• Lalinandanenon

orolig förälder

Hej.
    Vi har en dotter som snart fyller 10 år. Hon har utvecklat bröst och har hår under armarna och på könet. Hon har växt rätt mycket det senaste åren och är nu kanske 145 cm lång. Hon mår dåligt för hon är den enda i klassen som har utvecklat bröst.

Vi är väldigt oroliga för att hon ska få mens nu och vad det kommer att innebära.
    T ex, kommer hon att stanna i växten om hon får mens. Är det någon som vet om det är så?

• Svar på tråden orolig förälder
  • elyse

Man stannar inte i växten för att man får mens, nej.

Kanske dags att prata med henne om kroppen? Om hygien och mensprodukter. Om hon har hår under armarna kanske hon vill ta bort det? Hjälp henne att känna sig bekväm.

• Loriyana

min dotter går i andra klass och fick nyligen mens. Känner mig också orolig :(

• viseversa

Antagligen får hon mena snart ja. Men nej man slutar inte växa bara för att man får mens. Jag fick mens när jag var 9 år. Hade även bröst väldigt tidigt. Jag var definitivt inte 175cm lång när jag var 9år i alla fall.

• Linnis92

När jag var liten så utreddes jag för en skelettsjukdom och läkarna pratade om när man slutar växa. I alla fall så sa man att som tjej så slutar man växa ungefär 2 år efter första mensen, vilket stämde på mig, fick mens som 11 åring och slutade växa som 13 åring. Hann bli 164 cm

• Linnis92

Kan tillägga att jag började utveckla bröst och könshår som 9åring.

• Lalinandanenon
    Linnis92 skrev 2016-05-12 13:55:50 följande:

När jag var liten så utreddes jag för en skelettsjukdom och läkarna pratade om när man slutar växa. I alla fall så sa man att som tjej så slutar man växa ungefär 2 år efter första mensen, vilket stämde på mig, fick mens som 11 åring och slutade växa som 13 åring. Hann bli 164 cm

ok. Det skulle inte vara så roligt om min flicka slutade att växa redan i 5:e klass.
    vi kommer nog att ringa och höra om det går att skjuta upp det med sprutor,
  • cosinus

Förmodligen helt normalt. Min 12-åring har en kompis som redan som 9-åring hade bröst och började få könshår. Har ingen aning om hon fått mens men det förutsätter jag. Hon är med marginal större än mig nu för tiden (hon är 11.5).

Jag tror bara de bromsar om puberteten kommer onormalt fort och det låter det inte som det gör för din tjej. Hon är nog bara tidig. Om några år kommer det vara någon annan som tycker det är skitjobbig att vara sist. Så är det, alla kan inte vara i mitten.

Min kusin fick mens i trean, hon var inte extremt stor då och är normalstor idag.

• Linnis92
    Lalinandanenon skrev 2016-05-12 14:20:19 följande:

ok. Det skulle inte vara så roligt om min flicka slutade att växa redan i 5:e klass.

Ja höra kan du göra, men jag tror inte du får igenom det. Puberteten börjar vid den åldern för många :)

Lycka till!
  • trash panda
    Lalinandanenon skrev 2016-05-12 14:20:19 följande:
    Du har fått flera svar som menar att man inte slutar växa en bestämd tid efter att man fått mens (vilket din dotter dessutom inte fått ännu!) och ett svar som säger att man gör det och då väljer du att lyssna på det enda svaret?

Nej, det känns osannolikt att du kommer få skjuta upp din dotters pubertet eftersom den trots allt inte startat ovanligt tidigt. Tio räknas som normalt för hårväxt och bröst.

Själv fick jag hår under armarna när jag var 9 och behövde börja använda deodorant i samma veva. Brösten började växa något år därefter. Trots detta fick jag inte mens förrän jag var 12 och jag blev 180 cm lång. Ta det lugnt.
  • Lalinandanenon
    trash panda skrev 2016-05-12 15:30:15 följande:
    Du har fått flera svar som menar att man inte slutar växa en bestämd tid efter att man fått mens (vilket din dotter dessutom inte fått ännu!) och ett svar som säger att man gör det och då väljer du att lyssna på det enda svaret?

Nej, det känns osannolikt att du kommer få skjuta upp din dotters pubertet eftersom den trots allt inte startat ovanligt tidigt. Tio räknas som normalt för hårväxt och bröst.

Själv fick jag hår under armarna när jag var 9 och behövde börja använda deodorant i samma veva. Brösten började växa något år därefter. Trots detta fick jag inte mens förrän jag var 12 och jag blev 180 cm lång. Ta det lugnt.
    ja du har rätt såklart. Man är väl överdrivet orolig..

tack för svaret!
Svar på tråden orolig förälder