• Sjöblomman

Vi som misslyckats

Nu är jag här! Om jag får...

IVF 1, oktober 2014 - neg
    IVF 2, januari 2015 - neg
    FET 1, mars 2015 - neg
    FET 2, april 2015 - neg
    IVF 3, september 2015 - gravid, MF v 6
    FET 3, november 2015 - neg
    FET 4, januari 2016 - neg
    IVF 4, mars 2016 - neg

Nästa steg är IVF 5 i augusti/september...

Hur länge ska man orka? Jag känner ett stort motstånd till att ta sprutor och spray, vilket aldrig varit ett problem tidigare. Det känns så meningslöst när det aldrig lyckas hela vägen!

• Sjöblomman
    Chiagave skrev 2016-05-10 06:50:24 följande:

Men går medicinerna på högkostnadsskyddet när man gör ivf privat i Sverige? Skönt i så fall.

Han har bokat tid till psykolog. Annars är det inte obligatoriskt i Danmark. Vi har även gått i familjerådgivning ett tag.

Han vill inte fortsätta med ivf som sådant. Mest tror jag för han känner att han utsätter mig för det. Han känner mycket skuld för hela situationen. Sedan vill han ju självklart helst ha egna barn. Men det är jag som har insisterat på att vi kanske ska göra en till ivf eftersom jag inte vill skaffa barn med honom på ett sätt som inte känns bra för honom.

Det är jättesvårt alltihop. Just nu känns det som att alla alternativ vi har kvar är dåliga. Jag vet inte heller hur jag ska hjälpa honom.

Ja, medicinerna ingår i högkostnadsskydd om man hör IVF i Sverige även om det är privat. Vi har gjort alla försök privat och hittills betalt 150 000, så det blir en del pengar... Om man bara visste att det skulle fungera förr eller senare så vore det så mycket enklare. Men nu är det en press både psykiskt, fysiskt och ekonomiskt.

Förstår att det är ett jättetufft beslut med donation, oavsett om det gäller ägg eller spermier.
  • Sjöblomman

Idag är en sån dag då jag känner paniken komma närmare, tänk om vi aldrig lyckas?! Vad gör man då?! Jag orkar inte tänka tanken, för det gör så ont...

• Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-15 20:36:58 följande:
    Kram kära du! Jag vet hur det känns, de tankarna slår mig alltför ofta...

<3
    Tack! Det är skönt att man kan skriva precis som det är här i forumet.

Hoppas att polypen är borta, och i annat fall att de kan ta bort den snabbt om det behövs. Då kanske vi börjar samtidigt i augusti? Jag ska ringa 8e och då tala om när min senaste mens var, för att kunna börja med sprayen utifrån det. Har hämtat ut alla mediciner redan, vill vara redo även om det är långt kvar.
  • Sjöblomman
    Marre22 skrev 2016-05-15 21:02:03 följande:
    Jag läste någonstans när jag läste på inför IVF, någonting klokt som fick mina hemska och mörka känslor att dämpas. Det var ett uttalade från en läkare på en svensk klinik.

"Ivf-behandlingens framgångsfaktor är upprepning"

Och jag tyckte att det lät så klokt!

Skickar styrka!
    Tack! Det var ett riktigt bra citat! Ska försöka mata in det i min hjärna. Oftast går det ganska bra, men rätt som det är kommer de hemska tankarna och tar över.
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-16 06:30:26 följande:
    Ja, grejen är ju att den var borta redan vid äggplocket nu sist. Det de misstänkte var en polyp såg de vid första ultraljudet och sen lite vid andra. Men vid ÄP sen så sa de att vi "kan släppa det", att den misstänkta polypen inte var misstänkt längre, typ. Men de vill ändå göra ett rutinultraljud nu, för att se så att slemhinnan verkligen ser bra ut. Det gör de i nästa cykel. Som om ingenting är fel så drar vi sen igång igen efter mensen i juli. (19 dagar efter då med spray) Så i så fall hamnar vi nog i fas
    Aha. Ska de göra spolning eller räcker det med VUL?
  • Sjöblomman
    LadyMaria skrev 2016-05-16 12:30:01 följande:

Hej på er kära ivf kämpar! Kände att denna tråden var rätt för mig, är så fruktansvärt ledsen nu.

Har gjort 4st icsi/ivf och 2 st FET totalt 8st embryon... även ett äggplock där alla ägg gick sönder.... som räknas som 1/2 försök... På alla ivf har mensen kommit på ruvardag 11 och alla med minus förutom det sista ivf försöket nu, fick 2 blastocyster tillbaks, som vanligt kom blödningen ruvardag 11, jag tjuvtestade och fick ett plus!! fram tills idag 1 dag innan den officiella testdagen... det vände och blev minus...

Jag bara gråter och gråter... är så rädd för att kliniken ska sätta stopp.... dem har inte sagt något om det men det är en rädsla jag har .... vet inte hur jag ska orka med vardagen just nu.... nästa försök blir till hösten igen..

Vi har väldigt lika erfarenheter, har också gjort 4 ICSI och 4 FET fast totalt 11 embryon. Känner också den där paniken över att kliniken kanske säger nej, vad gör man då?
    Vi har just fått godkänt för tre försök till samt står i landstingskön så jag hoppas man har tre försök där också ifall de här tre privata inte fungerar. Men ändå! Vi är inte godkända som adoptivföräldrar och det känns så hårt att det här är vår enda möjlighet.

Skickar en massa kramar och styrka till dig!!

Vilken klinik går du på?
  • Sjöblomman
    LadyMaria skrev 2016-05-16 16:18:13 följande:
    Jag tror vi har varit i samma tråd nångång tidigare när vi var nya i denna svängen, kommer ihåg ditt alias. Ja, det var väldigt lika erfarenheter... ja vad sjutton gör man... det måste bara fungera. Har inte läst om någon som blivit nekad fler behandlingar om inte åldern har varit för hög då.. så hoppas det stämmer. Min man motsätter sig helt adoption, så det verkar inte vara ett alternativ här heller... De tre första försöken gjorde vi på Sahlgrenska och därefter vände vi oss till Falun då jag hört mycket gott om dem. Långt att åka bara när man bor i Göteborg-området. Vart går ni någonstans? Har ni ändrat något i behandlingen under resans gång?

Bamsekramar!!
    Ja, det var något bekant över ditt alias också.

Vi går på Sophiahemmet i Stockholm. Har gått där hela tiden.
    Vi har gjort ICSI alla gångerna, men första två var med korta och andra två med långa. I september lyckades vi men tyvärr MF i vecka 6.
    Annars har allt varit lika, runt 11-15 ägg varje gång, 7-8 befruktade. Ett par till frysen. Det är också frustrerande att läkarna är så positiva, allt ser så bra ut men ändå blir vi ju inte gravida och det är ju egentligen bara det som spelar roll.
    Har dock ätit levaxin sedan i höstas då värdet var 2,5 och nu när vi testade var det 0,2 så jag hoppas att det kan hjälpa till.

Går på zonterapi och akupunktur också, i samband med behandlingarna. Vet inte om det påverkar men det får mig att slappna av.
  • Sjöblomman
    sandraIVF skrev 2016-05-16 16:00:20 följande:

Vi har gjort tre behandlingar nu med varierande resultat men ingen bebis :( Vi gör IVF med PGD (gentest på embryona innan återföring) så det blir inte så många embryon att återföra... Totalt har vi fått ut 34 ägg(!!!) och av dessa har vi fått två färska återföringar och 2 frusna... Nu har vi en behandling kvar och ångesten river i kroppen, det är klart att man ska tänka att allt går bra och att vi får åtminstone ett embryo och att det vill stanna hos oss... men tänk om det inte blir så, tänk om det inte går! tankarna går runt i kroppen... det är bara en månad sedan vi hade vårt sista missfall i v.8, för en vecka sedan berättade min syster att hon är gravid och de ska få sin bebis bara dagarna efter våran var beräknad. Hur gläds jag åt hennes lycka? Hennes och min bästa vän är även hon gravis i v.24 och jag känner mig så otroligt ensam i allt det svarta... Hur hanterar jag det här? Hur hanterar ni det här?

Det måste vara jättetufft med en så nära person som är gravid! <3 Redan svårt att hantera i omgivningen och ännu värre med en syster...
    Jag har inte tyckt att det varit så jobbigt tidigare men nu börjar jag nästan gråta när jag ser en höggravid kvinna, vi skulle haft BF 14/6 om vi inte fått MF så det beror säkert på det, vi var ju så nära men ändå inte.

34 ägg? Antar att det är vid flera olika uttag? Vad blir nästa steg? Vart går ni?
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-16 19:24:58 följande:
    Ultraljud bara som jag förstod det.
    Skönt det i alla fall!
  • Sjöblomman
    sandraIVF skrev 2016-05-17 09:10:01 följande:
    När vi fått våra försök från landstinget med ivf/PGD gjorda så får vi inte göra nya försök som vi finansierar själva. Hade vi bott i ex. Norge hade vi kunnat söka oss till Sverige för att göra detta men som svensk får man tydligen bara göra det via landstinget. Om vi ska göra nya försök så verkar det vara Ryssland och USA som är de vanligaste alternativen och prislappen ser då lite annorlunda ut än här i sverige...
    Åh vad dumt!
    Finns det någon chans att göra IVF som vanligt eller är det enbart IVF med PGD som gäller? Vad kostar det?
    Man kan göra i Riga om jag inte minns fel...
  • Sjöblomman
    sandraIVF skrev 2016-05-17 18:24:15 följande:
    Nej, vi kan endast göra PGD och jag är inte helt säker men det jag har hittat är att priset för behandlingen startar på ca 100.000kr och utöver det tillkommer läkemedel och läkarbesök... Sen får man väl lägga till ledighet, boende m.m...
    Ojojoj! Det är inte klokt! Men ni har ett försök kvar?
  • Sjöblomman
    sandraIVF skrev 2016-05-18 21:27:59 följande:

PGD betyder pre implantatorisk genetisk diagnostik och betyder att man tar gentester på embryona innan de återförs till min livmoder för att utesluta en dödlig sjukdom som min man bär på... Att försöka få barn på annat sätt skulle vara möjligt men med en överhängande risk att vi får ett barn som inte kommer överleva... Så för oss, just nu, är det inte ett alternativ...

Jag förstår om det är helt otänkbart. Men kan ni göra "vanlig" IVF och sedan ta prover på fostervattnet?
  • Sjöblomman
    sandraIVF skrev 2016-05-19 18:29:54 följande:
    Ja, det skulle vara möjligt... Och jag förstår om det är provocerande att säga att vi då skulle ställas inför valet att göra en abort, men så är det. Den här sjukdomen finns det varken bromsmediciner eller botemedel för så just nu känns det otänkbart att föra den vidare. Den heter Huntingtons sjukdom och kan liknas vid ALS men den sätter sig även på psyket. Statistiken säger att det är 50% risk för överförande av sjukdomen men i vårt fall verkar den vara mycket högre om vi tittar på våra embryon och vilka som blivit friska... Sjukdomen bryter ut i medelåldern och leder till döden men den kan även vara juvenil vilket innebär att den bryter ut hos små barn med mycket kort överlevnad efter ett starkt fysiskt handikapp... Och även om barnet inte utvecklar sjukdomen förrän i vuxen ålder kommer hon/han ha samma problem som oss den dagen hon/han väljer att skaffa egna barn...
    Inte alls provocerande! Jag förstår vad du menar.

Beklagar sjukdomen och jag känner till den mycket väl tyvärr. Min guddotters mamma bär eventuellt på den, hennes mormor hade och så även hennes mamma (som nu ligger som ett paket). Hon har inte tagit reda på om hon bär sjukdomen, vilket betyder att min älskade guddotter kanske har den. Det gör vansinnigt ont i hjärtat att veta att vi en dag kanske kommer "förlora" henne.
    Så jag måste säga att jag beundrar er som sätter barnet i första rummet! KRAM
  • Sjöblomman
    LadyMaria skrev 2016-06-04 00:46:34 följande:

Fick spontan påhälsning av svärfar idag och han beklagade att vi fått ett tidigt missfall. Därefter talar han om för mig att jag borde slapp av mer, ta mer ledigt, inte tänka så mycket då löser det sig av sig själv. Fy fan...vilken skuld beläggning..

Åh jag orkar inte! Så sårande men troligen i all välmening! När ska folk lära sig?!
  • Sjöblomman
    Minimasken skrev 2016-05-26 07:20:54 följande:

Skulle haft återföring av fryst embryo igår.... Men en timme innan vi skulle åka till sjukhuset ringer telefonen med skyddat nummer.. En kvinna i andra luren säger att hon är barnmorska från Sahlgrenska och vill ringa för att beklaga.. Där och då blir jag som förstelnad...
    - ditt embryo från frysen klarade inte upptiningen så det blir tyvärr ingen återföring idag, nu har vi sommaruppehåll så vi kan köra igång igen i Augusti!

Fan denna jävla väntan och trodde att jag nu skulle ruva men så gick allt åt pipan! Mannen som har få och knappt simkunniga spermier blev väldigt ledsen och eftersom det är därför vi inte lyckats på egen hand känner vi nu att vi fokuserar på att bara njuta av sommaren istället och inte tänka förmycket på vad som skett.

Hade dock en känsla innan samtalet att det skulle vara kört denna gången då jag läst att bara ca 20% klarar av upptiningen.

Åh! Så tungt! Hoppas hoppas att vi alla lyckas i höst.

Kram
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-06-08 18:48:20 följande:

Återigen bakslag. Polypen är tillbaka. Den de sa att inte var en polyp och att vi skulle sluta oroa oss för. Ändå ville de göra ett kontrollerande ultraljud. Sagt och gjort. Nu är den där. Remiss skickad till kvinnokliniken för vidare utredning. Sen operation. Livet rasar igen.

Att påbörja försök 4 efter sommaren blir det med andra ord inget av. Vi får se om vi ens kommer kunna göra fler försök. Just nu känns det som att allt hopp försvann. Ville bara skriva här och berätta. Kommer hålla mig ifrån FL nu ett tag. Kram till er alla kämpar!

Åh nej! Så ledsen för er skull!
    Vill ändå inge lite hopp, min kollega har gjort tre IVF ensam i Danmark. Sen upptäcktes en polyp som de tog bort i mars. Nu ska hon göra ett nytt försök vid midsommar ungefär. Så det finns hopp! Även om jag förstår att det ser mörkt ut just nu!
    KRAM
Svar på tråden Vi som misslyckats