• whatever1986

Migrationsverket vill separera min pojkvän och dotter, hjälp?!

Förra året träffade jag en man här i Sverige. Han var och hälsade på en kompis. Vi blev ihop och oplanerat blev jag gravid. Min pojkvän har uppehållstillstånd i Italien och har bott där i nästan fem år. Så fort jag blev gravid åkte han tillbaka till Italien och ansökte om uppehållstillstånd på svenska ambassaden. Då flyktingströmmen var så stor togs förtur vid graviditet bort av Migrationsverket. Min pojkvän var i Italien i sju månader utan att höra nåt och ringde jag Migrationsverket fick jag som svar att väntetiden var upp till 21 månader. Dock fick min pojkvän komma hit i tre månader och hälsa på pga Av den långa väntetiden. Tre dagar innan vår dotter föddes kom han hit och vi har det mysigt som en familj. Men tanken på att han om 1,5 månad måste åka tillbaka till Italien känns helt fel och absurd. Jag tänker på vilka men det kommer ge vår dotter. För även om hon är liten har de ju en relation. Till saken hör också att en man från samma Afrikanska land som min pojkvän ansökte från afrika och fick beslut 6 månader senare, utan att ha barn eller barn på väg. Jah önskar att det fanns ett sätt för honom att slippa åka till Italien för allas vår skull. Har någon något tips eller någon lag eller något som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Migrationsverket vill separera min pojkvän och dotter, hjälp?!
  • Tom Araya
    whatever1986 skrev 2016-05-14 14:38:11 följande:

Förra året träffade jag en man här i Sverige. Han var och hälsade på en kompis. Vi blev ihop och oplanerat blev jag gravid. Min pojkvän har uppehållstillstånd i Italien och har bott där i nästan fem år. Så fort jag blev gravid åkte han tillbaka till Italien och ansökte om uppehållstillstånd på svenska ambassaden. Då flyktingströmmen var så stor togs förtur vid graviditet bort av Migrationsverket. Min pojkvän var i Italien i sju månader utan att höra nåt och ringde jag Migrationsverket fick jag som svar att väntetiden var upp till 21 månader. Dock fick min pojkvän komma hit i tre månader och hälsa på pga Av den långa väntetiden. Tre dagar innan vår dotter föddes kom han hit och vi har det mysigt som en familj. Men tanken på att han om 1,5 månad måste åka tillbaka till Italien känns helt fel och absurd. Jag tänker på vilka men det kommer ge vår dotter. För även om hon är liten har de ju en relation. Till saken hör också att en man från samma Afrikanska land som min pojkvän ansökte från afrika och fick beslut 6 månader senare, utan att ha barn eller barn på väg. Jah önskar att det fanns ett sätt för honom att slippa åka till Italien för allas vår skull. Har någon något tips eller någon lag eller något som kan hjälpa oss?

Fixa jobb och boende i Sverige och så gifter ni er, så är det nog löst. Alternativet är förstås att du och ert barn flyttar till honom i Italien.

Förövrigt är det inget konstigt att det finns regler kring detta som nu är ett hinder för er, de finns där för att de behövs.
  • Anonym (nej)

Tror tyvärr inte att det är så mycket ni kan göra.

Men kan inte du och bebisen åka till honom i Italien och vänta med honom där?

• NKmamma

Flytta till Italien får ni vara tillsammans eller att du väntar på beslutet här.
    Finns nog inget mellanting att ta till tror jag.

• Tom Araya

Rubriken är lite missvisande. Är han inte bosatt hos dig i Sverige så finns ingen separation att tala om.

• Eleonor01

Hon får inga men.... Alldeles för liten för att ens komma ihåg honom om han drar några månader. Inga problem

• whatever1986

Han är ju det för tillfället sedan hon föddes. Visst jag förstår att det finns regler och de jar vi skott helt perfekt. Tycker bara att väntetiden är extremt lång men givetvis tänker vi sköta reglerna.

Tom Araya skrev 2016-05-14 15:58:21 följande:

Rubriken är lite missvisande. Är han inte bosatt hos dig i Sverige så finns ingen separation att tala om.

• whatever1986

Vi kan tyvärr inte flytta till Italien under tiden då jag har en son på tio år som behöver gå i skolan. Annars hade det varit en självklarhet. Hoppas på snabbt besked efter att han åker tillbaka i stället.

• Anonym (Suck)

Kanske något du skulle ha tänkt på och kollat upp innan du först hade sex med, sedan blev gravid med och sist valde att behålla med en person som inte ens har rätt att vistas någon längre tid i Sverige.

Finns inget du kan göra mer än att ha din pojkvän här illegalt eller flytta till Italien. Åker han dit på att leva här illegalt kan risken finnas att han blir av med sitt italienska uppehållstillstånd och utvisas tillbaka till Afrika så valet är ditt. Annars finns inga genvägar.

• Anonym (nej)
    Anonym (Suck) skrev 2016-05-14 16:30:29 följande:

Kanske något du skulle ha tänkt på och kollat upp innan du först hade sex med, sedan blev gravid med och sist valde att behålla med en person som inte ens har rätt att vistas någon längre tid i Sverige.

Finns inget du kan göra mer än att ha din pojkvän här illegalt eller flytta till Italien. Åker han dit på att leva här illegalt kan risken finnas att han blir av med sitt italienska uppehållstillstånd och utvisas tillbaka till Afrika så valet är ditt. Annars finns inga genvägar.

Men snälla.. Hon skrev ju att graviditeten var oplanerad. Dessutom kommer han helt säkert att få uppehållstillstånd här i Sverige. Problemet är bara dom långa väntetiderna just nu pga flyktingkrisen. Så alltså är deras bästa alternativ att hon är här ensam med flickan tills hans uppehållstillstånd blivit godkänt eller att hon väntar med honom i Italien (vilket inte gick eftersom hon hade ett barn till som går i skolan)
  • whatever1986

Nej han ska inte leva här illegalt som jag nämnt. Han har rätt att vara här 1,5 månad till sen åker han tillbaka.

män

Anonym (Suck) skrev 2016-05-14 16:30:29 följande:

Svar på tråden Migrationsverket vill separera min pojkvän och dotter, hjälp?!