• Anonym (Utnyttjad)

Känner mig utnyttjad

Jag är både arg och ledsen just nu. Jag går i gymnasiet och får 1050 kr varav jag får betala mitt busskort själv. Varannan eller var tredje månad frågar en "vän" till mig om han får låna pengar. Ändå får han skolkort från skolan så han har ju hela sitt CSN-bidrag utan några större utgifter. Första gången fick han låna pengar, och jag var tydlig med att jag skulle få tillbaka det. Men jag fick inte tillbaka det, och ändå frågar han två månader senare om han får låna ännu mer pengar varav jag säger nej eftersom jag inte har fått tillbaka förra gången han lånade. Igår så frågade han tredje gången om han fick låna pengar av mig och när jag sa att jag inte ville det då började han tjata på mig och gav sig aldrig. Jag frågade om jag får tillbaka pengarna om jag lånar ut och då blev han sur och bara: JA SÅKLART! Vadå ja såklart? Han betalade inte tillbaka första gången jag lånade ut för jag litade på honom. Vad ska jag göra? Han frågar om han får låna pengar av mig varannan månad ungefär, och själv har jag det inte jättebra med pengar på sparkontot och han lyssnar inte på när jag säger nej. Vad ska jag göra? Den ända gången han pratar med mig är när han frågar om han får låna pengar, annars inte. Jag tycker han kan fråga någon han faktiskt umgås med först eller familjen. Inga påhopp tack!

• Svar på tråden Känner mig utnyttjad
  • Anonym (Utnyttjad)
    Snövits skrev 2016-05-09 09:07:14 följande:

Säga bara ett enkelt NEJ, sedan ignorerar du tjatet.

Jo jag ska göra det.
  • viseversa

Men stå på dig. Du måste inte låna ut pengar. Säg NEJ och håll det. Han är en idiot och du kommer aldrig se dom pengarna igen. Så säg NEJ!!

• Anonym (Y)

Säg att du inte kan.

Har haft såna vänner, man blir jättesåradav dem, men förklara att du ligger back och nu inte kan betala saker som du själv måste ha. Säg nej!!

• Anonym (Utnyttjad)

Jag gillar inte att ljuga. Men det kanske är den ända utvägen att säga att jag ligger back. För jag har sparat mycket pengar från sommarjobb, äter skolmaten varje dag istället för ute osv, den största kostnaden är ju busskortet, men resten sparar jag så gott jag kan. Och jag har försökt att ge ett rakt nej men som sagt, ska säga att jag ligger back för jag orkar inte tjatet.

• viseversa
    Anonym (Utnyttjad) skrev 2016-05-09 09:45:19 följande:

Jag gillar inte att ljuga. Men det kanske är den ända utvägen att säga att jag ligger back. För jag har sparat mycket pengar från sommarjobb, äter skolmaten varje dag istället för ute osv, den största kostnaden är ju busskortet, men resten sparar jag så gott jag kan. Och jag har försökt att ge ett rakt nej men som sagt, ska säga att jag ligger back för jag orkar inte tjatet.

Du ska inte behöva förslöats dig. Ett NEJ räcker. Han behöver inte veta mer än så. Det har han inte med att göra ändå. Det är dina pengar och du vill inte låna ut. Det räcker så.
  • Fiona M

Säg att han ju redan är skyldig dig pengar och fråga när du får dem.

• Fiona M
    Fiona M skrev 2016-05-09 10:37:35 följande:

Säg att han ju redan är skyldig dig pengar och fråga när du får dem.

Säg det varenda gång han frågar om att få låna.
  • Anonym (C)

Han verkar ju vara mer än lovligt dum. Det där är ingen väl. Stå på dig och säg nej.

• Anonym (nej)

Det är dina pengar och du bestämmer över dem. Du behöver inte ge någon förklaring varför du inte vill låna ut dem. Säg bara nej. Om han undrar varför kan helt sonika säga att du inte vill eller att han inte har att göra med varför. Sedan kan du istället be om att få tillbaka de pengar som han lånat. Du kan gärna börja med att fråga det varje gång ni ses. Om du har tur börjar han snart undvika dig då. För jag tror inte att du någonsin kommer att få tillbaka de pengarna som du lånat ut till honom.

Svar på tråden Känner mig utnyttjad