• Anonym (Hjälpsam)

Hjälp med utbildningar till någon som vill göra skillnad...

I många år har jag funderat över vad jag verkligen vill bli och utbilda mig till. Det är viktigt för mig att hitta rätt sak och få ett jobb som man älskar. Ett jobb som gör skillnad i världen och något som verkligen intresserar mig. Det är viktigt att det är något som kan göra skillnad i världen och som verkligen kan hjälpa andra, då är det riktigt roligt. 

Jag tycker det är spännande med luddiga saker, sånt man inte riktigt vet allt om ännu. Hur det kom till, varför, hur osv. Jag kan sitta och gräva ner mig i saker i flera timmar för att få svar. Jag vill inte släppa saker utan att ha fått ordentliga svar. Det är roligt att leta saker och försöka hitta svar. 

Läkaryrket ligger nära hjärtat men jag vet inte om jag vill flytta dit utbildningen finns då jag inte vill "förlora" mitt nuvarande liv. Så om jag kollar på den högskolan som finns i närheten så finns det ingenjörsprogram och biovetenskap. Biovetenskap ligger ju väldigt nära läkaryrket. Då får man ju verkligen gräva in sig i sitt jobb och få forska m.m och hålla på med mediciner, sjukdomar osv. Vilken dröm att få försöka hitta botemedel till cancer tillexempel. Eller andra sjukdomar. 

Har även funderat på att bli jurist, antingen åklagare eller advokat. Men återigen så måste jag flytta.

Men något som verkligen fascinerar mig är rymden och allt sånt vi inte vet allt om ännu. Så jag antar att det är fysik och kemi jag ska syssla med hur svårt det än låter. Men vilken utbildning är frågan...? Jag kan aldrig bestämma mig. 

Ser jag något som har med fysik, tid och rum att göra tex, så kan jag sitta och älta det i flera dagar för att försöka förstå mer. Undra vart man tar vägen om man åker så långt bort man kan? Ingen som vet. Sånt intresserar mig.

Jag har försökt att arbeta med vanliga yrken, på restaurang, i fabrik osv. Fruktansvärt. Ser ingen mening alls med att stå i en fabrik, hur tillför det världen något nytt? Fruktansvärt att jobba med något som inte sätter igång hjärnan på högvarv. Jag beundrar er som kan hålla på med det. Så det är tur vi är olika. Visst kan jag stå i en fabrik hela livet för att tjäna pengar precis som många släktingar och kompisar till mig, men det skulle bryta ner mig psykiskt. Trivs jag inte på jobbet har man ingen lust till att komma hem och spendera pengarna på något. Man ska inte dra sig för att åka till jobbet, tvärtom, för det är något man ska göra hela livet och ska man göra det hela livet måste det vara något intressant och som gör skillnad, annars känns det meningslöst.

Till saken igen, någon med bra tips på utbildningar till någon som aldrig kan bestämma sig och som fortsätter tänka hela tiden? Tiden går och jag blir inte yngre och yngre precis... Så man börjar känna lite stress.

Jag vill inte jobba för att tjäna massa pengar, utan för att trivas med livet och få göra det jag älskar. Även något som andra kan ta del utav, som är meningsfullt och viktigt för framtiden. Hade jag redan varit rik i all evighet så hade jag ändå valt att utbilda mig. Men frågan är bara till vad...?

• Svar på tråden Hjälp med utbildningar till någon som vill göra skillnad...
  • Kjell2

Satsa på någon bred lång krävande utbildning som öppnar många dörrar, t ex.
    Civilingenjör
    Jurist
    Naturvetare

Under utbildningen kan du sen känna dig för vad du gillar och inte gillar. Ibland behöver man plugga lite av ett ämne innan man inser att det är rätt eller fel.

Svar på tråden Hjälp med utbildningar till någon som vill göra skillnad...