• snabelap

Arg 11-månaders baby

Hej! Har en liten dotter på 11-månader, som är världens underbaraste, men jag upplever att hon har väldigt hett temperament och känner att jag behöver lite rådgivning här! Det är mitt första barn och var i ärlighetens namn inte beredd på att så små "bebisar" redan kan ha sådant hett temperament XD

För att beskriva situationen lite bättre så skulle man kunna säga att min dotter lever lite efter mottona "kan själv" och "här bestämmer jag". Hon blir ganska ofta sur när hon inte får sin vilja igenom och ordet "ajaj" brukar besvaras med ett ännu argare "ajaj" från hennes sida.Hon är ganska framåt, social och har varit tidig i utvecklingen på många fronter, därför tycker jag att det är så svårt att veta hur mycket hon "förstår" när man försöker hantera hennes raseriutbrott. Jag vill verkligen inte ge efter för hennes ilska, men jag vill heller inte skälla på henne. Men det går ju inte direkt sätta sig ner och förklara för henne heller. Det största problemet just  nu som jag upplever det, är att hon inte längre  vill äta sin egen mat (bara andras", och att hon kan slå till sin äldre brorsa (6 år) om han tex inte orkar leka med henne längre. Vilket jag inte vill att hon ska tro är ok. Men hur gör man?!Det känns som att inget biter på henne. Börjar hon bete sig illa när man ex sitter o gosar med henne i soffan så brukar jag försöka "nej, mamma får ont om du slåss" o liksom möta blick med allvarlig min (men inte skälla eller skrika). Fortsätter hon, brukar jag sätta ner henne för att visa att hon inte får sitta i soffan om hon slåss, men det verkar liksom inte störa henne det minsta. Hur hanterar/bemöter man denna trots?XD Tips? Är det normalt?Orsak?

• Svar på tråden Arg 11-månaders baby
  • Ellie

Det låter helt normalt. Jag tänker att man så mycket som möjligt skall försöka vara tillmötesgående och undvika konfliktsituationer (även om man måste ta vissa konflikter). Tex vad gäller maten kanske hon kan få ta andras mat en period. Man kan ju göra iordning en tallrik till henne, men sätta den framför sig själv och låtsas att det inte är hennes mat.
    När hon slår storebror får man flytta bort henne från situationen, kanske samtidigt med ett förklarande "man slåss inte". Inte göra någon stor affär av det, eftersom hon inte har någon impulskontroll eller förståelse av andras smärta än.
    Tålamod, lugn, behandla henne som du vill att hon skall behandla dig. Tillåtande miljö.

• Långbenopluto

Låter helt normalt.

Det enda som funkar är att du ska vara tjurigare än henne och fortsätta säga nej och markera.

• lövet2

Det är mycket hon inte förstår. Och även om hon förstår så kan hon inte kontrollera sitt humör eller sina impulser. För henne är det naturligt att slå om hon blir arg, och hon kan inte låta bli även om du skrämmer henne genom att bli arg själv.
    I de där lägena skulle jag:
    1. Lägga upp lite mat åt henne på hennes egen tallrik och lägga upp resten på kanten av min tallrik. Om maten blir godare av att plockas från min tallrik, så spelar det ingen roll för min del. Än så länge är det smaker och matglädje som gäller vid bordet. Bordsskick får komma om något år.
    2. Säga till 6-åringen att han inte behöver acceptera att bli slagen. Han får sätta ned henne och hålla sig lite undan när hon vill slåss. Försöker hon slå mig, så parerar jag slaget försiktigt genom att fånga handen i luften. Inget skäll och inga förklaringar som hon ändå inte begriper. När hon lär sig prata ordentligt, så kan hon säga arga ord i stället för att slåss, men det är ett tag fram till dess.

Svar på tråden Arg 11-månaders baby