• SAF

    Välling

    Hej.

    Har en son på 10 veckor, och han ammade aldrig så det blev ersättning för honom. Ju mer han växer ju mer och oftare. Men det händer alltid att han spyr ut din mat. Han går upp i vikt så det är jättebra. Men jag vill veta ifall man redan nu kan börja med välling? Då kanske han är mätt längre och inte spyr ut maten.

  • Svar på tråden Välling
  • Långbenopluto

    Nej, ersättning innehåller alla näringsämnen som barnet behöver, välling är bara en sörja som inte är särskilt näringsrik.

    Ersättning är precis som det låter, en ersättning till det bästa av allt, nämligen bröstmjölk.

    Bäst är att ge ersättning hela tiden och aldrig gå över till välling alls.

  • pigglet

    Instämmer med föregående talare.

    Välling är från 6 månader, om man nu vill ge det. Läkare kan rekommendera välling om barnet kräks så mycket att det inte går upp i vikt tex.

  • Kattflickan

    Vi har struntat i välling men ger gröt en gång per dag istället. Fortsätt med ersättningen och härda ut kräkningarna ett tag till.

    Kräkningarna minskade för vår son vid 6 månader när vi införde puréer i kosten. Han kräks fortfarande ibland, men sällan och han är över 9 månader nu.

  • nnnnnnnn

    Prata med BVC eller barnkliniken.
    Det finns rekommendationer av en anledning och dessa säger att välling är från 6 mån.
    Gröt eller annat ska ge tidigast från 4 månader och då 1 kryddmått = inget som mättar.

  • Iowhannah

    Ge bara ersättning, hos en så liten kan annat bara förstöra ännu mer eftersom magen inte är utvecklad för mat. Att han kräks kanske ser obehagligt ut, men är fullkomligt normalt. Så länge han går upp i vikt och mår bra så behöver du inte oroa dig.

    Min son är snart sju månader och har alltid kräkts. Inte lika mycket nu, men när han var tio veckor så var det efter varje måltid. Det vände när han var runt 3-3,5 månader så det är bara att hålla ut, det lugnar sig nog för er med i sinom tid.

  • Mirre80

    Vänta med välling tills runt 6-månader..
    Min kompis barn spydde också extremt mycket, hon fick då förklarar att det antagligen var något i magen som inte riktigt hade växt igen men att det skulle bli bättre när han började sitta, och det blev det:)

  • SAF

    Åh tack så jättemycket för alla svar. Bra då vet jag, tycker det är bättre att fråga en "testare" än läkare som man säger. För dom går bara efter bok och utbildning.

Svar på tråden Välling