• modsey

Hur mycket kläder har era barn?

jag har pojkar på 7 år ( tvillingar) som jag tycker har så mycket kläder, som i fullt tillräckligt. Men när jag är hos andra och ser deras garderober så inser jag att de har vi inte, alltså vi har inte mycket kläder.
    Häpnar över en del barns garderober och undrar hur tusan de kan använda allt.
    Mina killar är inte den stillsamma sorten där kläderna är rena efter en dags utelek. Det är jord, matfläckar och allmänt smutsiga när de kommer in.
    Vi har tvättmaskin och den går varje dag minst två maskiner, men de jag tänker på har också tvättmaskin inne i husen.
    Killarna har kanske 3-5 par byxor var ( jeansvarianter och varsitt par lite finare i bomull) och ett gäng mjukisbyxor.
    De har de 3-5 par shorts var, kanske mer om jag räknar lite skruttigare.
    En låda med strumpor, kallingar som definitivt är över 10 par var.
    Långärmade och T-shirts, ca 5-6 av varje var. Ännu mer T shirts som typ används till stranden.
    Vårjacka modell isbjörn och en PoP som de gillar i microflece, samt varsin typ munkjacka. Sen sandaler, stövlar ( ofodrade) tygskor lite finare och gymnastikskor för utelek. Överdragsbyxor men inte galon numera.
    Hur mycket har era barn?

• Svar på tråden Hur mycket kläder har era barn?
  • Mrs Green

Min dotter (11 år) brukar ha ungefär så my ner kläder att hon kan byta en gång om dagen i två veckor. Också några finkläder. Jag gillar inte att ha kläder som aldrig används så vi brukar inte köpa mer än att hon hinner använda dem en del innan de är urvuxna.

• 82sjo

Mina barn har mycket kläder, har fick lärt mej på senare år att inte köpa precis allt jag vill utan tänker efter lite. Men de har säkert 30 byxor o likamånga tröjor, säkert 40 trosor/kalsonger/strumpor o lika mycket av resten av plaggen, har inte räknat

• tulip79

Vi har ärvt jättemycket kläder till sonen från grannkillen. Sonen har ca 7 par jeansliknande byxor o lika många mjuka. Säkert 30 t-shirts o lika många långärmade, 10 skjortor, lång o kort ärm. 15 par kalsonger o 10 par strumpor ca 7 par shorts. Av detta har jag köpt några få plagg av varje sort. Hade jag handlat själv, utan att han ärvt något, hade han kanske fått hälften av allt han har eftersom han använder långt ifrån alla kläder speciellt ofta. Sonen är 4,5 år. (När han växer ur kläderna ärvs de av lillasyster på drygt 2 år och/eller killkusinen som är 9 mån yngre än lillasyster.)

• mammalovis

Skillnaden är kanske just att ni tvättar så ofta! Minst två maskiner om dagen ger ju minst 14 maskiner i veckan. Vi har 3 barn, 6 månader till 5 år, som byter dagkläder och pyjamas varje dag och barnens kläder blir 2-3 maskiner i veckan, då vi har gemensam tvättstuga. Totalt tvättar vi inte ens hälften av maskinerna på en vecka!!

För att klara oss med en tvättdag i veckan och att jag ibland inte orkar tvätta allt då torktumlaren tar nästan 3 timmar, så har de väl just mycket kläder.

Äldsta tösen har drygt 2 veckors leggings, 5 par strumpbyxor, några byxor och mysbyxor hon väljer bort, drygt en veckas klänningar (2 storlekar framme), säkert 10 korta respektive långärmade t-shirts och kanske 10 kjolar (2 storlekar) samt ca 20 par trosor och lika mycket strumpor. Två uppsättningar kläder ligger på förskolan.
    Sedan har hon extrajackor köpta begagnade så en hänger på förskolan och en är till pappa, så jag slipper paniktvätta om han låtit henne skita ner sig väldigt, annars är det väl ett par sandaler, springskor, vinterskor, ibland 2 par finskor samt stövlar försöker vi ha ett par på förskolan och ett par hemma så vi slipper släpa, likadant med regnkläder, fleece, vantar, mössa, solhattar. Jag köper ofta 3 stycken till ordinarie priset av en vad gäller mössor och solhattar just för att de så lätt glömmer grejer, så de är tillfälligt borta.

Yngsta dottern får ju också en del nytt, mest blandat reakläder och begagnat, så hon har ju mer än hon behöver, fast många leggings har ju storasyster slitit hål på så det behövs en del nytt.

Till lillebror funderar jag mer på vad som är nödvändigt då det nog inte blir någon som ärver honom, men det är ju skönt att ha cirka 2 veckors uppsättningar när de är i åldern då de skitar ner sig med mat, blir blöta och blöjan kanske läcker, så de kan behöva byta även på dagen.

Lillasyster hade jättestora problem med läckande blöjor så där var det medvetet att vi hade 5 uppsättningar extra av tröja och byxor på förskolan, men en hel del hade vi fått också. Sedan kostar ju inte extrakläder på loppis mer än 5-20 kr plagget. Det är ju olika vad man väljer, få och dyrare kläder eller billigare och mer, huvudsaken är ju att barnen trivs i dem.

• modsey
    mammalovis skrev 2016-05-07 23:14:33 följande:

Skillnaden är kanske just att ni tvättar så ofta! Minst två maskiner om dagen ger ju minst 14 maskiner i veckan. Vi har 3 barn, 6 månader till 5 år, som byter dagkläder och pyjamas varje dag och barnens kläder blir 2-3 maskiner i veckan, då vi har gemensam tvättstuga. Totalt tvättar vi inte ens hälften av maskinerna på en vecka!!

För att klara oss med en tvättdag i veckan och att jag ibland inte orkar tvätta allt då torktumlaren tar nästan 3 timmar, så har de väl just mycket kläder.

Äldsta tösen har drygt 2 veckors leggings, 5 par strumpbyxor, några byxor och mysbyxor hon väljer bort, drygt en veckas klänningar (2 storlekar framme), säkert 10 korta respektive långärmade t-shirts och kanske 10 kjolar (2 storlekar) samt ca 20 par trosor och lika mycket strumpor. Två uppsättningar kläder ligger på förskolan.

Sedan har hon extrajackor köpta begagnade så en hänger på förskolan och en är till pappa, så jag slipper paniktvätta om han låtit henne skita ner sig väldigt, annars är det väl ett par sandaler, springskor, vinterskor, ibland 2 par finskor samt stövlar försöker vi ha ett par på förskolan och ett par hemma så vi slipper släpa, likadant med regnkläder, fleece, vantar, mössa, solhattar. Jag köper ofta 3 stycken till ordinarie priset av en vad gäller mössor och solhattar just för att de så lätt glömmer grejer, så de är tillfälligt borta.

Yngsta dottern får ju också en del nytt, mest blandat reakläder och begagnat, så hon har ju mer än hon behöver, fast många leggings har ju storasyster slitit hål på så det behövs en del nytt.

Till lillebror funderar jag mer på vad som är nödvändigt då det nog inte blir någon som ärver honom, men det är ju skönt att ha cirka 2 veckors uppsättningar när de är i åldern då de skitar ner sig med mat, blir blöta och blöjan kanske läcker, så de kan behöva byta även på dagen.

Lillasyster hade jättestora problem med läckande blöjor så där var det medvetet att vi hade 5 uppsättningar extra av tröja och byxor på förskolan, men en hel del hade vi fått också. Sedan kostar ju inte extrakläder på loppis mer än 5-20 kr plagget. Det är ju olika vad man väljer, få och dyrare kläder eller billigare och mer, huvudsaken är ju att barnen trivs i dem.

Ja det verkar vara det som skiljer kanske. Jag avskyr att ha tvätt berg och kör heller flera maskiner ofta. och många går på snabba uppsköljnings program bara
  • Fru Ve

TS Min 8-åring har nog ungefär så mycket kläder som dina barn eller kanske lite till. Jag köper sällan "onödiga" kläder dels för att jag inte förstår syftet och sedan p.g.a. ekonomin (har bara en lön just nu att leva på). Men har också märkt att många barn har mycket mycket mer. Man kanske tycker det är roligt med kläder och har ett barn som är intresserat tänker jag? Min son är inte ett dugg klädintresserad utan är nöjd om det är kläder som ser ut som andras kläder och de är sköna. Han frågar aldrig efter ett köpa kläder. Vi ärver en hel del också och jag köper second hand. 

I vårt fall tvättar vi också ofta. Jag lägger i en maskin tvätt så fort jag har en full 40- eller 60-graders. Så det blir var eller varannan dag. Man behöver inte så mycket ombyten då.

• Lossedonken

Vår fyraåring har i byrån uppskattningsvis 15-20 byxor/tights, 15 -20 t-shirts (kort o lång ärm), 4 tröjor/koftor, 6 klänningar, i hallen 3 jackor för den här säsongen.

Förutom det i byrån finns en flyttlåda full med kläder i förrådet, som vi valt bort för att de var mindre fina/praktiska. Vi tycker att hon har jättemycket kläder. Hon använder bara en bråkdel av dem som ligger i byrån. Vi ärver från en släkting som lämnar det som är helt och rent vidare till oss. Släktingen har alltså, i mitt tycke, ofantligt mycket kläder. En del av det vi får är nästan oanvänt. Minstingen har ärvt tre regnställ (bla pop) - alla i samma storlek! I vintras ärvde fyraåringen 4 par vinterstövlar. När jag var liten hade man ett par skor per säsong.

Kläderna vi ärver är generellt fina och bra och vi är otroligt tacksamma. Men en fjärdedel hade räckt med råge.

• scanmia

De har så att de klarar sig mellan tvättillfällena. Jag försöker samla ihop så att det räcker med två tvättomgångar i veckan, men det blir ofta tre för någon har något skoljippo som kräver blå/rosa/svarta/puffärmade/hawaiitema-kläder eller någons favvotröja bara måste bli ren. Nu. Så typ fem ombyten av alla inne kläder, tio av underkläder och två av ytterkläder.

Jag har inget större emot att tvätta, men att sortera och plocka undan är aptrist och något jag helst delegerar eller i varje fall inte vill göra varje dag. Stryker får mannen göra (IronMan!) jag har nog glömt hur man gör pga brist på träning.

För minstingen, som ibland fortfarande har olyckor, krävs dubbelt så många ombyten för att hålla det stressfritt och för äldste sonen, som någon gång då och då faktiskt inte smutsar ner sig och skulle kunna använda samma byxor eller tröja igen så krävs det lite mindre. Han har å andra sidan börjat intressera sig för vad det är för kläder och vill vara med och bestämma där. 

Dottern har ärvt jättemycket och det innebär att hon har hur mycket finkläder och opraktiska kläder som helst och kanske lite snålt med de där vardagliga, bekväma ombytena som annars har utgjort stommen i mina barns garderober.

• buggi

Vår 7-åring har: 5 mjukisbyxor och  ett par jeans, tre t-shirts och 5 långärmade, två fleecetröjor, jacka, gummistövlar, springskor, fotbollsskor, en keps och två mössor. Vi tvättar ofta och bor trångt så vi försöker ha det nödvändigaste. 

• S c h n a

Exakt 7 tröjor/t-shirts på galgar och 4 par byxor/shorts var. (beroende på säsong) ca 10 kalsonger och 10 strumpor var. En pyjamas var.

Finns det ingen galge ledig till nya tröjan får en gammal plats.

Gymnastikkläder. Badkläder. Ytterkläder. Ombyten på dagis/skola.

• MeandHim

Min minsta har säkert 16 par byxor och minst lika många tröjor...30 kallingar kanske och lika många strumpor. 5-6 jackor... Tre par kepsar och säkert 6par skor. Lite ärvt av brorsan som är8. Mini är 5.
    Men dom har galet mkt kläder!!

• Mellanmjölkens land

Låter ungefär som vad vår 5åring har. Skulle behöva några fler t-shirtar men annars är det rätt ok (ungen har ju åsikter om vilka kläder som ska användas!).

• S c h n a

Just ja, skulle skriva något med.

Jag älskar prydliga garderober med god översikt, och tycker det är värt mer än ett berg kläder. Det blir roligare att köpa kläder när jag har en galge ledig som väntar där hemma. Lite rart på något vis

• isolande

Oj, vad mycket kläder folk har...

Mina barn har kanske 10 par kalsonger/trosor och strumpor

3-4 jeans, 3-4 mjukisar, 3-4 shorts, 3-4 leggings, 10 t-shirts, 3-4 klänningar, 3-4 tjocka tröjor. En uppsättning "finkäder". Ett par sneakers, ett par sandaler, två uppsättningar regnkläder (ett på dagis).

Vi kör tvättstuga en gång/ vecka och de klarar sig mellan tvättomgångarna plus lite till. Det är det viktigaste, jag blir galen på oanvända kläder som bara ligger i garderoben och tar plats (bor i lägenhet med begränsad plats för förvaring).

• Duckan

Vår 9-åring har en byrå om 4 lådor med kläder. (Nån klänning hänger i vår garderob) och hon har mer än nödvändigt kan jag säga. Då köper vi inte kläder ofta eller så, men det är för mycket ändå. Enligt mitt tycke.

• Kina79

Min yngsta har väldigt mycket kläder.
    Hon är yngst av tre tjejer och har dessutom ärvt mycket av storasystrarnas kompisar som inte har yngre systrar.
    Plus att just 110/116 som hon har nu hade hennes storasyster i 3 års tid så det blev ju en hel del inköpt.
    Hon har på ett ungefär:
    20-25 klänningar.
    15-20 trosor
    10 par strumpor
    10 leggings
    10 strumpbyxor
    10 kjolar
    10 par byxor
    20 t-shirts
    10-15 långärmade t-shirts
    10 koftor/hoodies

• Pkb

Jo men mina barn har faktiskt för mycket kläder men jag tycker det är så roligt att klä dem :)

Svar på tråden Hur mycket kläder har era barn?