhatt.
  • amia01
    Flickan och kråkan skrev 2016-05-11 17:28:44 följande:
    Fast tråden ligger under åldern 6-12 år och det är inte alltid de vill gå i långärmat och långbent eller solhatt när ingen annan i skolan gör det. De blir varma och slänger av sig dessutom. Har man barn med känslig hud så behövs det ibland i ansiktet, på öron och längs halslinning. 3-åringen i förskoleåldern är ju inget problem. Honom sätter vi på kläder med ärmar och ben och en solhatt.
    Min äldsta är 11 år nu, och vi har fortfarande aldrig använt solskyddskrämer. Jag tycker tvärt om att det blir enklare att undvika ju äldre de blir. Då kan man ju förklara och beskriva alternativen.
    Att mina barn har valt andra sätt att skydda sig före att behöva smörja in sig när de blivit äldre, tror jag beror mest på att de förknippat solkrämer med något man har till små barn som inte vet bättre själva, och att det är smidigt att slippa komma ihåg att smörja in sig.
    Tror också det beror på hur man vänjer barnen att hantera solen när de är små, smörjer man hela tiden, uppfattar ju barnen det som naturligt, väljer man istället skugga och kläder, så blir det den naturliga lösningen även när de bli äldre.
  • Flickan och kråkan
    amia01 skrev 2016-05-11 22:18:29 följande:

Min äldsta är 11 år nu, och vi har fortfarande aldrig använt solskyddskrämer. Jag tycker tvärt om att det blir enklare att undvika ju äldre de blir. Då kan man ju förklara och beskriva alternativen.

Att mina barn har valt andra sätt att skydda sig före att behöva smörja in sig när de blivit äldre, tror jag beror mest på att de förknippat solkrämer med något man har till små barn som inte vet bättre själva, och att det är smidigt att slippa komma ihåg att smörja in sig.

Tror också det beror på hur man vänjer barnen att hantera solen när de är små, smörjer man hela tiden, uppfattar ju barnen det som naturligt, väljer man istället skugga och kläder, så blir det den naturliga lösningen även när de bli äldre.

Vi smörjer väldigt lite men jag har barn med solkänslig hud. Jag har också aktiva barn som under skolans raster inte sätter sig i skuggan. Det var röda öron och soleksem vid halslinningen första riktiga vårsolsdagen. Senaste veckan har vi smörjt öron, kinder/under ögonen, halslinning och ett barns vader. Är det varmt vill de inte ha polo och solhatt. Vad är alternativet för en 8-åring som vill leka aktivt på rasterna med klasskompisarna?
Svar på tråden Solskydds-djungeln