Evigdag skrev 2016-05-15 23:12:00 följande:
Hej igen!
Ja jag tar mediciner. Nej emdr terapi har jag inte hört om, vad är det? Min psykiater är jättebra, men det verkar som många tror att de kan "fixa" en. De kan hjälpa en på vägen men efter det jag varit med om kan det ta många år. Jo vi kommer någonvart. Men det går sakta.
Jag vet inte vad jag över som kan ta mig ur detta. Om jag vetat det hade jag gjort något av det før längesen. Jag har tillochmed provat hypnos men det fungerade inte alls...Och egentligen är väl det kanske inte för så djuptliggande problem som jag har. Alltså de ligger så djupt undermedvetet, och så långt tillbaka i tiden...
Emdr är första hands behandling mot trauma. Man väljer ut ett minne, händelse, känsla och skattar hur "jobbigt eller så" den känns. Sen ska man tänka på det värsta med den händelsen och psykoterapeuten för fingrar fram och tillbaka och man sitter still med huvudet följer fingrarna med ögonen. Sen frågar terapeuten "vad tänker du på nu", då svarar man och sen gör hon med fingrarna igen. Och så fortsätter det. Sen när hela sessionen är slut får man skatta igen och förmodligen sätter du en lägre siffra på händelsen då.
Det låter säkert skitflummigt haha, men det är som sagt bästa behandlingen för personer med trauman