Supertrotsig 5-åring
Ja, du är inte ensam. Här plockas det fram undanlagda saker när hon kommer på tanken, även om vi sagt nej. Hon sätter på teven när hon känner för det. Sedan har vi också fått den där attityden att hon inte bryr sig, utan gör tvärtemot som hon vill istället. Om hon inte får som hon vill springer hon iväg skitarg och surar. Jag bara väntar på att hon går ut och hoppar studsmatta utan att fråga snart ... Likaså kan hon inte sluta göra saker som gör hennes syster arg utan fortsätter bara.
Häromdagen tog det 65 minuter till förskolan mot kanske 30 minuter i normala fall. Jag höll mig extremt lugn och kramade henne vid behov, men likväl blossade ilskan upp så hon var arg nästan hela vägen. Det började med att hon hade smugglat iväg ett förstoringsglas som hon inte fick ha redan dagen innan heller i jackfickan när hon skulle köra sparkcykel. Sedan skulle hon prompt ha sin tvåhjuling. Sedan ramlade hon med sparkcykeln på gruset på garageuppfarten (bor i hyreshus), så hon var ledsen för det gjorde ont även om hon vet att hon inte får cykla på grus hur som helst. Sedan ville hon bara vara hemma. Hon var arg över att lillsyrran sprang fortare än hon sparkade o s v. Så fråga mig inte hur många gånger hon vände hemåt eller åt helt fel håll innan vi kom fram.
Jag har nyligen läst Barn som bråkar, men vår typ av konflikter tycker jag inte de tar upp. Dessutom känns det som att allt kommit som man vänt på en pannkaka och fått fel sida upp. Visst det pågår stora förändringar mentalt och hon svävar mellan stor och liten och det kallas lilla puberteten, men jag hoppas att vi kommer igenom dem här fasen snart också för den tär på tålamodet.