Inlägg från: amandajavisst |Visa alla inlägg
  • amandajavisst

Måste gå ner i vikt för att få behandling

Hej på er!

Jag är 20 år gammal och försöker att få barn med min sambo (24 år). Jag fick diagnosen PCO i februari däremot är alla värden superbra, det är alltså bara äggstockarna som det är "fel" på.

Nu till det jobbigaste... Jag är överviktig, och vet mycket väl om det. Saken är den att jag har lärt mig att älska min kropp och jag är stolt över mig själv. Jag har inga sjukdomar förutom PCO, jag rör på mig varje dag minst 30-60 minuter rask promenad. Jag har uteslutit sötsaker, kaffe, läsk och har ätit enligt 5:2 dieten. Ingenting har hänt sedan februari då jag började med det.

Jag har ätit en Pergotimekur nu och var igår på VUL för att kolla på äggblåsorna. Då fick jag väga och mäta mig och läkaren blev helt galen!

Hon stonkade med armarna och var högljudd och uttryckte "Oj vad högt, du måste gå ner i vikt". Hon var helt galen helt enkelt.

Hon frågade ingenting om kost och hälsa, om jag åt mediciner, hur jag mådde eller någonting.

Däremot tog hon fram BMI måtten och kollade och påpekade högt och tydligt att jag måste gå ner 10 kilo för att få fortsatt hjälp.

Jag blev så jäkla kränkt, känner mig ful och dålig som människa.

Men jag har försökt mitt bästa att gå ner i vikt länge!

Igår började jag med LCHF och hoppas att det ska ge resultat, fick även metformin utskrivet.

Nu behöver jag höra hur det är för er! Vad äter ni? Hur äter ni? LCHF, som vanligt? Tränar ni, på gym eller hemma?

Vore tacksam för lite stöd och höra hur det gått för er. Det kan väl inte vara helt kört för mig?

• Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling
  • amandajavisst
    Fröken Apelsin skrev 2016-05-13 16:04:10 följande:

Övervikt är tyvärr en hälsorisk som bland annat kan göra det svårare att bli gravid. Hade du rökt hade läkaren tagit upp det också. Hon borde ha sagt det på ett bättre sätt, men hon har rätt i sak. Det spelar ingen roll om du byter läkare, problemet kvarstår ju ändå.

Se om du kan få träffa en dietist så du får hjälp med kosten.

Promenad är inte det bästa sättet att motionera tyvärr, det ger inte så mycket. Rör du inte på dig så mycket i övrigt är det möjligt att du inte ens kommer upp i 10 000 steg per dag.

Du har rätt i vad du skriver. Men VAD i övervikt gör det svårare att bli med barn? Bara siffran på vågen? Det borde vara om man är ohälsosam som det är illa. Men jag är hälsosam och frisk, då kan jag tycka att det är konstigt att en siffra på vågen kan avgöra?

Jag går nu över 10 000 steg om dagen, äter LCHF, så jag tycker att jag borde gå ner i vikt nu!
  • amandajavisst
    Lena skrev 2016-05-13 15:54:17 följande:

Har du provat att byta läkare?

Vi träffade första gången en superbra läkare. Som sa samma sak fast på ett proffsigt sätt.

Ska be om att få träffa honom igen eller någon annan. Det har man ju rätten till!
  • amandajavisst
    Annica71 skrev 2016-05-13 14:34:26 följande:

Sluta med godis, läsk, fikabröd och minska intaget av ris, pasta och potatis samt motionera (som du redan gör) så kommer du gå ner i vikt.

Tänk över storlekarna på portionerna du äter också.

Tack! Det är så jag gör nu, väldigt små portioner äter jag redan och har förr blivit tillsagd att äta mer men rätt. Men jag ska absolut tänka på det, så borde jag ju lyckad!
  • amandajavisst

Idag har jag ätit:

Frukost 09.30: 1,5 dl Yogurtkvarg (3.0 kolh)

Lunch 12.30: 2 smala ost och bacon korvar (3.6 kolh), 1,5 dl frysta morötter (4.0 kolh) och lite ketchup (8.4 kolh).

Mellanmål: 350 ml Drickkvarg (2.8 kolh)

Middag 17.30: Kyckling, grönsaker med sås (restaurang)

Fredagsmys 21.30: 200 g Propud choklad (4.6 kolh)

Vad tycker ni om detta? Är det bra, dåligt? Ska jag ta bort något, lägga till något?

• amandajavisst
    Kasperina skrev 2016-05-13 23:48:58 följande:

Om du fortsätter äta ost-och-bacon-korv och 200g choklad och så en fet sås på det på en enda dag spelar det ingen roll hur lite eller hur nyttigt du äter i övrigt.

Du vet nog egentligen det. Bort med onödigt animaliskt fett, dra ner på godis. Om du känner att du behöver en "belöning" eller helgmys, ta EN chokladbit.

Anledningen till att de är griniga när det gäller övervikt och graviditet är att övervikt ökar riskerna för både mor och barn kraftigt. Du blir inte utan hjälp för att de inte tror att du kan bli gravid, du blir utan hjälp för att OM du blir gravid är risken mycket högre för en problematisk graviditet som kan vara farlig både för dig och för barnet.

Saxat från THs sida:

Kvinnor med högt BMI har en ökad risk för fosterskador, orsaken är inte klarlagd men en anledning tror man kan vara att kvinnan har en försämradsockeromsättning. Risken är också större för att kvinnan får förhöjt blodtrycksom sedan längre fram i graviditeten kan övergå till en havandeskapsförgiftning.Risken är också fördubblad till att kvinnan utvecklar en graviditetsdiabetes jämfört med en kvinna med normalt BMI. Enligt svenska data har överviktiga kvinnor en någon ökad risk att både föda för tidigt men också att bli överburen. Att barnet blir stort är också vanligare och då menar jag barn som väger mer än 4500 gr. Även risken för att barnet kan dö i livmodern är större hos kvinnor med högt BMI.Kejsarsnitt är också vanligare hos överviktiga kvinnor, där också risken för komplikationer hos mamman kan uppstå.

Jag tycker det är svårt bara att gå ner mina gravidkilon (väger 4 kilo mer än när jag blev gravid för 4 år sen...) så jag har full förståelse för att det är svårt. Det är tom jättesvårt! Jag slutade röka när jag hade svårt att bli gravid första gången och det var nog så svårt, men jag hade en jävligt bra morot och blev gravid och fick behålla två veckor efter sista ciggen

Be om hjälp att gå ner i vikt! Prata med dietist, gå med i viktväktarna, vad som helst.

Ost och bacon korv står överallt är bra för LCHF, hög kötthalt, mycket fett och få kolhydrater, varför ska jag inte äta det?

200 g choklad har jag verkligen inte ätit. Det är en proteinpudding med hög fetthalt och låg kolhydratshalt som ska funka perfekt som fredagsmys istället för choklad eller liknande med mycket kolhydrater.

Viktväktarna och räkna kalorier funkar inte för mig. Jag går inte ner i vikt av det. Jag behöver äta mig mätt och äta mycket fett, grönsaker och protein.
  • amandajavisst
    Knyttan skrev 2016-05-14 07:25:13 följande:

[quote=76622274][quote-nick]amandajavisst skrev 2016-05-13 22:19:54 följande:[/quote-nick]Idag har jag ätit:

Frukost 09.30: 1,5 dl Yogurtkvarg (3.0 kolh)

Lunch 12.30: 2 smala ost och bacon korvar (3.6 kolh), 1,5 dl frysta morötter (4.0 kolh) och lite ketchup (8.4 kolh).

Mellanmål: 350 ml Drickkvarg (2.8 kolh)

Middag 17.30: Kyckling, grönsaker med sås (restaurang)

Fredagsmys 21.30: 200 g Propud choklad (4.6 kolh)

Vad tycker ni om detta? Är det bra, dåligt? Ska jag ta bort något, lägga till något?

[/

Om du vill äta enligt LCHF tycker jag inte det var så bra. Kvarg innehåller väldigt lite fett som man står sig på och kan därutöver innehålla ganska mycket socker. Ketchup är också big no-no i LCHF.

En LCHF- meny innehåller oftast inga mellanmål helt enkelt för att man står sig så länge på maten att det ska inte behövas. Behöver man äta mellanmål äter man fel typ. När jag åt enligt LCHF var jag tillslut nere på två mål mat om dagen. Då drack jag fettkaffe på morgonen (OBS inget för fettfobiker... Det är en stor kopp kaffemed en msk kokosfett och en msk grädde, alt bara kokosfett) och åt lunch och middag. Inget mer. Du ska ABSOLUT INTE äta olika typer av lågkaloriprodukter eller "fettsnåla" varianter om du vill äta LCHF. Bara rena naturliga ingredienser, det är bäst. Propudding vet jag inte ens vad det är men jag antar att det är någon sorts bantningsvariant av efterätt. Bort med det! OM man har kommit igång med sin viktminskning kan man evt tillåta sig att äta några få rutor mörk choklad, någon enstaka gång. Mn man ska inte planera in det från början för då kommer man 100% säkert misslyckas med LCHF. Nuförtiden finns det massvis av LCHF-efterätter och bakverk mm. Men vill man gå ner i vikt kan man inte tro att man kan svulla på det istf vanliga sötsaker. Det är mer för dem som kanske har nått sin målvikt och mer kör "livsstils-LCHF".

Mitt bästa tips är att gå ut hårt, så att du kommer igång med fettförbränningen. Du kommer må skit i 3-4 dagar - men när du kommer ut på andra sidan är det fantastiskt. Mitt menyförslag:

Frukost: äggröra och bacon

Lunch: Kycklingfilé, grönsaker och en stor klick sås gjord på creme fraiche och kryddor (vanlig sås innehåller ofta vetemjöl, skippa den då är det bättre att lägga på en klick smör)

Middag: Köttfärssås med zuccinipasta.

Kvargen är från Skånemejerier och har bara 3 gram kolhydrater per 100 gram. Det kan ju knappast vara mycket socker?? Jag vet att det bara är 0,8 procent fett, men om jag äter kvarg och rullar ostskivor eller äter en avocado till borde det ju funka?

Fettsnåla produkter är inte bra med LCHF, det vet jag. Det undviker jag i högsta grad.

Propud är en ny grej som är ett nyttigare variant för fredagsmys eller lördagsgodis. Det innehåller 4,6 gram kolhydrater och 1,5 gram fett. När jag är sugen på godis kommer jag att äta en sån, inte ta en chokladbit. Den används av lchfare och andra hälsomännislor som nyttig efterrät och mys.

Jag har planerat in att få äta en pudding en gång i veckan, fredag eller lördag. Det kommer INTE få mig att misslyckas, troligtvis tvärtom. Eftersom jag inte VILL gå ner i vikt och äta LCHF och allt detta, så behöver jag motivation. Då är det perfekt.

Allting jag äter ska vara på under 5gram kolhydrater per 100 gram och jag ska försöka ligga på under 50 kolhydrater per dag.

Räkna kalorier ska jag inte göra igen. Jag blev sjuk av att göra det förra gången och tänker inte tillåta mig själv att må så dåligt igen.
  • amandajavisst
    Annelie 76 skrev 2016-05-14 10:12:33 följande:
    Det där är inte LCHF och det kan vara en av anledningarna till att viktnedgången uteblir.
    Du ska äta mat dvs kött, fisk, skaldjur, ägg, smör och ev majonnäs. Till maten har du lite FETA mjölkprodukter och/eller lite kolhydratfattiga grönsaker.
    Kvarg har alldeles för lite fett. Det är dessutom inte bra att ha bara mjölkprodukter i en måltid. Många reagerar på mjölkprotein som att de ätit kolhydrater så ofta kan man behöva begränsa intaget av mjölkprodukter, särskilt flytande såna.
    Morötter brukar undvikas när man äter LCHF. De innehåller ganska mycket kolhydrater och det blir lätt en stor mängd. Välj nåt med mindre kolhydrater som tex spenat, broccoli, vitkål eller sparris. Ketchup är definitivt inte LCHF då den innehåller en massa socker.
    Resten av det du äter är magert och kolhydratrikt dvs inte LCHF. LCHF betyder Low carb, high fat. Du ska ta bort kolhydraterna och ersätta dem med fett. Inte i mängd utan motsvarande energi. Din kropp måste drivas av nånting och med LCHF är detta nånting fett. Det är dessutom fettet som hjälper din kropp läka och producera rätt hormoner. Fettet är alltså livsviktigt, inte nåt du ska vara rädd för.
    Du behöver läsa på hur du ska göra för det du äter nu är inte bra för kroppen och definitivt inte bra för viktnedgång. Googla Kostdoktorn, Anna Hallén, Allt om LCHF och High fat fitness för mer info.
    Jag kan inte riktigt hålla med om det du säger. På kostdoktorns hemsida och på fler sidor står det att man ska äta mat med mindre än 5 g kolhydrater per 100 gram. Morötterna är på under 5?
    Jag äter sparris och broccoli också, den listan är endast från EN dag.
    Varför är inte resten av det jag äter LCHF? Jag tar bort kolhydraterna och ersätter med fett? På restaurangen var kycklingen med en liten såsklick och pommes till vanligt fall, till mig hade de tagit bort pommes och lagt till två olika feta såser och massa grönsaker. Det är väl LCHF?
    Korven jag åt till lunch innehåller mycket fett (21%) och 3.6 gram kolhydrater per 100 gram. Det är väl LCHF?
    Eftersom det var andra dagen igår hade jag inte köpt hem något nytt. Så jag tog frysta morötter med 4.6 gram kolhydrater per 100 gram och en klick ketchup stor som en tia ungefär. Vad är så fel med det?
    Puddingen innehåller 4.6 gram kolhydrater och har låg kalorihalt, men även låg kolhydratshalt.1.5 gram fett kanske är i minsta laget, men vore det bättre om jag åt vanlig choklad när jag var sugen?
    Drickkvargen åt jag som mellanmål för att jag var hungrig, och som det stod på kostdoktorn och övriga sidor så ska man inte gå hungrig. Då blev det en drickkvarg som är av samma märke som yoghurtkvargen. Den innehöll 2,5 gram kolhydrater per 100 gram och 0.9 procent fett. Detta är ju en low-carb podukt, både youghurtkvargen, drickkvargen och proteinpuddingen. 

Kan du förklara för varje sak vad du menar INTE är LCHF?
    Min mamma äter såhär och har gått ner 20 kilo, min syster har ätit såhär och gått ner 30 kilo, min kompis har ätit såhär + druckit cola zero och gått ner 5 kilo på en månad.

Man måste ju börja någonstans. Jag vill inte äta strikt LCHF under 20 kolhydrater per dag. Jag tänker mig mellan 20-40 kanske. Men jag kommer fortsätta gå efter den mat som har mindre än 5 kolhydrater per 100 gram.
  • amandajavisst
    Knyttan skrev 2016-05-14 10:55:40 följande:

Ok my bad, kände faktiskt inte till propud innan. Ost o baconkorv är väl inget fel om man kollat att det är hög köttmängd. Men generellt ska man undvika korv också i LCHF eftersom det ofta kan innehålla en stor mängd gömda kolhydrater i form av potatisflingor och liknande som används för att fylla ut köttmängden. När jag åt LCHF tillät jag mig ibland att äta korv och kebabsallad när jag var "onyttig". Max någon gång i månaden.

I vilket fall som helst: det ser ut som du äter alldeles för lite fett för att få det att funka med LCHF utifrån den menyn. Under 5g kolhydrater per 100 g vara är ett bra riktmärke men man kan inte bara gå efter det eftersom du måste fylla på med bränsle från något annat också. Och enligt den måttstocken finns det en massa som man "kan" ta fast man inte borde, t ex tror jag att Funlight saft skulle vara ok men det säger sig ju sjlv att man inte ska dricka det.

Jag gillar själv LCHF eftersom man slipper räkna och det är därför det funkar för mig, jag har också prövat att räkna kalorier men det har bara slutat med misslyckanden, självförakt och hetsätning. En bra måttstock att utgå ifrån är handflatsmodellen: en handflata protein (lax, kyckling, kött etc) en knuten näve ovanjordsgrönsaker (broccoli, blomkål, aubergine etc) en kupad hand fet sås (tar man majons el kryddsmör e dyl så blir det så klart mindre).

Det finns en bra blogg med massor av tips och massor av goda recept, 56kilo heter den. Hjälpte mig jättemycket närjag lchf:ade!

Tycker din kommentar är bra, på något sätt blir din kommentar lättare att ta emot än andra. Jag är ganska "lättkränkt" person. Men kan ta åt mig utan att bli ledsen av det du skriver.

Vad ska jag lägga till för fett? Hur gjorde du? Det tar emot att äta massa sås och smör, men om man måste så ska jag ju göra det. Jag har persiljesmör hemma, är det bra?

Det känns så svårt att matcha fett till måltiderna. Vad för sås till kyckling, kött, ägg osv? Berätta gärna hur du gör!

Jag är även laktosintollerant och måste hitta laktosfria såser, och det finns så himla dåligt med det! :(
  • amandajavisst
    trina skrev 2016-05-14 21:48:05 följande:

Jag blir ganska upprörd när du skriver att du är kränkt, det är du inte alls. Läkaren vill ditt bästa och dessutom så kan övervikt vara ett hinder för att pergotime ska fungera samtidigt som det är en riskfaktor i en graviditet.

Självklart förstår jag att det här är en jobbig situation och kudos till att du känner dig bekväm med din kropp, men den utgör ett hinder i din behandling.

Dessutom kan du förmodligen få igång en egen ägglossning om du går ner i vikt. Vad känns bäst, springa till läkaren flera gånger i månaden och bli undersökt och tillsagd när du ska ha sex, eller kunna försöka hemma själv?

Jag har pcos och jag har gjort hela resan till IVF, hade jag haft möjlighet så hade jag försökt hemma utan tvekan! (Jag är inte överviktig men svarade tyvärr inte på pergotime och det som tillslut funkade för oss var IVF.)

Så be istället om en remiss till en dietist om du har problem med att gå ner i vikt. Börja röra på dig mer! Bra att du fått metaformin utskrivet. Det bästa för alla parter är om du går ner i vikt. Kränkt är du inte iallafall.

Folk använder det ordet så jävla lätt och förstår inte innebörden av det....

Igen annan människa kan säga åt mig och jag är kränkt eller inte.

Eftersom du inte är överviktig så kanske du inte förstår just den känslan. Jag blev kränkt, sårad eller vad du nu vill kalla det.

Du behöver inte kommentera om du blir upprörd, det är upp till dig. Du har heller ingen aning om vad jag kämpat med tidigare, så du ska inte dra egna slutsatser över hur mycket jag rör mig osv.

Onödig kommentar av dig!
  • amandajavisst
    Cyborg skrev 2016-05-14 20:44:18 följande:

Du måste givetvis inte äta en massa smör, men om du periodvis ska göra det , så är det sannolikt mer hälsosamt om du tillagar det från grunden själv så att du vet bättre exakt vad du får i dig, du du själv kan välja ut vilka råvaror som skall användas. Det finns massor av kokböcker med såser, dressingar, örtsmör och dylikt som relativt enkelt kan modifieras till LCHF. 

Här är ett exempel på vad du skulle kunna laga till grillade kött- eller fiskrätter i sådana fall:

beurre maitre d'hotel
    80 g smör
    5 kvistar bladpersilja
    saften av 1/4-1/2 citron
    1/4-1/2 tsk cayennepeppar
    1/2 tsk salt
    Gör så här:
    Ta fram smöret ur kylskåpet ett par timmar innan örtsmöret ska göras, så att det får rumstemperatur.
    Skölj bladpersiljan.

Plocka av och finhacka bladen.

Rör ner den finhackade bladpersiljan, citronsaften, cayennepepparn och saltet i smöret och blanda väl.
    Smöret är färdigt att serveras.
    I det klassiska, franska köket serveras det här oftast i runda skivor.

Smöret packas in i folie och rullas sedan ut som en korv och läggs kallt.

Eventuellt kan man fylla smöret i en spritspåse och klicka ut det eller servera det direkt ur skålen med en sked.
    Aioli är en sås du snabbt kan vispa ihop, den serveras ofta till hårdkokta ägg, sniglar och kalla kött-och fiskrätter. 
    Du kan göra den så här (ett gott men mer komplicerat sätt, finns betydligt enklare sätt, bara söka fram receptet på nätet):
    1 hel vitlök
    2 råa äggulor (rumstempererade)
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk vitpeppar från kvarn

3/4 dl Rapsolja/olivolja (rumstempererat)
    (Valfritt: 0,25-0,5 msk dijonsenap (rumstempererat) )
    0,25-0,5 tsk vitvinsvinäger(rumstempererat)
    Dela vitlöken i klyftor och bred ut dem på en bakplåt utan att ta av skalet.

Stek klyftorna i 200° i cirka 20 minuter, tills de är möra.
    Tryck ut vitlöksköttet ur skalet och lägg det i en skål, låt svalna. 

Lägg i äggulorna tillsammans med salt,peppar(och senap) Blanda väl.
    Tillsätt sedan oljan i en tunn stråle under ständig omrörning.
    När tre fjärdedelar av oljan tillsatts och aiolin börjar tjockna tillsätts vinägern i en tunn stråle under fortsatt omrörning.

Vinägern kommer att göra aiolin tunnare i konsistensen.
    Tillsätt resten av oljan, lite i taget, så att aiolin tjocknar igen.

Fortsätt vispa tills den får rätt konsistens.

Här har du basen till hollandaise som går att variera i det oändliga för att den skall passa olika rätter.
    250 g smör
    3 äggulor
    3 msk vatten
    2-3 tsk citronjuice
    salt och kajennpeppar
    Ta en stor och två små kastruller.

Koka upp ett vattenbad i den stora kastrullen, smält smör i en av de små och häll äggulorna och 3 msk vatten i den andra.

Sätt kastrullen med äggulorna i vattenbadet.

Vispa med elvisp samman äggulor och vatten till en jämn smet. Häll därefter långsamt i det smälta smöret under kraftig vispning.

Smaka av med salt, peppar och citronsaft.
     Med vänliga hälsningar 
    Tack så mycket för dina tips. Ska definitivt testa!
  • amandajavisst
    Cyborg skrev 2016-05-15 06:15:54 följande:

Vad kul att att jag kan vara till hjälp, jag tror att det kan vara en fördel om du inskaffar minst 1 kokbok inom LCHF, det finns ett och annat att välja på. 

Matkärlek . laga gott och naturligt med LCHF (Anne Aobadia)
    Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF-KOKBOKEN (Lars-Erik Litsfeldt)
    Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok(Annika Dahlqvist, Maria Höglund)
    Mera matkärlek : naturlig LCHF utan gluten och socker(Anne Aobadia)
    Doktor Dahlqvists LCHF : guide och kokbok(Annika Dahlqvist)

Med vänliga hälsningar
    Det ska jag definitivt kolla upp!

Tack för så många tips kära du!
  • amandajavisst
    Ztella skrev 2016-05-15 06:11:28 följande:

Vill bara säga att jag har pco, samma som du med att äggstockarna är påverkade och att allt annat ser bra ut. Fick en som -13 efter ivf men har på något underligt sätt blivit gravid spontant 2 ggr, fått missfall båda gångerna men ändå. Är säker på att det har haft med lchf kosten att göra att jag ägglossat, ska tillägga att jag har stopp i ena äggledaren också.

In och läs på kostdoktorn.se, och lycka till!

Okej! Tråkigt med missfallen :(

Men nu vet jag att det ska funka med LCHF, så det är bra!

Tack!
  • amandajavisst
    Rosavansinne skrev 2016-05-15 13:00:02 följande:

Först o främst. Vad är det för jävla stolpskott till läkare? Det är en sak att kommentera en övervikt eller dylikt vid eventuell graviditetsbehandling, men det finns en jävla massa olika sätt att ta samtalet på. Uppenbarligen har läkaren inte gjort särskilt väl ifrån sig. SÄRSKILT som att TS dessutom beskriver en sjukdom som är känd för att orsaka viktuppgång trots hälsosamt levarne. 

För det andra, sluta labba med diverse dieter själv och sök dig till en dietist. Eftersom en dietist dels känner till din problematik och dels kan lägga upp en diet som fungerar för dig, utifrån dina behov och mål.

Angående att läkaren skrev ut metformin så innebär det att det finns en diabetestendens, vilket är ett larm att ta på allvar. Diabetes är INTE en gullig sjukdom som man inte ska ta på allvar, vilket många tyvärr verkar tro.

Mina råd är enkla. Byt läkare till någon med social kompetens men som inte ryggar inför problematiken att du är överviktig, sök experthjälp dvs dietist och ta problemet på allvar.

Tack för din kommentar. Den som gett mig mest pepp hittills, du verkar förstå vad jag menar.

Jag hade med ALL säkerhet inte varit överviktig om jag inte ätit antidepressiva mediciner länge och haft PCO. Men tyvärr är det som det är, så trots lång tid med ätstörningar, bantning, extrem träning mm så har jag aldrig lyckas gå ner i vikt.

Men som du säger, en dietist borde kunna hjälpa mig. De jobbar ju med det liksom!

Som du säger om läkaren, det är en sak att kommentera övervikt, det gör INGENTING! De får hemskt gärna på ett motiverande och snällt sätt påpeka det, för jag är ju själv medveten om hur jag ser ut... Men att på ett dåligt sätt skrika det till mig utan att kunna visa respekt för patienten (jag) och tidigare kostvanor, träning osv, det är bara så fel!
    Nästa gång ska jag be om en annan läkare.
  • amandajavisst

Tänkte bara uppdatera er som var kritiska till min kost och träning. 2 kilo har jag gått ner denna vecka. I torsdags började jag med LCHF och idag (onsdag) väger jag 2 kilo mindre. Då känns inte 10 kilo så långt borta ändå helt plötsligt!

Det jag gör funkar!!! :D

Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling