• 8295

Vems efternamn på barnen?

Hur har ni gjort?

Vem av föräldrarnas efternamn har era barn fått/ska få? Någon som har olika efternamn på barn med samma partner?

• Svar på tråden Vems efternamn på barnen?
  • Cadencee

Sonen har pappans och likadant barnet 2 kommer samma efternamn. Helt enkelt för att del dagen vi gifter oss kommer jag ta hans efternamn :)

• Anonym (...)

För mig var det inte lika viktigt att mitt namn fördes vidare till barnen, så de fick den andra förälderns namn p g a det helt enkelt. Bådas våra efternamn var ovanliga, men det barnen fick var än mer ovanligt.

• Mooomin

Kan ju tillägga att vi inte heller kommer att ta ett namn om/när vi gifter oss, vi ska ha båda även då.

• Kvinna30plus
    Lia4 skrev 2016-05-14 22:52:02 följande:

Man kan bara ha ett namn som efternamn. Våra barn har pappas som efternamn och mitt som mellannamn.

Det stämmer med modifikation, men du kan ha ett efternamn å ett mellannamn. Det har vi på vårt barn dvs exempel Anna Karlsson Björk. Björk som efternamn å Karlsson som mellannamn, men båda namn skrivs ut, iaf här när vi får brev som är riktade till vårt barn :) så då kan barnet ju ha bådas namn :)
  • Mooomin
    Kvinna30plus skrev 2016-05-15 08:50:37 följande:

Det stämmer med modifikation, men du kan ha ett efternamn å ett mellannamn. Det har vi på vårt barn dvs exempel Anna Karlsson Björk. Björk som efternamn å Karlsson som mellannamn, men båda namn skrivs ut, iaf här när vi får brev som är riktade till vårt barn :) så då kan barnet ju ha bådas namn :)

Exakt. Och även fast våran som har flera mellannamn så skriver myndigheter och annat ändå just bara tilltalsnamnet och de två efternamnen på brev och annat..
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-05-15 08:53:49 följande:

Exakt. Och även fast våran som har flera mellannamn så skriver myndigheter och annat ändå just bara tilltalsnamnet och de två efternamnen på brev och annat..

Ja vårat har flera förnamn men bara tilltalsnamnet, mellannamnet å efternamnet skrivs ut. Det vi kallar mellannamn har annan definition hos Skatteverket där är alla 'mellannamn' förnamn å så får man välja tilltalsnamn, ex Anna Sara Linnea Karlsson Björk där Anna är tilltalsnamn . Å det som skrivs ut då är Anna Karlsson Björk
  • tulip79

Barnen har mitt efternamn. Om vi gifter oss byter vi alla 3 till sambons. Vi har båda -son namn, hans är dock ovanligare men mer svårstavat (finns många stavningsalternativ).

• irrbloss_83

Jag tog min mans efternamn när vi gifte oss, men har kvar mitt som mellannamn. Men jag har i alla fall tänkt att barnen bara ska få mannens efternamn. Det är fint och lite mer ovanligt än mitt, och just namnet känns inte som nåt som är särskilt viktigt för mig att bevara. 

Svar på tråden Vems efternamn på barnen?