Inlägg från: irrbloss_83 |Visa alla inlägg
  • irrbloss_83

Måste gå ner i vikt för att få behandling

Det som har funkat för mig när jag har gått ner i vikt har varit att äta enligt nån slags LCHF/Paleo. Jag har inte varit superstrikt men försökt undvika kolhydrater i form av bröd, pasta, ris osv. Istället har vi gjort typ blomkålsmos och broccoligratäng och sånt. 
    Sen har det funkat bra för mig med styrketräning också. Vi med PCO/PCOS har lättare att bygga muskler än tjejer som inte har det, eftersom vi har en aning högre testosteron. Och musklerna hjälper sen till att bränna fett när du är ute och går och simmar och vad du nu gör för annat. 

Lycka till! 

• irrbloss_83
    tobbe01 skrev 2016-05-15 08:46:42 följande:
    Kanske är det så enkelt som så att man ska äta MAT! Inget annat än MAT? Handen på hjärtat så består mkt av det man intar/dag av snacks, godis och varjehanda som inte är mat!?
    Ett problem för många överviktiga (definitivt för mig när jag var som störst) var att jag också hade ätstörningar. Inte anorexi förstås, men helt klart ett stört förhållande till mat.
    Problemet många överviktiga brottas med är ju en helt urspårad hormonell reglering av hunger och matintag och då är det otroligt svårt att hålla sig till att "bara äta mat". 
    Det är där LCHF hjälper till. Det balanserar upp hormonerna så att man faktiskt har en chans att hålla sig till maten, och inte chipsen. 

Jag vet inte om du är en sån som har varit mer eller mindre normalviktig hela livet, men jag vet att Mai-Lis Hellenius är en sån. Hon är professor i nånting kostrelaterat och uttrycker sig ungefär som du gjorde. Och min tolkning av hennes utsago är att hon aldrig behövt kämpa med vikten, för då hade hon vetat att det inte håller mer än ett fåtal dagar för de flesta personer. 

Sen, missförstå mig rätt, jag säger inte att LCHF är det allena saliggörande, jag har testat det och gått ner i vikt så för mig funkar det, sannolikt för att jag också har vissa PCO-drag och med detta följer en störd sockermetabolism. Det som har funkar allra bäst för mig har varit nån slags paleo-historia. Jag gick ner i vikt lite mer än på LCHF men mådde enormt bra. Nu äter jag (när jag inte är gravid) för det mesta paleo, men jag fuskar ibland när jag verkligen tycker att det är värt det. 
    För andra fungerar varken LCHF eller Paleo, och om det beror på att man "gör fel" eller på fysiologi och gener lämnar jag osagt, även om jag har en klar uppfattning i frågan själv. 
  • irrbloss_83
    tobbe01 skrev 2016-05-15 09:03:09 följande:
    Jag tror på LCHF utan att ha provat det eller känner ngn som gjort det. Jag tänker att problemet för de som är överviktiga är att de inte klarar att känna hunger utan måste tillfredsställa det behovet direkt(?). (Som en alkoholist eller annan drogmissbrukare som genast faller in i missbruk när suget kommer). Med LCHF (förutsatt att man följer dieten strikt) så är det möjligt att minska i vikt UTAN att behöva vara hungrig efter vad jag förstår(?)
    Jo, precis. Men att man måste tillfredsställa behovet direkt är inte för att man är karaktärssvag (i alla fall inte bara därför, i mitt fall) utan för att signalen är så jävla stark. Jag är inte säker på det, men jag tror det är leptinresistensen som spökar. Hjärnan tror att du svälter för signalen från fettväven som talar om att läget är under kontroll når inte fram. 
    Men jag tror det är liknande som andra missbruk, för i många fall är det ju missbruk det är. Och LCHF kan för vissa vara det Antabus man behöver. 
  • irrbloss_83
    Rosavansinne skrev 2016-05-15 13:00:02 följande:

Angående att läkaren skrev ut metformin så innebär det att det finns en diabetestendens, vilket är ett larm att ta på allvar. Diabetes är INTE en gullig sjukdom som man inte ska ta på allvar, vilket många tyvärr verkar tro.

Vad gäller den del jag har citerat är det inte riktigt rätt när det gäller just PCOS. Där använder man Metformin som "fertilitetsläkemedel" oavsett om det finns någon tendens till diabetes eller inte, just eftersom det är vanligt hos personer med PCOS att ha vissa problem med glukosomsättningen. Det är också därför det ofta fungerar bra att dra ner på kolhydraterna när PCOS-tjejer vill gå ner i vikt. 

I övrigt håller jag med dig. Läkaren borde gå en charmkurs. 
Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling