• Linneamanda

Någon med hepatos?

Hej,
    Tillhör skaran som haft mycket graviditetskomplikationer trots jag ännu är i rätt tidigt skede i graviditeten:( Har nu även fått reda på att jag har hepatos, alltså graviditetsklåda men den varianten där levern är påverkad. Någon mer som drabbats av detta och kanske kan lugna en orolig blivande mamma?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon med hepatos?
  • Rocket Mania

Är du i kontakt med Spec-mödravården än? Om inte ska du gå där, det är viktigt med täta blodprov och uppföljning.

Vad har du för värden? Medicineras du? Vilken vecka är du i?

• Linneamanda

Jag är i vecka 21 så är väldigt tidigt in i graviditeten tyvärr. Jag fick reda på detta idag så har bara haft kontakt med min barnmorska. Mitt värde låg precis på gränsen alltså 10 men jag känner att min klåda ökar, vilket såklart gör mig orolig :(

Har du/haft hepatos? Vilket värde hade du? och gick allt bra?

• Rocket Mania
    Linneamanda skrev 2016-05-12 20:54:55 följande:
    Jag är i vecka 21 så är väldigt tidigt in i graviditeten tyvärr. Jag fick reda på detta idag så har bara haft kontakt med min barnmorska. Mitt värde låg precis på gränsen alltså 10 men jag känner att min klåda ökar, vilket såklart gör mig orolig :(

Har du/haft hepatos? Vilket värde hade du? och gick allt bra?
    Jag har haft det. Det är helt vidrigt, verkligen. Jag minns inte vilka värden jag hade, det är 7 år sedan nu, men jag fick det också tidigt. Minns inte vilken vecka men ungefär som du tror jag. Jag fick det i slutet av april vill jag minnas och hade BF i början av augusti.

Jag fick gå till specen 1-2 dagar i veckan och ta prover och de gjorde en massa CTG och ultraljud för att ha koll på mitt barn. Det var fruktansvärt jobbigt. Jag fick i alla fall medicin, Ursofalk, vilket till slut hjälpte så värdena slutade stiga. Klådan blev också något lindrigare. Jag blev igångsatt 3 veckor innan BF och alla besvär försvann på en sekund. Barnet föddes friskt och starkt, inga problem alls.

Men man ska vara medveten att det kan vara farligt med Hepatos, låt dig inte nöjas med någon halvhjärtad koll då och då. Det finns de som förlorat sina barn även om det hör till de yttersta ovanligheterna. Jag vill inte skrämmas men inte heller hymla om riskerna.

Här finns info skriven av en svenska som forskat i detta, jag fick länken av överläkaren på spec-mödravården.

https://vis.nll.se/process/vard/Dokument/vard/Vårdrutiner/Diagnos/ICD10/Hepatos,%20graviditetsklåda%20ICP.pdf
  • Linneamanda

Tack så mycket för ditt svar! Skönt att höra att det gick bra för dig och ditt barn! När du gjorde täta kontroller på specen såg de alltid bra ut då? Eller hittade man nått avvikande pga av hepotosen? Tänker på ultraljud, ctg osv.

Jag hoppas att ursofalk ska hjälpa mig få ner mina värden om de skulle stiga mer. Hur länge åt du dessa?

Tack för länken och tipsen, ska verkligen stå på mig att få göra täta kontroller, allt för lillens skull <3

• Rocket Mania
    Linneamanda skrev 2016-05-12 21:29:02 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Skönt att höra att det gick bra för dig och ditt barn! När du gjorde täta kontroller på specen såg de alltid bra ut då? Eller hittade man nått avvikande pga av hepotosen? Tänker på ultraljud, ctg osv.

Jag hoppas att ursofalk ska hjälpa mig få ner mina värden om de skulle stiga mer. Hur länge åt du dessa?

Tack för länken och tipsen, ska verkligen stå på mig att få göra täta kontroller, allt för lillens skull <3
    Det enda var att barnet ibland var lite väl lugnt i magen men det blev å andra sidan ett väldigt lugnt barn så det är ju svårt att säga om det berodde på Hepatosen. På förlossningen drog hjärtljuden iväg och det höll på att bli akutsnitt men så lugnade det ner sig och jag fick föda vaginalt som jag ville. Så inga egentliga avvikelser tack och lov, det var mest jag som blev väldigt sjuk med rent extrem klåda. 

Jag åt Ursofalk ända fram till förlossningen. Värdena sjönk tack vare dem men för att de skulle stanna på låg nivå måste jag äta tabletterna.
Svar på tråden Någon med hepatos?