• Anna76

Katt i bilen --- Tips önskas!

Jag har en katt som verkligen inte gillar att åka bil Hon skriker konstant från det att vi sätter henne i bilen/buren. Hon kräks inte, hon "bajjar" inte men hon verkar vara stressad.
    Jag tycker att vi har provat allt, men vi kanske har missat nåt? Vi har låtit henne vara lös i bilen (skriker mindre, men springer omkring), vi har täckt buren (då fick hon diarré), vi har försökt att inte låtsas om henne (funkar inte), vi fick piller av veterinären mot åksjuka men inget hände...
    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig! Vi har släktingar ca 50 mil bort så det vore trevligt att orka prata när man kommer dit (några gånger om året.. ) Tack på förhand!

• Svar på tråden Katt i bilen --- Tips önskas!
  • Kajsan

Träna, träna , träna!
    Ta med katten från att den är liten(sent påtänkt kanske? ) även om man bara ska till affären.
    Minst någon gång i veckan får katen följa med, då lär den sig att det det inte är farligt, om det nu är det katten tror (men vem vet hur de där lurvbollarna tänker? )
    Låt katten vara lös i bilen om det är fler än chauffören med.

• Joker

Min katt (som nu bor hos pappa) tycker att det är jätteotäckt att åka bil, och beter sig precis som du beskriver. När vi lät honom gå lös i bilen och sitta i någons knä var han i alla fall lite lugnare. Det konstiga var att när han var yngre älskade han att åka bil, så jag vet inte om han började bli åksjuk när han blev äldre eller vad det var.

• ÄngelBängel

Vi har fått köpa lugnande medel av vår veterinär. Vi ger henne det, väntar en kvart i lugn och ro hemma tills hon blir dåsig. Kastar in henne i buren, kör snabbt som rackarn till stugan och när det är ett par mil kvar börjar hon protestera (tar ung. 2,5- 3 timmar) 50 mil tar betydligt längre att köra men ni kanske kan ge litegrann då och då?

Det känns hemskt att droga ner henne men hon blir helt panikslagen annars och det är så hemskt att man inte alls vill vara med om det. Någon gång har hon fått vara lös i bilen och det tycker hon bättre om. Tyvärr vill jag inte att hon ska gå lös. Utifall det skulle hända en olycka inbillar jag mig att hon är säkrare i sin bur.

• turia

jag har vant mina åka bil, den ena kan knorra ett tag men det går över. Den andra går självmant in i buren den andra stretar, lol.
    Det bästa är att ha dem i buren, de kan störa föraren. Tillslut vänjer den sig nog, ge inte upp o träna träna!
    Lycka till... Ps åksjukepiller är inte dumt, de blir faktiskt lite dåsiga av det...

• Anna76

Tack för tipsen! Hon har åkt bil ända sen hon var liten men det verkar inte spela någon roll.
    Får nog prata med veterinären om lugnande, det kanske är det enda som hjälper?

• Miim

vi har haft "problem" med en av våra tre katter , eftersoma att han avskyr att åka bil. Han blir åksjuk och inga tabletter fungerar men lösningen kom här för ett par veckor sedan. Baltazar hade sträkt sig i bakkroppen och jag ville åka in till vet för att kolla så att inget var brutet och satte därför kattburen i mitt knä i passargerar sätet. Han gav inte i från sig ett pip, kräktes inte och jag gissar att den kalla luften från fläkten är att tacka för det.

• Nattljus

Vi, mitt ex och jag var kattvakt en sommar. Katten totalvägrade att åka med i bilen och vi hade inte hjärta att bara åka och stoppa in den i buren.
    Vi började då testa olika saker. T ex lät vi bildörrarna stå öppna på dagarna och lade in leksaker den gillade, filtar den mös med och vips så hittade vi katten en dag sovandes i baksätet men filt och sin lilla leksak.
    Vi lät det gå en vecka kanske och katten sov middag i baksätet varje dag.
    Sedan provade vi att köra en bit och katten blev ju lite orolig men efter felr och fler omgångar så kunde den slappna av. När den sedan verkligen kunde åka med i bilen plockade vi fram buren igen och då blev det givetvis lite gnälligt igen men inte hysteriskt. Efter några smårundor så funkade det skitbra.
    När sedan paret som ägde katten hämtade den blev de chockade över att vi fått katten att åka bil..Så testa det, om ni nu bor i hus som vi gjorde.

• Meli

Kissen är nog bara rädd. Våra brukar också vara jätteledsna i bilen, jama förtvivlat. Det finns inte så mycket att göra, jag brukar bara prata med katten och säga att allt är bra, att det inte är någon fara.
    Kram

• Zocute

Vår katt e exakt likadan.... Har som längst åkt 50 mil med han...

Jag har inget tips förutom att strunta i han o höja volymen på stereon så man inte får ett utbrott.
    Så länge de inte kräks/bajsar eller mår "dåligt" kan man ju göra så men mår de dåligt så är det ju en annan femma.

Katter vettu, otroligt kontrollerande varelser, frihetsberövar man dem blir de tokiga ;)

Svar på tråden Katt i bilen --- Tips önskas!