Underhållsstödet hur göra?
Jag skulle inte välja att göra så. Dels tycker jag att det är fel att han ska kunna köpa sig fri med ett engångsbelopp och sen glömma dottern och dels kan mycket hända innan dottern är vuxen. Om du väljer att gå med på det så tänk på att han är underhållsskyldig tills hon har gått ut gymnasiet vilket bör bli minst 16 år till.Vad händer om du tar emot ett antal hundra tusen idag och avsäger dig framtida krav om:
Något händer så du behöver gå på socialbidrag, då måste du först använda upp dessa pengar (skulle jag gissa) och sen antar jag att de räknar med att du ska få underhåll från honom.
Dottern blir sjuk eller av någon anledning går gymnasiet tills hon är 21 år? Då står du ekonomiskt ensam sista åren
Om beloppet blir högre under dessa år så missar du även pengar där.
Sen undrar jag hur era ekonomier ser ut? Har han råd att betala så mycket på en gång? Har du i så fall lika god ekonomi? Är det aktuellt att eventuellt senare försöka få mer än minimum summan i underhåll?
Sista frågan, hoppas att du inte tar det på fel sätt bara, kan du själv hålla dig från att ta mer än det rätta beloppet varje månad? Så att det täcker alla år och inte tar slut i förtid tänker jag. Beroende på hur din ekonomi ser ut så kan det bli frestande att ta mer för att dottern vill ha si eller så.