• kerstin69

Underhållsstödet hur göra?

Hej! Har en 3 årig dotter som jag uppfostrat själv sen hon föddes. Jag har ensam vårdnad. Pappan har aldrig träffat henne och har inget intresse att göra detta. Han vill göra allt för att inte ha med oss att göra. Han vill tex betala underhållssstödet i en klumpsumma istället för att betala detta månad för månad allt för att slippa bli ihåg kommen för att han har en dotter med mig.... Han vill sätta över dessa pengar direkt på mitt konto och att jag sen ska skriva på papper på att jag aldrig kommer att begära något mer för underhållet. Vill veta om det är någon mer som har varit i samma situatation eller vad ni andra anser om detta. Skulle ni själva ta emot detta?

• Svar på tråden Underhållsstödet hur göra?
  • hrewak

Spontant känner jag, varför inte? Om ni räknar ut underhållet och är överens om slutsumman så kanske det är skönt för dig med att allt är "klart" och att du inte behöver oroa dig varje månad för om pengarna ska komma in på kontot eller ej.
    Tänk bara på att han är underhållsskyldig tills dottern tagit studenten.

• Veritas18

Menar han att han ska betala 15 års underhållsstöd på en och samma gång?

Jag skulle aldrig acceptera det. Hellre att han betalar varje månad. Får fixa med autogiro eller liknande om han nu inte vill bli påmind. Samtidigt så är han pappan oavsett och han måste ta sitt ansvar (ekonomiskt då han inte vill vara i dotterns liv)

• Carambolan

Ta i lite med månadssumman i så fall, så att du inte missar indexuppräkning och eventuella höjda lägstabelopp i framtiden.

• Mimmla

Äh, vad är det för dumheter. Finns autogiro och han får väl helt enkelt leva med att han har ett barn.

• ostpaj

Be om 300 000-350 000 för 15 år framåt. Schysst insats till boende ju :)

• nevermind
    Carambolan skrev 2016-05-10 21:42:57 följande:

Ta i lite med månadssumman i så fall, så att du inte missar indexuppräkning och eventuella höjda lägstabelopp i framtiden.

Precis. Förhandla lite TS. Dottern kan gå plus på detta.
  • Fjäril kär

Vilket as!

Jag hade aldrig gått med på det.

Han säljer sitt barn som nån slags handelsvara. Usch! Vem fan tror han att han är?

Juridiskt är och förblir han hennes pappa när faderskapet väl är fastställt.

Tala med en jurist om saken så du inte blir blåst är mitt råd.

• Fjäril kär

Som upplysning kostar ett barn ca 1,5 miljoner kronor fram till sin 18-års dag.

Ska du ha pengar ska det alltså motsvara det beloppet + ränta /indexreglering. Ca 2 mille alltså..

Men han kanske tänkte 30-40.000 typ?.,,'

• Mendudå
    Jag skulle inte välja att göra så. Dels tycker jag att det är fel att han ska kunna köpa sig fri med ett engångsbelopp och sen glömma dottern och dels kan mycket hända innan dottern är vuxen. Om du väljer att gå med på det så tänk på att han är underhållsskyldig tills hon har gått ut gymnasiet vilket bör bli minst 16 år till. 

Vad händer om du tar emot ett antal hundra tusen idag och avsäger dig framtida krav om:
    Något händer så du behöver gå på socialbidrag, då måste du först använda upp dessa pengar (skulle jag gissa) och sen antar jag att de räknar med att du ska få underhåll från honom.
    Dottern blir sjuk eller av någon anledning går gymnasiet tills hon är 21 år? Då står du ekonomiskt ensam sista åren
    Om beloppet blir högre under dessa år så missar du även pengar där.

Sen undrar jag hur era ekonomier ser ut? Har han råd att betala så mycket på en gång? Har du i så fall lika god ekonomi? Är det aktuellt att eventuellt senare försöka få mer än minimum summan i underhåll?

Sista frågan, hoppas att du inte tar det på fel sätt bara, kan du själv hålla dig från att ta mer än det rätta beloppet varje månad? Så att det täcker alla år och inte tar slut i förtid tänker jag. Beroende på hur din ekonomi ser ut så kan det bli frestande att ta mer för att dottern vill ha si eller så.
  • Mendudå
    Fjäril kär skrev 2016-05-10 22:26:15 följande:

Ska du ha pengar ska det alltså motsvara det beloppet + ränta /indexreglering. Ca 2 mille alltså..

Håller inte riktigt med i ditt belopp där. Man är ju 2 föräldrar som ska betala, inte bara pappan. Men visst går det att försöka få honom att betala 2 miljoner om han är riktigt tät =) Sen förstår jag inte heller varför han skulle betala ränta för att ge pengar i förväg?
  • Brumma

Nej, ett barn behöver inte kosta 1.5 miljoner.

Med höga beräkningar ja, men normala människor rättar sig efter inkomst. Och väldigt många har inte råd med allt dessa höga beräkningar innehåller.

Dessutom är man väl två föräldrar? Eller tänker du att TS inte skall betala något själv eller räkna med barnbidraget.

Skulle vi ändå ta din summa på 1.5 miljoner och först dra av barnbidraget (använder dagens summa) så blir det 1273200:- kvar. Delar vi sedan detta på två (med tanke på att båda föräldrarna är försörjningsskyldiga) blir summan 636600:-

Dottern är redan tre år så drar vi bort underhållet han redan betalat (vilket jag hoppas han gjort) blir det alltså 530500:- kvar.

Lite skillnad på 1.5 miljoner. (Räntan och index tänker jag inte räkna med - dels för att räntan får TS om hon sätter in pengarna på ett sparkonto och dels för att beräkningen på 1.5 miljoner är löjligt hög).

TS. Om ni vill räkna ut en summa och göra så att han betalar i förtid regleras detta i föräldrabalken (7 kapitlet avsnitt 7).

Om ni avtalar om underhållsstöd för mer än tre månader framåt är det enbart giltigt om avtalet är skriftligt och bevittnat av två personer. Dessutom - eftersom barnet är under 18 år (man är försörjningsskyldig till barnet fyller 18 eller - om barnet fortfarande studerar på gymnasienivå - tills barnet fyller 21) skall avtalet godkännas av socialnämnden i den kommun barnet är bosatt i.

Ni kan alltså INTE göra en egen överenskommelse. Detta för att skydda både den som betalar (så att du inte sedan kommer och påstår att du inte fått underhåll) och för att skydda barnet - så barnet får en skälig summa.

Kolla med socialnämnden i din kommun om de även kan hjälpa er med att räkna ut ett skäligt underhåll.
  • Brumma

lagen.nu/1949:381

7 § Underhållsbidrag betalas i förskott för kalendermånad.

Avtal om att underhållsbidrag för framtiden skall betalas med ett engångsbelopp eller för längre perioder än tre månader är giltigt endast om avtalet är skriftligt och bevittnat av två personer. Är barnet under arton år skall avtalet dessutom vara godkänt av socialnämnden i kommun där barnet eller dess vårdnadshavare är varaktigt bosatt eller, om ingen av dem är varaktigt bosatt i riket, av socialnämnden i Stockholm.

Rätten får bestämma annat betalningssätt än som anges i första stycket, om det finns särskilda skäl.

Underhållsbidrag i form av ett engångsbelopp skall betalas till socialnämnden om barnet är under arton år. I fråga om sådan betalning tillämpas 4 kap. 6 § andra stycket tredje meningen.

Betalning i strid mot denna paragraf medför inte befrielse från skyldigheten att betala underhållsbidrag på föreskrivet sätt. Lag (1983:397).

• Brumma
    Mendudå skrev 2016-05-10 22:49:49 följande:

Jag skulle inte välja att göra så. Dels tycker jag att det är fel att han ska kunna köpa sig fri med ett engångsbelopp och sen glömma dottern och dels kan mycket hända innan dottern är vuxen. Om du väljer att gå med på det så tänk på att han är underhållsskyldig tills hon har gått ut gymnasiet vilket bör bli minst 16 år till. Vad händer om du tar emot ett antal hundra tusen idag och avsäger dig framtida krav om:Något händer så du behöver gå på socialbidrag, då måste du först använda upp dessa pengar (skulle jag gissa) och sen antar jag att de räknar med att du ska få underhåll från honom.Dottern blir sjuk eller av någon anledning går gymnasiet tills hon är 21 år? Då står du ekonomiskt ensam sista årenOm beloppet blir högre under dessa år så missar du även pengar där.Sen undrar jag hur era ekonomier ser ut? Har han råd att betala så mycket på en gång? Har du i så fall lika god ekonomi? Är det aktuellt att eventuellt senare försöka få mer än minimum summan i underhåll?

Sista frågan, hoppas att du inte tar det på fel sätt bara, kan du själv hålla dig från att ta mer än det rätta beloppet varje månad? Så att det täcker alla år och inte tar slut i förtid tänker jag. Beroende på hur din ekonomi ser ut så kan det bli frestande att ta mer för att dottern vill ha si eller så.

Om man betalar en klumpsumma i underhållsbidrag ska summan betalas till socialnämnden och inte direkt till föräldern. Antar att det är föronen att skydda barnets pengar.

Hur det går till därifrån vet jag inte.
  • Mimmla
    Brumma skrev 2016-05-12 07:37:26 följande:

Om man betalar en klumpsumma i underhållsbidrag ska summan betalas till socialnämnden och inte direkt till föräldern. Antar att det är föronen att skydda barnets pengar.

Hur det går till därifrån vet jag inte.

Va! Varför i hela fridens namn ska pengarna betalas till socialnämnden och vart har du fått denna information ifrån?

Om föräldrarna sköter betalningen utan inblandning av försäkringskassan - så finns det ju ingen anledning att blanda in myndigheter vid en betalning i form av en klumpsumma heller. Det är ju helt upp till föräldrarna att komma överens om detta.
  • athanatos

Hur tänker du att han ska betala ränta också? Låter väldigt märkligt.
  • Fjäril kär
    Mimmla skrev 2016-05-12 13:45:37 följande:

Va! Varför i hela fridens namn ska pengarna betalas till socialnämnden och vart har du fått denna information ifrån?

Om föräldrarna sköter betalningen utan inblandning av försäkringskassan - så finns det ju ingen anledning att blanda in myndigheter vid en betalning i form av en klumpsumma heller. Det är ju helt upp till föräldrarna att komma överens om detta.

Se inlägget direkt från lagboken ovanför.
  • Brumma
    Mimmla skrev 2016-05-12 13:45:37 följande:

Jag har fått det från föräldrabalken och det är alltså inget jag "tycker".

Om du läser mitt inlägg ovan (inlägg #13) så är det utdraget vad som gäller vid betalning av underhåll i en klumpsumma. Det är som sagt reglerat och struntar man i att göra på sättet lagen beskriver gäller alltså inte avtalet. Vilket innebär att ubderhållsföräldern kan betala 400000 i en klumpsumma och sedan ändå behöva betala underhåll månadsvis.

Förmodligen är det för att skydda barnet. Som ngn skrev ovan blir pengarna inte öronmärkta till barnet utan kan användas upp av föräldern på en resa eller - om föräldern hamnar på försörjningsstöd - komma att krävas att de används. Föräldern kanske hamnar hos kronofogden osv - varav pengarna kan försvinna i en utmätning.

Sista stycket har du även här men läser du hela inlägg #13 får du ett helhetsperspektiv.

"Underhållsbidrag i form av ett engångsbelopp skall betalas till socialnämnden om barnet är under arton år. I fråga om sådan betalning tillämpas 4 kap. 6 § andra stycket tredje meningen.

Betalning i strid mot denna paragraf medför inte befrielse från skyldigheten att betala underhållsbidrag på föreskrivet sätt. Lag (1983:397)."
Svar på tråden Underhållsstödet hur göra?