• Knyttan

Måste gå ner i vikt för att få behandling

[quote=76622274][quote-nick]amandajavisst skrev 2016-05-13 22:19:54 följande:[/quote-nick]Idag har jag ätit:

Frukost 09.30: 1,5 dl Yogurtkvarg (3.0 kolh)

Lunch 12.30: 2 smala ost och bacon korvar (3.6 kolh), 1,5 dl frysta morötter (4.0 kolh) och lite ketchup (8.4 kolh).

Mellanmål: 350 ml Drickkvarg (2.8 kolh)

Middag 17.30: Kyckling, grönsaker med sås (restaurang)

Fredagsmys 21.30: 200 g Propud choklad (4.6 kolh)

Vad tycker ni om detta? Är det bra, dåligt? Ska jag ta bort något, lägga till något?

[/

Om du vill äta enligt LCHF tycker jag inte det var så bra. Kvarg innehåller väldigt lite fett som man står sig på och kan därutöver innehålla ganska mycket socker. Ketchup är också big no-no i LCHF.

En LCHF- meny innehåller oftast inga mellanmål helt enkelt för att man står sig så länge på maten att det ska inte behövas. Behöver man äta mellanmål äter man fel typ. När jag åt enligt LCHF var jag tillslut nere på två mål mat om dagen. Då drack jag fettkaffe på morgonen (OBS inget för fettfobiker... Det är en stor kopp kaffemed en msk kokosfett och en msk grädde, alt bara kokosfett) och åt lunch och middag. Inget mer. Du ska ABSOLUT INTE äta olika typer av lågkaloriprodukter eller "fettsnåla" varianter om du vill äta LCHF. Bara rena naturliga ingredienser, det är bäst. Propudding vet jag inte ens vad det är men jag antar att det är någon sorts bantningsvariant av efterätt. Bort med det! OM man har kommit igång med sin viktminskning kan man evt tillåta sig att äta några få rutor mörk choklad, någon enstaka gång. Mn man ska inte planera in det från början för då kommer man 100% säkert misslyckas med LCHF. Nuförtiden finns det massvis av LCHF-efterätter och bakverk mm. Men vill man gå ner i vikt kan man inte tro att man kan svulla på det istf vanliga sötsaker. Det är mer för dem som kanske har nått sin målvikt och mer kör "livsstils-LCHF".

Mitt bästa tips är att gå ut hårt, så att du kommer igång med fettförbränningen. Du kommer må skit i 3-4 dagar - men när du kommer ut på andra sidan är det fantastiskt. Mitt menyförslag:

Frukost: äggröra och bacon

Lunch: Kycklingfilé, grönsaker och en stor klick sås gjord på creme fraiche och kryddor (vanlig sås innehåller ofta vetemjöl, skippa den då är det bättre att lägga på en klick smör)

Middag: Köttfärssås med zuccinipasta.

• Knyttan
    amandajavisst skrev 2016-05-14 10:02:29 följande:

Kvargen är från Skånemejerier och har bara 3 gram kolhydrater per 100 gram. Det kan ju knappast vara mycket socker?? Jag vet att det bara är 0,8 procent fett, men om jag äter kvarg och rullar ostskivor eller äter en avocado till borde det ju funka?

Fettsnåla produkter är inte bra med LCHF, det vet jag. Det undviker jag i högsta grad.

Propud är en ny grej som är ett nyttigare variant för fredagsmys eller lördagsgodis. Det innehåller 4,6 gram kolhydrater och 1,5 gram fett. När jag är sugen på godis kommer jag att äta en sån, inte ta en chokladbit. Den används av lchfare och andra hälsomännislor som nyttig efterrät och mys.

Jag har planerat in att få äta en pudding en gång i veckan, fredag eller lördag. Det kommer INTE få mig att misslyckas, troligtvis tvärtom. Eftersom jag inte VILL gå ner i vikt och äta LCHF och allt detta, så behöver jag motivation. Då är det perfekt.

Allting jag äter ska vara på under 5gram kolhydrater per 100 gram och jag ska försöka ligga på under 50 kolhydrater per dag.

Räkna kalorier ska jag inte göra igen. Jag blev sjuk av att göra det förra gången och tänker inte tillåta mig själv att må så dåligt igen.

Ok my bad, kände faktiskt inte till propud innan. Ost o baconkorv är väl inget fel om man kollat att det är hög köttmängd. Men generellt ska man undvika korv också i LCHF eftersom det ofta kan innehålla en stor mängd gömda kolhydrater i form av potatisflingor och liknande som används för att fylla ut köttmängden. När jag åt LCHF tillät jag mig ibland att äta korv och kebabsallad när jag var "onyttig". Max någon gång i månaden.

I vilket fall som helst: det ser ut som du äter alldeles för lite fett för att få det att funka med LCHF utifrån den menyn. Under 5g kolhydrater per 100 g vara är ett bra riktmärke men man kan inte bara gå efter det eftersom du måste fylla på med bränsle från något annat också. Och enligt den måttstocken finns det en massa som man "kan" ta fast man inte borde, t ex tror jag att Funlight saft skulle vara ok men det säger sig ju sjlv att man inte ska dricka det.

Jag gillar själv LCHF eftersom man slipper räkna och det är därför det funkar för mig, jag har också prövat att räkna kalorier men det har bara slutat med misslyckanden, självförakt och hetsätning. En bra måttstock att utgå ifrån är handflatsmodellen: en handflata protein (lax, kyckling, kött etc) en knuten näve ovanjordsgrönsaker (broccoli, blomkål, aubergine etc) en kupad hand fet sås (tar man majons el kryddsmör e dyl så blir det så klart mindre).

Det finns en bra blogg med massor av tips och massor av goda recept, 56kilo heter den. Hjälpte mig jättemycket närjag lchf:ade!
  • Knyttan

Och ang. Mellanmål. Som jag sagt innan, är du hungrig och behöver mellanmål har du ätit fel och förmodligen för lite fett till ditt huvudmål. Du skka inte behöva äta mellanmål om du äter LCHF rätt. OM du ändå blir hungrig är det nättre att du äter en bit ost med hög fetthalt. Kvarg kommer inte att hålla dig mätt någon längre stund utan du kommer bli hungrig snabbt igen.

Om du inte vill äta strikt LCHF r det kanske så att denna diet inte är något för dig. Det är fullt möjligt att du har bekanta som har gått ner mycket på ganska liberala varianter av LCHF. Det finns också människor som har gått UPP i vikt av att äta liberal LCHF. Är det då att man har en ganska kraftig övervikt så kan det vara så att kroppens aptitreglering/ mättnadskänsla / fettförbränning inte fungerar. Det som kan fungera då är att försätta kroppen i ketos genom strikt LCHF och på så vis kickstarta. Det var det enda som funkade för mig iaf. Efter flera misslyckade försök med pulverdieter och flera månader av resultatlös 5:2 funkade LCHF. Men det funkade absolut inte på en gång! Det var först efter ca en månad på strikt LCHF jag började gå ner i vikt och gick ner ca 8 kg på 5 månader. Nu vågar jag inte äta LCHF pga graviditet och har redan lagt på mig 10 kg, men så fort jag avslutat amningen kommer jag börja igen. Men du ska inte tro att bara för stt det funkade

För en kompis att dricka lightläsk mm samtidigt som hon gick ner i vikt så är det ok för dig. Allaär olika och har olika känsliga system i kroppen. LCHF är ett utmärkt sätt att lära känna sin egen kropp men då måste man vara lite mer beredd på att jobba hårt.

En annan sida jag kan rekommendera är lchfingenjören. Hon skriver mycket om personlig motivation och olika sätt att kommavidare efter att man har haft en dålig dag och liknande. Mycket bra inspiration!

• Knyttan
    amandajavisst skrev 2016-05-14 11:15:16 följande:

Tycker din kommentar är bra, på något sätt blir din kommentar lättare att ta emot än andra. Jag är ganska "lättkränkt" person. Men kan ta åt mig utan att bli ledsen av det du skriver.

Vad ska jag lägga till för fett? Hur gjorde du? Det tar emot att äta massa sås och smör, men om man måste så ska jag ju göra det. Jag har persiljesmör hemma, är det bra?

Det känns så svårt att matcha fett till måltiderna. Vad för sås till kyckling, kött, ägg osv? Berätta gärna hur du gör!

Jag är även laktosintollerant och måste hitta laktosfria såser, och det finns så himla dåligt med det! :(

Ok, det behöver inte vara ngt dåligt att vara laktosintolerant när man går på LCHF snarare tvärt om! Laktos är som du kanske vet ett slags socker så det är därför man ibland säger att man även ska undvika mjölkprodukter i lchf. Det gäller bara att få in tänket. Persiljesmör är bra! Stek en bit kött och ha det på, ät en stor näve grönsaker till - behöver inte vara svårare än så! Eller rör ner en klick smör i broccolimos. Ägg och majonäs är ju en klassiker. Kokosfett är bra och nyttigt. Jag hade det i kaffet som sagt, men det är en vanesak. Eller slå ihop en bea, ganska enkelt om man bara får in vanan. Du kan ju ta laktosfritt smör om du är känslig. Lagrad ost är iprincip laktosfritt.

Men tänk som jag sa innan, en del protein, en del grönsaker och sen fett. Kan vara gräddsås eller creme fraise men bäst är så klart majonäs och smör. Undvik alla köpesåser, laga allt från grunden, så slipper du både laktos o tillsatser :)
Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling