Arg 11-månaders baby
Hej! Har en liten dotter på 11-månader, som är världens underbaraste, men jag upplever att hon har väldigt hett temperament och känner att jag behöver lite rådgivning här! Det är mitt första barn och var i ärlighetens namn inte beredd på att så små "bebisar" redan kan ha sådant hett temperament XD
För att beskriva situationen lite bättre så skulle man kunna säga att min dotter lever lite efter mottona "kan själv" och "här bestämmer jag". Hon blir ganska ofta sur när hon inte får sin vilja igenom och ordet "ajaj" brukar besvaras med ett ännu argare "ajaj" från hennes sida.Hon är ganska framåt, social och har varit tidig i utvecklingen på många fronter, därför tycker jag att det är så svårt att veta hur mycket hon "förstår" när man försöker hantera hennes raseriutbrott. Jag vill verkligen inte ge efter för hennes ilska, men jag vill heller inte skälla på henne. Men det går ju inte direkt sätta sig ner och förklara för henne heller. Det största problemet just nu som jag upplever det, är att hon inte längre vill äta sin egen mat (bara andras", och att hon kan slå till sin äldre brorsa (6 år) om han tex inte orkar leka med henne längre. Vilket jag inte vill att hon ska tro är ok. Men hur gör man?!Det känns som att inget biter på henne. Börjar hon bete sig illa när man ex sitter o gosar med henne i soffan så brukar jag försöka "nej, mamma får ont om du slåss" o liksom möta blick med allvarlig min (men inte skälla eller skrika). Fortsätter hon, brukar jag sätta ner henne för att visa att hon inte får sitta i soffan om hon slåss, men det verkar liksom inte störa henne det minsta. Hur hanterar/bemöter man denna trots?XD Tips? Är det normalt?Orsak?