Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Bibbidi

Balkonghjälp

Hej alla! 

Första gången jag har balkong och är helt ny på blommor och blad. Har köpt balkonglådor/krukor och blommor men här kommer kruxet: ska man göra hål i lådorna och krukorna?? Har läst lite olika på internet och känner mig helt vilsen! Bor högst upp så kommer hänga lådorna inåt, det har jag hört att man ska göra för att de inte ska trilla ner på någon nedanför, men angående hålen - det lär väl komma vatten ner till grannen i alla fall om man gör hål i dem? Även om man har dem hängande inåt? Skulle ni tugga fradga och klaga ifall ni upptäckte att det droppat/drippar lite gammalt vatten från grannen ovanför?  

Skulle vara jättetråkigt ifall jag gör hål och grannen klagar och behöver köpa nya lådor, men samtidigt också vara tråkigt ifall blommorna för att de drunknar ifall det regnar någon dag.
    Köpt såna här www.plantagen.se/balkonglada-structure-90-cm-vit-100013120-se
    jysk.se/utemobler/tradgardskrukor/balkongkruka-bille-o14xh16-osort

Ska man ha lecakulor i botten? Varför/varför inte isåfall?

Familjeliv hjälp mig!

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Svar på tråden Balkonghjälp
  • Linnis92

Vill du inte göra hål i botten hade jag lagt i ett lager med lekakulor :)

Det kan ju vara lite känsligt med vatten från grannen ovanför....

• Aniiee

Ang krukorna och hålen: Om du gör hål så ställ de på fat/lådbotten. Det är bra att ha hål, för då dreneras de bättre.

Ang lekakuloor eller inte: Beror på vad du ska plantera och hur lådorna och krukorna ser ut. Har du inte hål i lådorna MÅSTE du nästan ha lekakulor i botten. Om du gör hål så beror det på.

Vad ska du planter? =) Sätt gärna örter som du anväder (om du gör det) och annat ätbart, så det blir både nytta och nöje.

You are the creators and the curators of your own lives
  • Bibbidi
    Linnis92 skrev 2016-05-11 16:51:56 följande:

Vill du inte göra hål i botten hade jag lagt i ett lager med lekakulor :)

Det kan ju vara lite känsligt med vatten från grannen ovanför....

Men vad gör exakt lekakulor?? Kan man inte lika gärna bara ha jord?
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Aniiee
    Bibbidi skrev 2016-05-11 16:55:21 följande:
    Men vad gör exakt lekakulor?? Kan man inte lika gärna bara ha jord?
    Dränering. Det är för att plantorna inte ska drunka om det blir för mycket vatten.
  • Bibbidi
    Aniiee skrev 2016-05-11 16:53:33 följande:

Ang krukorna och hålen: Om du gör hål så ställ de på fat/lådbotten. Det är bra att ha hål, för då dreneras de bättre.

Ang lekakuloor eller inte: Beror på vad du ska plantera och hur lådorna och krukorna ser ut. Har du inte hål i lådorna MÅSTE du nästan ha lekakulor i botten. Om du gör hål så beror det på.

Vad ska du planter? =) Sätt gärna örter som du anväder (om du gör det) och annat ätbart, så det blir både nytta och nöje.

Vad menar du? Det är ju bara en låda som jag köpte, länkade den i ts. Hur menar du när du skriver "ställ de på lådbotten"? Menar du att man ska göra dem i botten? 

Har köpt några kryddor och sen Margerit (?) www.plantagen.se/margerit-100027047-se och pelagoner (tror jag det hette).
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi

Om man gör hål i en blomlåda, eller flera, om man tex borrar hål, kan det kommer ner en hel del till grannen eller bara några droppar så de kanske inte märker? 

Är så orolig att någon ska bli grinig på mig och mina försök till vuxenpoäng =/ 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Linnis92

Nä men just därför du fick svaret att ställa lådorna i fat. Då tömmer du själv av det överblivna vattnet från fatet :)

• Aniiee
    Bibbidi skrev 2016-05-11 17:00:22 följande:
    Vad menar du? Det är ju bara en låda som jag köpte, länkade den i ts. Hur menar du när du skriver "ställ de på lådbotten"? Menar du att man ska göra dem i botten? 

Har köpt några kryddor och sen Margerit (?) www.plantagen.se/margerit-100027047-se och pelagoner (tror jag det hette).
    Bibbidi skrev 2016-05-11 17:02:07 följande:

Om man gör hål i en blomlåda, eller flera, om man tex borrar hål, kan det kommer ner en hel del till grannen eller bara några droppar så de kanske inte märker? 

Är så orolig att någon ska bli grinig på mig och mina försök till vuxenpoäng =/ 

Man kan köpa lådbottnar/fat att ställa lådor på (kolla på plantagen, de finns under "utekrukor"). Heter inte lådbotten egentligen, utan det är ett slags avlångt fat. Det är bara jag som kallar det lådbotten, av gammal vana (min pappa kallade de det.... han var lite knäpp....) Orsaken till att ha sånna är just för att då märker man om man vattnar för mycket INNAN det rinner ned till grannen. eftersom det blir vatten i fatet.

Alltså: Har du hål i botten på blomlådan och ställer lådan på ett fat så märker du om du vattnar för mycket innan det hamnar hos grannen nedanför. =P
  • Aniiee
    Linnis92 skrev 2016-05-11 17:13:02 följande:

Nä men just därför du fick svaret att ställa lådorna i fat. Då tömmer du själv av det överblivna vattnet från fatet :)

Eller låter vattnet stå kvar, om man inte har lecakulor i vissa krukor/lådor, för då tar jorden upp det vattnet igen när det behövs =)
  • Annelie 76

Gör INTE hål i lådorna. Häll i lecakulor i botten, ca 3cm. Jord ovanpå. Var försiktig när du vattnar så det inte blir för mycket.
    Lecakulorna gör att blommorna och blomjorden inte ruttnar och att blommorna inte drunknar.
    Kom ihåg att lådorna ska hänga på insidan så de inte riskerar ramla ner i huvudet på någon.

• Bibbidi
    Annelie 76 skrev 2016-05-11 21:18:38 följande:

Gör INTE hål i lådorna. Häll i lecakulor i botten, ca 3cm. Jord ovanpå. Var försiktig när du vattnar så det inte blir för mycket.
    Lecakulorna gör att blommorna och blomjorden inte ruttnar och att blommorna inte drunknar.
    Kom ihåg att lådorna ska hänga på insidan så de inte riskerar ramla ner i huvudet på någon.

Men om man inte gör hål, klarar sig växterna även om det regnar? Tänker så de inte "dränks", om de nu kan göra det.

Lecakulor verkar alla vara överens om i alla fall, så det ska letas upp. =) 

Någon som vet någon sida med tips på hur man kan inreda en liten balkong? =D
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Annelie 76
    Bibbidi skrev 2016-05-11 21:31:43 följande:
    Men om man inte gör hål, klarar sig växterna även om det regnar? Tänker så de inte "dränks", om de nu kan göra det.

Lecakulor verkar alla vara överens om i alla fall, så det ska letas upp. =) 

Någon som vet någon sida med tips på hur man kan inreda en liten balkong? =D
    ? Bibbidi-Bobbidi-Boo ?
    Om det regnar mycket så får man ta ner lådorna och ställa dem under tak eller lägga nåt över så lådorna inte vattenfylls. Men vanligtvis klarar de sig bra. Har man tak på balkongen (eller en balkong ovanför) så regnar det vanligtvis inte så mycket på lådan.
    Lecakulor finns där du köper blommor och balkonglådor, inte svårt att hitta.
    Inspiration finns i inredningstidningar, böcker och troligtvis nätet, kolla Pinterest.
Svar på tråden Balkonghjälp