Linneamanda skrev 2016-05-12 20:54:55 följande:
Jag är i vecka 21 så är väldigt tidigt in i graviditeten tyvärr. Jag fick reda på detta idag så har bara haft kontakt med min barnmorska. Mitt värde låg precis på gränsen alltså 10 men jag känner att min klåda ökar, vilket såklart gör mig orolig :(
Har du/haft hepatos? Vilket värde hade du? och gick allt bra?
Jag har haft det. Det är helt vidrigt, verkligen. Jag minns inte vilka värden jag hade, det är 7 år sedan nu, men jag fick det också tidigt. Minns inte vilken vecka men ungefär som du tror jag. Jag fick det i slutet av april vill jag minnas och hade BF i början av augusti.
Jag fick gå till specen 1-2 dagar i veckan och ta prover och de gjorde en massa CTG och ultraljud för att ha koll på mitt barn. Det var fruktansvärt jobbigt. Jag fick i alla fall medicin, Ursofalk, vilket till slut hjälpte så värdena slutade stiga. Klådan blev också något lindrigare. Jag blev igångsatt 3 veckor innan BF och alla besvär försvann på en sekund. Barnet föddes friskt och starkt, inga problem alls.
Men man ska vara medveten att det kan vara farligt med Hepatos, låt dig inte nöjas med någon halvhjärtad koll då och då. Det finns de som förlorat sina barn även om det hör till de yttersta ovanligheterna. Jag vill inte skrämmas men inte heller hymla om riskerna.
Här finns info skriven av en svenska som forskat i detta, jag fick länken av överläkaren på spec-mödravården.
https://vis.nll.se/process/vard/Dokument/vard/Vårdrutiner/Diagnos/ICD10/Hepatos,%20graviditetsklåda%20ICP.pdf