• dragonfly123

Skulle du kunna bo med främlingar/bli inneboende?

Hej där!

Har en fråga! Skulle du kunna tänka dig att hyra ett rum antingen i en lägenhet eller ett hus? Dvs du bor tillsammans med andra människor, inte dina vänner eller familj. 

Bor nära en storstad där många studerar, och jag har själv en idé att någon gång i framtiden göra detta. Och jag vet ju att man har dålig ekonomi då - så att hyra ett rum i ett helt nyrenoverat hus vore ju ganska lockande, eller? Slår ju studentboende på campus där man delar med en stor mängd människor.

Tänkte mest kolla intresset för detta, om någon faktiskt kan tänka sig det. Skulle vara ett helt nyrenoverat hus i toppskick cirka 20 minuter ifrån campus med buss. Hyran skulle kanske ligga på 2000-2500 kr/månad och då ingår allt (inte mat då såklart!) Skulle ju även va bra för mig som student då även jag skulle bo billigare än i en fjuttig studentlägenhet om man har 3 stycken inneboende.

Och undrar även för folk som inte är studenter - skulle du kunna tänka dig att bli inneboende hos någon? I norge är det ju väldigt vanligt i alla fall! Folk som bor i trånga lägenheter. Här bor man ju som sagt i ett toppmodernt hus utan trängsel.

• Svar på tråden Skulle du kunna bo med främlingar/bli inneboende?
  • Alaska pollock

Jag har bott inneboende, och det har funkat utan problem alls. Så länge det är vettiga människor man bor med (både som hyresvärd och hyrande) går det som smort.

2500 i månaden är en drömhyra för studerande. Tror nog att du kan begära mer än så och ändå svämma över i intressenter.

Even a dead fish can go with the flow.
  • dragonfly123

Jasså, tror du det? Det låter ju asbra! Har faktiskt inte köpt något hus ännu, bor i bostadsrätt (lägenhet) i dagsläget. Men tänkte att om det är enkelt att få inneboende så kan jag mycket väl kunna tänka mig att bo i hus istället, skulle definitivt bli billigare. 

Skulle nog inte vilja ta ut mer än 2500 så länge jag arbetar, jag tjänar bra på mitt arbete och även med 2500 skulle jag knappt behöva betala något för huset i sig då med 3 inneboende. Skulle kunna prioritera de bästa ansökande isåfall och eventuellt höja lite när man själv börjar studera. Vill inte pressa fattiga studenter på deras pengar :)

Men blir ju win/win för alla, de får bo i ett extremt fint hus jämfört med ett sunkigt studentboende och inte till ett dyrt pris. Och jag kan fokusera på att amortera av lånet samtidigt som man förhoppningsvis har trevligt med sina inneboende!

• IsDimma

Jag har bott så. På Irland bodde jag två år hos familjen jag jobbade åt. När jag sen flyttade hem så flyttade jag som inneboende hos en man här i Göteborg. Det visade sig bli mycket mer än inneboende då jag råkade hamna hos mannen i mitt liv
    Så jag är välvilligt inställd till den boendeformen
    Vore jag ensam skulle jag gärna bo inneboende igen

• sportpappa

Som vuxen skulle jag aldrig bli inneboende. Inte ens om jag var singel. Jag vill ha stora bostäder eftersom jag tycker om att vara hemma och möblera luftigt. Som student hade jag en tvåa på 33 kvm och sedan har det bara blivit större och större. Efter examen så har jag inte haft mindre än 3:or på 80 kvm och då har jag bott själv. Har nu en femma på 102 kvm fast nu är vi 2 vuxna och 2 barn.

Om jag är student så är mer lockande att bo i studentkorridor och få riktigt studentliv. 20 minuter med buss är ganska långt och omständligt för att hänga med övriga studenter om det nu gäller fest eller att plugga. 20 minuter med cykel kan fungera.
    I alla fall om alternativet är att bo inne hos en familj med barn. Om jag skulle bo i en familjs bostad så vill jag ha ett eget kök/pentry.
    Om man bor ihop med andra vuxna människor så fungerar det och blir mer som en studentkorridor fast med mycket färre personer.

Någon kommer säkert nappa om hyran är så låg och om det är svårt att få bostad.

• K Kalle

Jag bodde inneboende som student. Jag hyrde ett rum i familjens källare och hade en egen hylla i deras kylskåp. Fungerade utmärkt och mina föräldrar var glada att jag inte bodde helt själv. Nu som vuxen skulle jag inte vilja bo inneboende.

• PinkSugar

Min erfarenhet som student är att folk väljer att bli inneboende när det inte längre finns några andra initiativ. Man ser det som ett kort måste i väntan på en egen lägenhet. Ditt hus verkar dessutom ligga långt ifrån campus. Var beredd på att få byta inneboende med täta mellanrum

• IsDimma
    PinkSugar skrev 2016-05-11 09:09:21 följande:

Min erfarenhet som student är att folk väljer att bli inneboende när det inte längre finns några andra initiativ. Man ser det som ett kort måste i väntan på en egen lägenhet. Ditt hus verkar dessutom ligga långt ifrån campus. Var beredd på att få byta inneboende med täta mellanrum

Långt ifrån med 20 minuters bussfärd?
    När jag pluggade så hade jag en halvtimmes gångväg till skolan och jag pluggade i en liten studentstad (Gävle).
    Bm bor jag i Göteborg och tycker 20 minuter med buss är ingenting. Där jag bor nu har vi många studenter på hållplatsen innan vår och dom har en halvtimme till Chalmers och säkert lika långt till pedagogen och handelshögskolan likaså.
  • PinkSugar
    IsDimma skrev 2016-05-11 09:20:52 följande:
    Långt ifrån med 20 minuters bussfärd? När jag pluggade så hade jag en halvtimmes gångväg till skolan och jag pluggade i en liten studentstad (Gävle). Bm bor jag i Göteborg och tycker 20 minuter med buss är ingenting. Där jag bor nu har vi många studenter på hållplatsen innan vår och dom har en halvtimme till Chalmers och säkert lika långt till pedagogen och handelshögskolan likaså.
    Jag bor i Örebro. De flesta studentbostäder har inte ens 20 minuter promenad till skolan. 
  • PinkSugar
    Det ska naturligtvis stå "några andra alternativ" och inte "några andra initiativ".
  • sportpappa
    När jag pluggade så hade jag en halvtimmes gångväg till skolan och jag pluggade i en liten studentstad (Gävle).
    Bm bor jag i Göteborg och tycker 20 minuter med buss är ingenting. Där jag bor nu har vi många studenter på hållplatsen innan vår och dom har en halvtimme till Chalmers och säkert lika långt till pedagogen och handelshögskolan likaså.
    20 minuter med buss i Göteborg innebär en tid från dörr till dörr på runt 30-40 minuter om man bor ganska nära hållplatserna. Om man har otur med byten, glest mellan turerna eller liknande så kan det blir 40-60 minuter eller ännu längre.

I Göteborg är det stor bostadsbrist så studenter kan inte direkt välja var de vill bo. Det viktiga är att hitta tak över huvudet och sen fortsätter man söka bättre boende.
  • K Kalle

Du menar alternativ eller?
  • K Kalle
    Allt är relativt. När jag bodde inneboende hade jag 5 minuters cykelväg till universitetet. 20 minuter med buss är långt om det inte är Stockholm eller Göteborg man pratar om. Till och med i Malmö tyckte jag 20 minuters bussresa var långt.
  • Kjell2

Som ny student hade jag föredragt korridor eller motsvarande för den sociala biten. Om det var svårt att få hade inneboende kunnat varit ett alternativ men då hade jag nog flyttat om ett studentboende dök upp.

Som äldre student hade jag nog iförsta hand velat ha något eget, även om det var litet och omodernt.

Ett problem med studenter är att de ofta har en helt annan dygns och veckorytm än någon som jobbar. Kan bli onödig slitningar.

Om du ska ha flera inneboende kolla upp skatteregler. Med tre stycken kommer det bli en del gruff kring kök, städning, badrum, tider, ljudnivå, besök mm.

Ett alternativ kan vara att vända sig mot de som helpendlar till jobb.

• PinkSugar
    K Kalle skrev 2016-05-11 10:46:57 följande:
    Du menar alternativ eller?
    Ja, se inlägg 9
  • PinkSugar
    Kjell2 skrev 2016-05-11 11:00:32 följande:
    Som ny student hade jag föredragt korridor eller motsvarande för den sociala biten. Om det var svårt att få hade inneboende kunnat varit ett alternativ men då hade jag nog flyttat om ett studentboende dök upp.

Som äldre student hade jag nog iförsta hand velat ha något eget, även om det var litet och omodernt.
    Sant. De flesta studenter är som som är mest. Oftast vill man bo ensam, bo med sin partner eller bland andra jämnåriga i samma situation. Hur ofta hör man någon som drömmer om att flytta in i ett rum hos okända människor där man har ytterst få rättigheter utan mest skyldigheter?
  • K Kalle
    PinkSugar skrev 2016-05-11 11:23:29 följande:
    Ja, se inlägg 9
    Såg det efter att jag skrivit mitt inlägg
  • Kjell2
    PinkSugar skrev 2016-05-11 11:28:10 följande:
    Sant. De flesta studenter är som som är mest. Oftast vill man bo ensam, bo med sin partner eller bland andra jämnåriga i samma situation. Hur ofta hör man någon som drömmer om att flytta in i ett rum hos okända människor där man har ytterst få rättigheter utan mest skyldigheter?
    Sen kan det säkert finnas de som föredrar inneboende av en eller annan anledning. Kan vara allt från läget, slippa ungstudenter till kostnad.

Känner en som bode inneboende större delen av studentlivet av två huvudsakliga  anledningar, fick ha hund och nära stallet.

• PinkSugar
    Kjell2 skrev 2016-05-11 12:28:24 följande:
    Sen kan det säkert finnas de som föredrar inneboende av en eller annan anledning. Kan vara allt från läget, slippa ungstudenter till kostnad.

Känner en som bode inneboende större delen av studentlivet av två huvudsakliga  anledningar, fick ha hund och nära stallet.

Klart det finns, men den stora majoriteten vill hellre bo i egen lägenhet än hyra ett rum bland okända människor. 
Svar på tråden Skulle du kunna bo med främlingar/bli inneboende?