Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Solskydds-djungeln

Vi kör samma som Natulcien. Eco cosmetics skyddar dåligt mot uv-a så det går bort för oss.

• Flickan och kråkan
    amia01 skrev 2016-05-10 22:50:49 följande:

Har aldrig använt annat solskydd till barnen än vettiga kläder och förståndig solning. De har fått ta av sig kläderna varma vårdagar för att få lite "grundfärg", och sen har vi använt mycket långärmat, längre shorts och hatt/mössa på förskolan när det behövts. Tycker också de har varit kloka och hållit barnen inne mitt på dagen när solen varit som värst.
    Gillar inte att smörja in kroppen med en massa kemikalier, anser att det riskerar att ge en falsk trygghet, och tycker livet blir mycket mer bekvämt, smidigt och säkert utan krämer

Fast tråden ligger under åldern 6-12 år och det är inte alltid de vill gå i långärmat och långbent eller solhatt när ingen annan i skolan gör det. De blir varma och slänger av sig dessutom. Har man barn med känslig hud så behövs det ibland i ansiktet, på öron och längs halslinning. 3-åringen i förskoleåldern är ju inget problem. Honom sätter vi på kläder med ärmar och ben och en solhatt.
  • Flickan och kråkan
    amia01 skrev 2016-05-11 22:18:29 följande:

Min äldsta är 11 år nu, och vi har fortfarande aldrig använt solskyddskrämer. Jag tycker tvärt om att det blir enklare att undvika ju äldre de blir. Då kan man ju förklara och beskriva alternativen.

Att mina barn har valt andra sätt att skydda sig före att behöva smörja in sig när de blivit äldre, tror jag beror mest på att de förknippat solkrämer med något man har till små barn som inte vet bättre själva, och att det är smidigt att slippa komma ihåg att smörja in sig.

Tror också det beror på hur man vänjer barnen att hantera solen när de är små, smörjer man hela tiden, uppfattar ju barnen det som naturligt, väljer man istället skugga och kläder, så blir det den naturliga lösningen även när de bli äldre.

Vi smörjer väldigt lite men jag har barn med solkänslig hud. Jag har också aktiva barn som under skolans raster inte sätter sig i skuggan. Det var röda öron och soleksem vid halslinningen första riktiga vårsolsdagen. Senaste veckan har vi smörjt öron, kinder/under ögonen, halslinning och ett barns vader. Är det varmt vill de inte ha polo och solhatt. Vad är alternativet för en 8-åring som vill leka aktivt på rasterna med klasskompisarna?
Svar på tråden Solskydds-djungeln