• Anonym (undrande)

Dela upp barnen under semestern? Eller blir det orättvist fördelning…?

Vi är en familj på två vuxna och fyra barn mellan 14 år till 2,5 år.
    Jag vill åka med våra gemensamma barn till på typiska barnsemesterställen som tex astrid lindgrens värld och kolmorden till bamse. Sambons stora barn har redan fått uppleva det tidigare när dom var små och vill absolut inte det, dom tycker vi är orättvisa och säger vilka tonåringar vill och och se pippi, emil bamse osv. 

Hade ni delat upp semestern så jag och sambon tar dom små och åker på dom ställerna jag nämnde och att man sen tar 1-2 dagar ner till göteborg på lisseberg med dom stora. 

Till hösten/vinter kommer även jag, sambon och dom små åka på en utomlandsresa. Blir för dyrt om dom stora åker med plus att vi åker när det är billigare det vill säga inte på loven.

• Svar på tråden Dela upp barnen under semestern? Eller blir det orättvist fördelning…?
  • Anonym (M)

Ja, har man barn i väldigt olika åldrar är det inget konstigt att göra två olika resor som är anpassade för olika barn. (Alternativt en resa med olika sorters aktiviter). Barnen verkar ju också tycka så. Se bara till att de äldsta får vara med och bestämma "sitt" resmål också.

Vad gäller utlandsresan så kan jag tycka att tar man inte med alla sina barn kör man varannan gång. Om de små får följa med nu åker ni med de stora nästa gång. Alla barn måste inte få göra exakt samma så länge det är rättvis på stora hela.

Personligen skulle jag nog åkt utomlanda med de stora först och ta de små nästa gång (om man inte säkert vet när bästa gång blir).

• Anonym (undrande)

Varför priotera dom stora först?

• Anonym (Orättvist)

Ni väljer alltså bort dom äldre på utlandsresan och samtidigt gnäller ni för att dom inte vill åka till Astrid Lindgrens värld? Ni väljer bort dom helt och prioriterar bara dom små alltid. Hade jag varit eran tonåring hade jag känt mig väldigt ledsen och bortvald. Tar man inte med sig alla barnen på en resa så behöver man inte resa alls.

• Anonym (M)
    Anonym (Orättvist) skrev 2016-05-08 07:20:58 följande:

Ni väljer alltså bort dom äldre på utlandsresan och samtidigt gnäller ni för att dom inte vill åka till Astrid Lindgrens värld? Ni väljer bort dom helt och prioriterar bara dom små alltid. Hade jag varit eran tonåring hade jag känt mig väldigt ledsen och bortvald. Tar man inte med sig alla barnen på en resa så behöver man inte resa alls.

Jag är uppväxt i en kärnfamilj där vi var tre barn. Det hände (vid enstaka tillfällen) att föräödrarna bara reste med ett barn. Tycker inte att det är konstigt så länge man är rättvis och det inte är samma barn som får åka med varje gång.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Orättvist) skrev 2016-05-08 07:20:58 följande:

Så då menar du på att vi ska spara ihop så vi alla har råd att åka utomlands och ska välja bort Astrid Lindgrens värld för dom små? Vilka är det vi väljer bort då? 
  • Anonym (1)

när man har barn i väldigt olika åldrar så är det svårt, ja. Det går inte att komma ifrån. De flesta familjer jag vet i samma sits gör olika saker med barnen. Kanske kortare dagsturer med de yngre som tex en djurpark och kanske någon längre grej med tonåringar. Men tvärtom går ju också beroende på hur barnen är. 

Har en kollega som sa för några år sen "nu slutar vi försöka slå knut på oss själva för att få med alla på samma saker. Pappan får göra saker med sina tonårsgrabbar så försöker jag och vårt lilla gemensamma barn göra annat. När sedan de stora är hos sin mamma gör vi tre saker utan dem"

• Anonym (M)
    Anonym (undrande) skrev 2016-05-08 08:04:05 följande:

Så då menar du på att vi ska spara ihop så vi alla har råd att åka utomlands och ska välja bort Astrid Lindgrens värld för dom små? Vilka är det vi väljer bort då? 

Då väljer ni väl inte bort någon? Eller hur menar du?
  • Anonym (undrande)

Vi har fått höra att vi har varit orättvisa mot som äldre barnen. 

Innan vi skaffade gemensamma barn åkte jag och sambon på fyra utomlandsresor själva. När jag var gravid med äldsta sonen åkte vi på en resa tillsammans allihopa och sen var jag och sambon iväg på en minisemster till stockholm. Sen när jag var gravid med yngsta åkte vi alla på en utomlandsresa och det är den senaste resan så sambons barn har varit med på dom två senaste stora resorna...

• Anonym (Dålig stil)
    Anonym (undrande) skrev 2016-05-08 08:04:05 följande:
    Att ni delar upp er med minisemestrarna är helt ok sålänge barnen vill och går med på det. Men att dom stora inte får följa med pga ekonomi är bara helt fel. Då får ni helt enkelt vänta och spara. Vill de stora följa med? Om dom inte vill är det en sak men vill dom är det fruktansvärt elakt att åka utan.
    Är man tillsammans med någon med barn sen tidigare så får man acceptera att man är en stor familj.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (M) skrev 2016-05-08 08:15:04 följande:
    Då väljer ni väl inte bort någon? Eller hur menar du?
    Dom små barnen blir ju bort prioriterade..
    Varför ska dom inte få uppleva saker som dom äldre fått gjort när dom var små? Allt är inte rättvist och dom reser ju hos deras mamma också? Varför ska dom få dubbelt av allt?
Svar på tråden Dela upp barnen under semestern? Eller blir det orättvist fördelning…?