Inlägg från: Kasperina |Visa alla inlägg
  • Kasperina

Måste gå ner i vikt för att få behandling

Om du fortsätter äta ost-och-bacon-korv och 200g choklad och så en fet sås på det på en enda dag spelar det ingen roll hur lite eller hur nyttigt du äter i övrigt.
    Du vet nog egentligen det. Bort med onödigt animaliskt fett, dra ner på godis. Om du känner att du behöver en "belöning" eller helgmys, ta EN chokladbit.

Anledningen till att de är griniga när det gäller övervikt och graviditet är att övervikt ökar riskerna för både mor och barn kraftigt. Du blir inte utan hjälp för att de inte tror att du kan bli gravid, du blir utan hjälp för att OM du blir gravid är risken mycket högre för en problematisk graviditet som kan vara farlig både för dig och för barnet.

Saxat från THs sida:
    Kvinnor med högt BMI har en ökad risk för fosterskador, orsaken är inte klarlagd men en anledning tror man kan vara att kvinnan har en försämradsockeromsättning. Risken är också större för att kvinnan får förhöjt blodtrycksom sedan längre fram i graviditeten kan övergå till en havandeskapsförgiftning.
    Risken är också fördubblad till att kvinnan utvecklar en graviditetsdiabetes jämfört med en kvinna med normalt BMI. Enligt svenska data har överviktiga kvinnor en någon ökad risk att både föda för tidigt men också att bli överburen. Att barnet blir stort är också vanligare och då menar jag barn som väger mer än 4500 gr. Även risken för att barnet kan dö i livmodern är större hos kvinnor med högt BMI.
    Kejsarsnitt är också vanligare hos överviktiga kvinnor, där också risken för komplikationer hos mamman kan uppstå.

Jag tycker det är svårt bara att gå ner mina gravidkilon (väger 4 kilo mer än när jag blev gravid för 4 år sen...) så jag har full förståelse för att det är svårt. Det är tom jättesvårt! Jag slutade röka när jag hade svårt att bli gravid första gången och det var nog så svårt, men jag hade en jävligt bra morot och blev gravid och fick behålla två veckor efter sista ciggen
    Be om hjälp att gå ner i vikt! Prata med dietist, gå med i viktväktarna, vad som helst.

Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling