• Anonym (Alva)

Bra område?

Hej!

Min man och jag och vår tvååring ska flytta. Vi har funderat på många ställen och har nu hittat en jättefin lägenhet i Kista som inte är alltför dyr.

Vårt barn ska börja förskolan om något halvår och vi vill gärna att det inte bara ska vara utländska barn i gruppen utan vi ser helst att det kommer vara en del svenska barn också. Jag har ingen större erfarenhet av Kista, men vet att där är rätt så invandrarrikt.

Är det ett bra ställe att flytta till eller ska vi hellre se oss om i någon annan kommun? Vi är helsvenska.

• Svar på tråden Bra område?
  • Anonym (Alva)

Annan fråga: Är det någon förskola i Kista ni kan rekommendera eller direkt avråda oss från?

• Anonym (Rek inte)

Jag avråder från att flytta till Kista. Uppväxt där ute och det har varit ett jättebra område, men det är många år sedan. Hög belastning av sk livsstilskriminella bor där och framförallt i Husby. (Kista och Husby ligger ihop). Räddningstjänst kan inte ens åka till Husby och även delar av Kista kvällstid på jobb utan förstärkning för de kastar stenar mot personal och vandaliserar bilarna. Kista är ok dagtid då det rör mig mkt företagsfolk i centrum då, men bo där igen skulle jag inte göra. Vi flyttade när vi fick barn just för att det var otänkbart med förskolorna i området. Vi hälsade på två olika och inte ens personalen kunde prata ok svenska på de förskolorna. Har absolut inget emot invandrare el barn med invandrarbakgrund på förskolan. Men personalen (majoritet) måste kunna svenska iaf. Tycker jag, men min åsikt. (Har själv en utländsk pappa). Det är synd för området är bra byggt för barn med gårdar och nästan inga bilvägar att passera när man tar sig runt. Men närheten till Rinkeby, Tensta, Rissne, Akalla drar till sig ytterligare tråkigt folk. De drar sig till centrumet som har öppet sent.

• ostpaj

Är inte vällingby lite bättre, lugnare? Annars blir det nog längre bort om ni vill bo åt det hållet, kungsängen eller järfälla kanske?

• Anonym (Alva)
    ostpaj skrev 2016-05-13 19:58:53 följande:

Vart bor ni nu förresten? Är det omkring sthlm?

Nej. Vi bor i Katrineholm. Vi vill flytta till Stockholm, men tyvärr är det för dyrt på de flesta ställena. Vi har bara en inkomst och får inte ta så stort lån. Jag är hemmamamma, men tänkt börja jobba någonstans i Stockholm efter vi flyttat.
  • Anonym (Alva)
    Anonym (Rek inte) skrev 2016-05-13 19:19:51 följande:

Jag avråder från att flytta till Kista. Uppväxt där ute och det har varit ett jättebra område, men det är många år sedan. Hög belastning av sk livsstilskriminella bor där och framförallt i Husby. (Kista och Husby ligger ihop). Räddningstjänst kan inte ens åka till Husby och även delar av Kista kvällstid på jobb utan förstärkning för de kastar stenar mot personal och vandaliserar bilarna. Kista är ok dagtid då det rör mig mkt företagsfolk i centrum då, men bo där igen skulle jag inte göra. Vi flyttade när vi fick barn just för att det var otänkbart med förskolorna i området. Vi hälsade på två olika och inte ens personalen kunde prata ok svenska på de förskolorna. Har absolut inget emot invandrare el barn med invandrarbakgrund på förskolan. Men personalen (majoritet) måste kunna svenska iaf. Tycker jag, men min åsikt. (Har själv en utländsk pappa). Det är synd för området är bra byggt för barn med gårdar och nästan inga bilvägar att passera när man tar sig runt. Men närheten till Rinkeby, Tensta, Rissne, Akalla drar till sig ytterligare tråkigt folk. De drar sig till centrumet som har öppet sent.

Nä, jag tror inte heller Kista är jättekul att bo i, men relativt billigt och nära tunnelbana och Centrala Stockholm. Vi har ingen bil. Vi borde kanske gå runt på olika förskolor där och se hur det ser ut och träffa lite förskolepersonal. Men vi borde kanske kolla upp andra områden i stället.
  • Anonym (Alva)
    ostpaj skrev 2016-05-13 19:54:26 följande:

Är inte vällingby lite bättre, lugnare? Annars blir det nog längre bort om ni vill bo åt det hållet, kungsängen eller järfälla kanske?

Hmm, finns tunnelbana där eller hur kommer man dit? Finns enbart bussar är det inget alternativ. Jag har jättedålig koll på var Kungsängen och Järfälla ligger. Jag vill helst inte bo för långt bort från innerstaden. Från Kista kommer man till Centralen på 17 min.
  • Anonym (Alva)
    ostpaj skrev 2016-05-13 19:54:26 följande:

Glömde Vällingby. Var ligger det? Ska kolla upp det. Hoppas bostadspriserna är densamma som i Kista.
  • Anonym (Rek inte)

Bostadspriserna är ju låga just för att inte är ett bra område att bo i.

• Anonym (aldrig)

Jag skulle ALDRIG bo i Kista med barn......!

• ostpaj
    Anonym (Alva) skrev 2016-05-13 20:19:44 följande:
    Hmm, finns tunnelbana där eller hur kommer man dit? Finns enbart bussar är det inget alternativ. Jag har jättedålig koll på var Kungsängen och Järfälla ligger. Jag vill helst inte bo för långt bort från innerstaden. Från Kista kommer man till Centralen på 17 min.

Till vällingby finns det tunnelbana. Till järfälla går pendeln till och från t-centralen. Om du kollar på andra pendeln från t-centralen kommer du ju till Sollentuna på knappt 17 minuter. Där finns det säkert bättre och lugna områden men kostar säkert skjortan =/
  • Anonym (Alva)
    Anonym (Rek inte) skrev 2016-05-13 20:23:52 följande:

Bostadspriserna är ju låga just för att inte är ett bra område att bo i.

Jo. Det förstår jag. Men tyvärr har vi inte råd att bo i ett "finare" område. Vi vill ju väldigt gärna flytta till Stockholm och då finns inte så mycket att välja på för oss, tyvärr, men därmed inte sagt att det inte finns billiga bostadspriser på bättre ställen, frågan är bara var? Vi får leta vidare. Synd bara på lägenheten som var så fin.
  • Anonym (Rek inte)

Googla kriminalitet och Husby, Kista. Polisen har tom tillsatt en grupp, Fenix, som jobbar enbart riktat mot dessa områden pga den stora problematiken med gäng, narkotika och brott som finns där. Om ni ska dit och kolla så kolla även hur området är andra tider än 08-17:00 när arbetarna har åkt hem. Vilken gata funderar ni på? Tänk i så fall så långt från Husby ni kan.

• ostpaj
    Anonym (Alva) skrev 2016-05-13 20:19:44 följande:

Kallhäll hette visst stationen jag tänkte på och inte järfälla :D dit går pendeln från centralen och tar 23 minuter. Till Sollentuna tar pendeln 16 minuter och ännu längre bort ligger ju rotebro på 23 minuter. Kolla om ni hittar ngt åt det hållet då? Tror de är bättre områden än kista :)
  • Anonym (Alva)
    Anonym (Rek inte) skrev 2016-05-13 20:33:46 följande:

Googla kriminalitet och Husby, Kista. Polisen har tom tillsatt en grupp, Fenix, som jobbar enbart riktat mot dessa områden pga den stora problematiken med gäng, narkotika och brott som finns där. Om ni ska dit och kolla så kolla även hur området är andra tider än 08-17:00 när arbetarna har åkt hem. Vilken gata funderar ni på? Tänk i så fall så långt från Husby ni kan.

Jag ska googla och det i morgon. Ärvinge tror jag det heter.
  • Anonym (Maja)

Jag skulle inte flytta till Kista om man vill ha blandad grupp i förskolan då det är i princip lika invandrartätt som Husby o Akalla. Oroligt på byn och även på T-banan.

Sök er utåt längs pendellinjen mot Bålsta. Kallhäll, Kungsängen och Bålsta tex. Det beror ju lite på var man jobbar och hur långt man är beredd på att pendla

• Hans Gustavsson

Kista är ett toppenområde. Jag har bott här sedan 2005 och stortrivs. Jag kan särskilt rekommendera radhusområdet på Själlandsgatan och Ärvinge där de bästa förskolorna ligger.

Närheten till  Kista centrum och till naturen är ett stort plus.Det finns utmärkta skogsslingor för joggning och promenader. Goda tvärförbindelser och bara 15 minuter till city. Inom några år öppnas tvärbanan i Kista C. Området är multikulturellt med ca 45% utlandsfödda. I min radhusförening är dock majoriteten helsvenska. 

Jag känner inte alls igen mig i de negativa beskrivningar som getts på denna tråd av stadsdelen. Tvärtom känner jag mig trygg och har utomordentligt god grannsamverkan. Den enda nackdelen jag kan komma på är den geografiska närheten till två särskilt utsatta områden, Rinkeby och Husby, men det är ingenting som påverkar vardagen i Kista tycker jag.

• athanatos
    Hans Gustavsson skrev 2017-03-13 23:32:29 följande:

Kista är ett toppenområde. Jag har bott här sedan 2005 och stortrivs. Jag kan särskilt rekommendera radhusområdet på Själlandsgatan och Ärvinge där de bästa förskolorna ligger.

Närheten till  Kista centrum och till naturen är ett stort plus.Det finns utmärkta skogsslingor för joggning och promenader. Goda tvärförbindelser och bara 15 minuter till city. Inom några år öppnas tvärbanan i Kista C. Området är multikulturellt med ca 45% utlandsfödda. I min radhusförening är dock majoriteten helsvenska. 

Jag känner inte alls igen mig i de negativa beskrivningar som getts på denna tråd av stadsdelen. Tvärtom känner jag mig trygg och har utomordentligt god grannsamverkan. Den enda nackdelen jag kan komma på är den geografiska närheten till två särskilt utsatta områden, Rinkeby och Husby, men det är ingenting som påverkar vardagen i Kista tycker jag.

Eller hur, det var ju faktiskt bara fyra mord på en dag i Kista förra veckan.

Svar på tråden Bra område?