• Darimna

Sätta in spiral - Hur ont gör det?

Ska sätta in spiral idag. Barnmorskan sa att jag skulle ta en värktablett innan och jag tänker nog ladda upp med två olika - minst. Ganska rädd för smärta.

Men själva insättningen får väl egentligen göra hur ont den vill, det är ju i alla fall över snabbt. 
    Min viktigaste undran är hur ont det gör efteråt? Och hur länge? 

Tänken är att jag direkt efter besöket ska köra och hämta på dagis och sedan vara ensam med två barn några timmar tills mannen kommer hem från jobbet. 
    Är det rimligt? Eller kommer jag typ ligga i fosterställning och inte vilja röra mig på hela kvällen? 

• Svar på tråden Sätta in spiral - Hur ont gör det?
  • Anonym (Ingen fara)

Nej det gör inte ont alls efteråt. Det kan kännas lite just när den sätts in men inte alltid och det går på några sekunder sen är det över. 1 Ipren brukar räcka mot det.

• isolande

Satte in en efter andra barnet och det kändes ingenting. Jag tycker cellprov är obehagliga men detta kändes inte alls. Hade lite skum känsla i magen efteråt, som lätt mensvärk. Gick över på¨någon dag.

Oroa dig inte Glad

• Anonym (Aj som f...)

Jag hade skitont och var uppsvälld 10-14 dagar efteråt. Kunde knappt gå hem! Och byxorna gick knappt att stänga. Fattar inte att man inte sätter in spiral under bättre bedövning. Men jag är glad att jag gjorde det, för spiral funkar verkligen superbra i min kropp men bävar för byte nästa år.....

• Darimna
    Anonym (Aj som f...) skrev 2016-05-09 08:33:45 följande:

Jag hade skitont och var uppsvälld 10-14 dagar efteråt. Kunde knappt gå hem! Och byxorna gick knappt att stänga. Fattar inte att man inte sätter in spiral under bättre bedövning. Men jag är glad att jag gjorde det, för spiral funkar verkligen superbra i min kropp men bävar för byte nästa år.....

Å jobbigt! Jag kommer säkert i den kategorin som får jätteont av dem. Min kropp är så känslig. 

Okej, ordentlig bedövning och inga jeans idag alltså. Mjuka tajts och klänning får det bli.
  • viseversa

Omöjligt att veta hur det blir för dig. Men för mig kändes själva insättandet som mensvärk. Det molade i nedre delen av magen. Satt i hela dagen och dagen efter var det borta. Men hade inte så ont att jag inte kunde hantera det. Mer obehagligt.

• Topcom

Det gjorde väl lite ont när de satte in den, men det gick över snabbt och det är fantastiskt skönt sen när den sitter på plats:) slippa tänka på p-medel och sånt, det är helt klart värt det tycker jag!

• provi87

Sätta in spiral är det värsta jag varit med om fortfarande. Svimmade för det gjorde så ont. MEN jag har inte fött några barn. Jag känner iallafall tre andra tjejer som inte tycker det gjorde ont alls, där ipren räckte. Hormonspiral ska göra ondare än kopparspiral, den är tjockare.

Tänker att det har att göra med hur mycket nerver som finns, hur sammanväxt det är och sånt. Eftersom du fött barn tror jag det kommer gå mycket bättre än för mig. 

Efteråt hade jag dessutom ont i ett halvår, mens hela tiden i princip och mensvärk konstant. Tog ut den efter 6mån alltså. Min kropp ville verkligen inte ha spiral. Tänker att detta är anledningen till att man iallafall förr inte rekommenderade tjejer som inte fött barn att ha spiral, men jag vet inte. 

• Anonym (Ingen fara)
    Anonym (Aj som f...) skrev 2016-05-09 08:33:45 följande:

Men oj? Undra om hen var kass som satte in den? Eller har du inte fött barn? Jag har ju fött tre barn. Kanske inte känns så mycket då.
  • 8295

Jag fick väldigt ont. Huggande smärta då den sattes in, samt mycket menskramper+blödningar i flera månader efteråt. Jag tog ut min efter några månader. Gjorde också ont.

Min mamma som fått 3 barn fick inte ont första gången. Däremot är det något vajs (är inte helt insatt) så när hon byter spiral tar det en halv dag, pga lugnande och mer bedövningar då spiralen "växer fast" vid hennes livmodertapp. Läkarna har sagt att det är ovanligt att det blir så illa vid byte, men också att det inte är farligt.

• Anonym (Aj som f...)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2016-05-09 10:08:06 följande:
    Men oj? Undra om hen var kass som satte in den? Eller har du inte fött barn? Jag har ju fött tre barn. Kanske inte känns så mycket då.
    Jag har fött ett barn. Jag vet inte, hon satte den först fel och fick börja om. Men det var inte så jättefarligt vid själva insättningen, det kom sen efteråt. Kändes som om livmodern svullnade upp. Var nära flera gånger på att ta ut den, men är glad att jag inte gjorde det. Hoppas att det går bättre för dig!
  • Darimna

Okej.. jag har inte FÖTT barn, de kom båda med kejsarsnitt. Men de säger ju att det inte spelar någon roll. Att livmodern ändå "mognat"

Men låter som att jag inte ska nöja mig med ipren och alvedon. Har ett par starkare tabletter hemma för nödsituationer. Känns som detta kvalificeras som sådan. 

Svar på tråden Sätta in spiral - Hur ont gör det?