Flickan och kråkan skrev 2016-05-11 17:28:44 följande:
Fast tråden ligger under åldern 6-12 år och det är inte alltid de vill gå i långärmat och långbent eller solhatt när ingen annan i skolan gör det. De blir varma och slänger av sig dessutom. Har man barn med känslig hud så behövs det ibland i ansiktet, på öron och längs halslinning. 3-åringen i förskoleåldern är ju inget problem. Honom sätter vi på kläder med ärmar och ben och en solhatt.
Min äldsta är 11 år nu, och vi har fortfarande aldrig använt solskyddskrämer. Jag tycker tvärt om att det blir enklare att undvika ju äldre de blir. Då kan man ju förklara och beskriva alternativen.
Att mina barn har valt andra sätt att skydda sig före att behöva smörja in sig när de blivit äldre, tror jag beror mest på att de förknippat solkrämer med något man har till små barn som inte vet bättre själva, och att det är smidigt att slippa komma ihåg att smörja in sig.
Tror också det beror på hur man vänjer barnen att hantera solen när de är små, smörjer man hela tiden, uppfattar ju barnen det som naturligt, väljer man istället skugga och kläder, så blir det den naturliga lösningen även när de bli äldre.