Annelie 76 skrev 2016-05-14 10:12:33 följande:
Det där är inte LCHF och det kan vara en av anledningarna till att viktnedgången uteblir.
Du ska äta mat dvs kött, fisk, skaldjur, ägg, smör och ev majonnäs. Till maten har du lite FETA mjölkprodukter och/eller lite kolhydratfattiga grönsaker.
Kvarg har alldeles för lite fett. Det är dessutom inte bra att ha bara mjölkprodukter i en måltid. Många reagerar på mjölkprotein som att de ätit kolhydrater så ofta kan man behöva begränsa intaget av mjölkprodukter, särskilt flytande såna.
Morötter brukar undvikas när man äter LCHF. De innehåller ganska mycket kolhydrater och det blir lätt en stor mängd. Välj nåt med mindre kolhydrater som tex spenat, broccoli, vitkål eller sparris. Ketchup är definitivt inte LCHF då den innehåller en massa socker.
Resten av det du äter är magert och kolhydratrikt dvs inte LCHF. LCHF betyder Low carb, high fat. Du ska ta bort kolhydraterna och ersätta dem med fett. Inte i mängd utan motsvarande energi. Din kropp måste drivas av nånting och med LCHF är detta nånting fett. Det är dessutom fettet som hjälper din kropp läka och producera rätt hormoner. Fettet är alltså livsviktigt, inte nåt du ska vara rädd för.
Du behöver läsa på hur du ska göra för det du äter nu är inte bra för kroppen och definitivt inte bra för viktnedgång. Googla Kostdoktorn, Anna Hallén, Allt om LCHF och High fat fitness för mer info.
Jag kan inte riktigt hålla med om det du säger. På kostdoktorns hemsida och på fler sidor står det att man ska äta mat med mindre än 5 g kolhydrater per 100 gram. Morötterna är på under 5?
Jag äter sparris och broccoli också, den listan är endast från EN dag.
Varför är inte resten av det jag äter LCHF? Jag tar bort kolhydraterna och ersätter med fett? På restaurangen var kycklingen med en liten såsklick och pommes till vanligt fall, till mig hade de tagit bort pommes och lagt till två olika feta såser och massa grönsaker. Det är väl LCHF?
Korven jag åt till lunch innehåller mycket fett (21%) och 3.6 gram kolhydrater per 100 gram. Det är väl LCHF?
Eftersom det var andra dagen igår hade jag inte köpt hem något nytt. Så jag tog frysta morötter med 4.6 gram kolhydrater per 100 gram och en klick ketchup stor som en tia ungefär. Vad är så fel med det?
Puddingen innehåller 4.6 gram kolhydrater och har låg kalorihalt, men även låg kolhydratshalt.1.5 gram fett kanske är i minsta laget, men vore det bättre om jag åt vanlig choklad när jag var sugen?
Drickkvargen åt jag som mellanmål för att jag var hungrig, och som det stod på kostdoktorn och övriga sidor så ska man inte gå hungrig. Då blev det en drickkvarg som är av samma märke som yoghurtkvargen. Den innehöll 2,5 gram kolhydrater per 100 gram och 0.9 procent fett. Detta är ju en low-carb podukt, både youghurtkvargen, drickkvargen och proteinpuddingen.
Kan du förklara för varje sak vad du menar INTE är LCHF?
Min mamma äter såhär och har gått ner 20 kilo, min syster har ätit såhär och gått ner 30 kilo, min kompis har ätit såhär + druckit cola zero och gått ner 5 kilo på en månad.
Man måste ju börja någonstans. Jag vill inte äta strikt LCHF under 20 kolhydrater per dag. Jag tänker mig mellan 20-40 kanske. Men jag kommer fortsätta gå efter den mat som har mindre än 5 kolhydrater per 100 gram.