• Mightmare

Gravid på naturlig väg under ivf-behandling? Är detta möjligt?

Ja har hört om det men då har det funnits små outvecklade äggblåsor vid äggplock som de inte fick ut och två av dessa hade då blivit befruktade. Är du säker på att de fick ut alla ägg och inget blev kvar?

• Mightmare
    Fläderpärlan skrev 2016-05-06 15:30:51 följande:

Jasså så de blev alltså gravida? Nej säker är jag ju inte, de nämnde inget om det vid äggplocket och jag tänkte ju inte alls på att fråga just då... Förmodligen är det ovitrelle som spökar men hade vart spännande att höra mer din vän, fick hon tvillingar alltså?

Ja hon blev gravid med tvillingar, tyvärr dog en tidigt i graviditeten men ett son föddes :) Jag har förstått att personer som har svårt att bli gravida pga överaktiv immunförsvar (det hade denna tjejen förmodligen) kan ha lättare om det är fler än en och med äggstimulering blir det ofta så. Då hjälps fostren åt att vinna över immunförsvaret. Denna tjej hade försökt bli gravid med IVF (ett insatt ägg) 5-7 ggr innan (vet ej exakt) och försökt i 7 år utan resultat men det hade inte tagit sig då.

Sen efter detta barn föddes så struntade de i preventivmedel pga att det var ju så svårt men blev gravida igen på naturlig väg ett halvår efter födseln! Då med ett barn. Då hade immunförsvaret "lärt sig" att det var okej kanske.
Svar på tråden Gravid på naturlig väg under ivf-behandling? Är detta möjligt?