• Bitterljuv

när säga upp sig?

Hej!

Är för närvarande f-ledig och ska börja arbeta igen i februari. Kruxet nu är att jag har fått ett nytt jobb som jag ska börja på 1/2. Fram tills dess ska jag gå som timvikarie. Mitt nuvarande jobb har sagt att det är OK att jag timvikar på det nya stället då mitt nuvarande jobb är ett 8-17 jobb, och det nya är ett dygnet runt, vilket gör att jag kan ju arbeta när mannen är ledig. Problemet är dock att när de anställde mig som timvikarie så erbjöd de mig även en fast tjänst fom 1/2. Vilket jag tackade ja till. Jag har inte skrivit på något än och har lite frågor...

1. Om jag säger upp mig nu, vad händer med min SGI då när jag tekniskt sett är utan fast anställning i 6 månader?
    2. Kan jag hålla tyst om mitt nya jobb och sen säga upp mig 3 månader innan jag slutar? Eller är det trolöshet mot huvudman, alltså kan de sätta dit mig för det?

• Svar på tråden när säga upp sig?
  • sportpappa

1. Så länge du har sysselsättning av något slag (föräldraledighet, inregistrerad som arbetssökande på AF, sjukskriven etc.) så ska det inte hända något, men du behöver inte fundera på det utan vänta med din uppsägning.
    2. Vänta med att säga upp dig tills det är 3 månader kvar. Det är inte trolöshet mot huvudman och de kan inte göra något.

• Bitterljuv

Åhh tack! nojjat ihjäl mig idag kring hur jag ska göra! man vill ju inte få någon form av prick eller dåligt rykte för att man inte sa upp sig direkt utan väntade ett halvår..

• Lena

Säg upp dig när du har ett påskrivet avtal, inte innan dess. Du behöver ju inte sluta efter tre månader, det är det kortaste tiden du har rätt till.

• Bitterljuv

så jag skulle kunna säga att jag vill sluta då den sista januari och ha kvar min tjänst tills dess?

• sportpappa
    Bitterljuv skrev 2016-05-09 22:20:19 följande:

så jag skulle kunna säga att jag vill sluta då den sista januari och ha kvar min tjänst tills dess?

Om arbetsgivaren har ett giltigt skäl till uppsägning så kan du bli uppsagd med den uppsägningstid som är från den sidan.
  • Vinterankan

Meddela din arbetsgivare redan nu att du har fått ett nytt jobb (under förutsättning att du skrivit på papper). Oftast vinner man på att vara så sjysst som möjligt när man slutar, vet aldrig om man kan stöta på chefen i framtiden till någon annan tjänst eller behöva referenser. Då får de gott om tid för ersättningsrekrytering till din tjänst.

• Bitterljuv

jag tror inte att de har någon giltig orsak att säga upp mig, jag är f-ledig och har varit i 6 månader, borde de inte ha sagt upp mig redan då?

för att söka jobb och tacka ja till det är väl inte skäl va?

• sportpappa
    Bitterljuv skrev 2016-05-10 09:06:05 följande:

jag tror inte att de har någon giltig orsak att säga upp mig, jag är f-ledig och har varit i 6 månader, borde de inte ha sagt upp mig redan då?

för att söka jobb och tacka ja till det är väl inte skäl va?

Jag tänkte mest att det berodde på vilken typ av anställning du har, men en vanlig tillsvidareanställning kan de inte göra något åt. Förutom om det uppstår arbetsbrist.
Svar på tråden när säga upp sig?