• Anonym (Varför?)

Killarna i skolan får gå utan tröja, men inte tjejerna...

Min dotter som går i trean kom hem igår efter skolan och berättade att många killar fick gå utan tröja igår för det var så varmt ute. Men när hon ville ta av sin tog det stopp. Hon hade ändå en topp under. Vad för skada skulle det göra? Hon är otroligt varm, av sig och jag personligen tycker att det är väldigt orättvist av lärarna att tillåta killarna att ta av sig men inte tjejerna. 
    Jag sa att hon kunde då istället ha bikiniöverdel på sig och ta av sig om nu killarna fick det. Då får vi se vad lärarna säger idag. 

Eller har jag helt fel? Bör inte tjejer också kunna njuta av lite svalare luft?

• Svar på tråden Killarna i skolan får gå utan tröja, men inte tjejerna...
  • Anonym (fel)

Det känns inte riktigt rätt, nej. I så fall skulle pojkarna också haft på sig tröjan då. Och hon hade ändå en topp under!?

• Anonym (Varför?)

Ja det tyckte jag med att killarna isånafall inte heller skulle få gå utan. Hon hade på sig en sån topp som ser ut som en träningsbh.

• Snygg kotlett

Det är mindre känsligt om killar får ha bar överkropp. Tjejers bara överkroppar har ett sexuellt uttryck. Tråkig sanning kanske, men det är sant. Det är därför människor reagerar.

Snygg svärmor föder snygg dotter
  • Darimna

Det är  ju inte  klokt. Klart hon ska få gå utan tröja om de får. Även utan topp, hon är väl bara 10 år? 

Det är faktiskt ganska många år sedan man ändrade i lagen till att det är precis lika okej för kvinnor att gå toppless som det är för män. Tidigare räknades det som olämpligt uppförande typ. Var åldersgränsen gick på den lagen vet jag dock inte

Nu räknas det tvärtom som diskriminering om man skulle göra så som skolan gjort mot din dotter. Tycker du ska prata med dem, fortsätter de så går det faktiskt att anmäla.  

• Anonym (Varför?)
    Snygg kotlett skrev 2016-05-10 12:32:03 följande:

Det är mindre känsligt om killar får ha bar överkropp. Tjejers bara överkroppar har ett sexuellt uttryck. Tråkig sanning kanske, men det är sant. Det är därför människor reagerar.

Men då får vi väl göra det osexuellt.  Tror du inte att tjejer går och tycker att killar har snygga överkroppar eller? Det är väl också sexuellt?
  • Anonym (ted)

Så mysigt är det svenska samhället, att nioåriga flickor sexualiseras och inte får klä av sig lika mycket som pojkarna - trots att de själva vill - för att de ska "skyddas". 

• Darimna
    Anonym (ted) skrev 2016-05-10 12:46:26 följande:

Så mysigt är det svenska samhället, att nioåriga flickor sexualiseras och inte får klä av sig lika mycket som pojkarna - trots att de själva vill - för att de ska "skyddas". 

Eller hur!

För hennes 9-10åriga klasskompisar hade ju säkert kastat sig över henne och våldtagit henne om hon hade gjort det - och då hade hon fått skylla sig själv. 

• Anonym (fel)

I just den åldern det talas om ser man ju knappt skillnad på flickors och pojkars överkroppar heller...

• Anonym (Varför?)

ja det är ju bara trams! Själv tycker jag att min dotter får gå utan om hon vill. Nu kanske hon inte vill gå helt utan men med topp! Så hon fick min tillåtelse Hon är väldigt bestämd särskilt om jag gett tillåtelse till saker och ting så vi får väl se vad som hänt i eftermiddag.

• Sophan

Ingen skulle få för sig att gå barbröstad på mitt jobb och jag kan tycka att man har kläder på sig även på förskolan. Sen om det är ett linne eller tunn blus (som faktiskt är svalare än att gå barhudad), spelar ingen roll. Grabbarna borde ha fått klä på sig.
    Det är min högst personliga åsikt. 

Svar på tråden Killarna i skolan får gå utan tröja, men inte tjejerna...