• Chiagave

Vi som misslyckats

Här är en till. Ingen rolig klubb men skönt att man inte är ensam.

Ivf 1 (kort prot): ingen befruktning

Ivf 2 (kort prot): ingen befruktning

Ivf 3 (långt prot): gravid, missfall v 7

FET 1: neg

Nu funderar vi på spermadonation för vi hatar processen, hormonerna, hur dyrt det blir att fortsätta och att jag inte vet vad det gör med min kropp egentligen. Nu tar vi en paus och försöker njuta av livet och sommaren. Fast min man är jättedeppig för han har extremt få spermier och känner sig misslyckad som man och människa.

• Chiagave

Ja vid insemination behöver man oftast inte ta hormoner utan bara hålla koll på sin ägglossning. Vi har nära till Danmark och där kan vi få det för ca en tredjedel av priset jämfört med i Sverige.

Det är ju dock ett oerhört svårt beslut. Jag vill ju självklart ha hans barn. Jag har ju gift mig med honom dels pga det och ser det som att det är vårt, och inte hans, problem. Jag vill inte göra spermadonation om det inte känns bra för honom och vill låta honom styra. Jag är jätterädd att han t ex ska få svårt med anknytningen och att det liksom ska bli spiken i kistan för hans infertilitet, att han ska må sämre. Sedan å andra sidan vet vi inte hur många gånger vi skulle behöva göra ivf och om det någonsin skulle funka. Och dessutom vad det skulle få för konsekvenser för min hälsa i framtiden.

• Chiagave

Men går medicinerna på högkostnadsskyddet när man gör ivf privat i Sverige? Skönt i så fall.

Han har bokat tid till psykolog. Annars är det inte obligatoriskt i Danmark. Vi har även gått i familjerådgivning ett tag.

Han vill inte fortsätta med ivf som sådant. Mest tror jag för han känner att han utsätter mig för det. Han känner mycket skuld för hela situationen. Sedan vill han ju självklart helst ha egna barn. Men det är jag som har insisterat på att vi kanske ska göra en till ivf eftersom jag inte vill skaffa barn med honom på ett sätt som inte känns bra för honom.

Det är jättesvårt alltihop. Just nu känns det som att alla alternativ vi har kvar är dåliga. Jag vet inte heller hur jag ska hjälpa honom.

Svar på tråden Vi som misslyckats