Anonym (trådskaparen) skrev 2016-05-15 19:59:29 följande:
Hur räknar man hur mycket points det är i något då? Om jag vill köra vv online, hur får jag då recepten? Måste man gå på mötena och väga sig?
När du blir medlem får du tillgång till appen och medlemssidorna, och där finns points-kalkulatorn som talar om vad alla livsmedel innehåller. Finns både allmänna saker, tex si och så mycket pasta = si och så många points, och de flesta vanliga varumärken av grejer, samt utemat som McDonald's och liknande.
Nu har de nyligen ändrat systemet lite (det heter smart points nu för tiden) så jag vet inte hur det är just idag. Men när jag var med för något år sedan gick det till så här: När man knappat in hur mycket man väger, hur lång man är, osv, så får man sin budget (hur mycket man får äta per dag) och som någon skrev tidigare är det upp till en själv vad man vill lägga sina poäng på. Men man får också tips, råd och stöttning i hur man ska lära sig att välja smart. Att välja de sakerna som är nyttiga och som man håller sig mätt på, framför sånt som bara är utfyllnad. Däremot så gör ju det tillåtande systemet att man kanske håller sig motiverad längre perioder, därför att man vet att det är helt okej att ta den där chokladkakan på lördag kväll, om man bara räknar med den i sin budget. Vid träning tjänar man in extra poäng, och tidigare var det så att man kunde få lite extra per vecka att lägga på om det var något särskilt, typ något glas vin eller lite godis. Man går ner ändå, så länge man håller sig till sin budget.
De låter en äta pasta och kolhydrater, men när man väger det så märker man att man tidigare kanske åt alldeles för mycket.
Du kan välja att bara vara online-medlem, men mitt tips är ändå att gå på mötena i alla fall i början, undersökningar dom har gjort har visat att dom som kör möten också går ner lättare, och man lär sig bättre hur man ska göra då, samt att det är mer motiverande att gå dit och väga sig.
Det där med straffavgift är en sanning med modifikation. Alltså när man är medlem och håller på att gå ner i vikt så betalar man medlemsavgift. Det blir gratis att fortsätta gå på möten när du nått din målvikt, men om man då gått upp så man ligger på 2 kg+ sin målvikt så får man betala just för den veckan.
Tycker absolut du ska testa. Det har hjälpt mig flera gånger och är till syvende och sist det enda jag har fått att funka i mitt dagliga liv. Men som med allt annat måste man vara motiverad.