• Anonym (trådskaparen)

viktväktarna

Halloj! Funderar på att gå med i viktväktarna. Någon som testat? Vad är det för mat man äter? Och vad är SmartPoints? Utesluts all pasta, ris, bröd m.m? Är maten god? När man anmäler sig, får man med allt nödvändigt då som recept, sådant häfte man fyller i hur veckorna går och träningsförslag? Berätta gärna om era erfarenheter :). Tack!

• Svar på tråden viktväktarna
  • Jenyma
    Anonym (trådskaparen) skrev 2016-05-15 20:14:50 följande:
    Bra inlägg! Tack:) Kostar mötena någonting att gå på då om man betalar sin medlemsavgift? Har sett på instagram att vissa har höften där det står "min vecka" och hur mycket man gått ner under veckan samt totalt. Får man den hemskickad när man blivit medlem? Har ca 13 kg övervikt att bli av med, ska köra en snabbstart nu i ett par dagar för att sedan (förhoppningsvis) övergå till vv. Men recepten då.. Står det hur mycket Smartpoints det är eller? Finns det många recept att välja på i appen eller måste man googla sig fram?
    Jag tror att är du all inclusivemedlem (om det fortfarande heter så) så är det en dyrare avgift där du får tillgång till både möten, appen och nätet, eller så betalar du billigare avgift och har bara appen och nätet. 
    Min vecka-grejen vet jag tyvärr inte vad det är. Men går du på ett möte kan de besvara alla dina frågor! :) (Haha låter som att jag jobbar där, det gör jag inte)
    Recepten är alltid smartpoints-beräknade, samt att du kan ändra i dem och plocka bort och lägga till som du vill ifall det är ingredienser du inte gillar och du hellre väljer att lägga poängen på något annat. I appen är det enkelt, du har en jättestor receptbank och så lägger du bara till dem. Du kan även lägga till ingredienserna direkt på en handlingslista. Inget googlande. 
    Hittar du någon produkt som inte finns i appen kan du slå in näringsvärdena så räknar den ut smartpointsvärdet åt dig. 
    Man får en väldig bra förståelse för hur onyttiga vissa livsmedel faktiskt är, alltså hur mycket kalorier de innehåller.
  • Anonym (trådskaparen)
    Jenyma skrev 2016-05-15 20:19:28 följande:

Jag tror att är du all inclusivemedlem (om det fortfarande heter så) så är det en dyrare avgift där du får tillgång till både möten, appen och nätet, eller så betalar du billigare avgift och har bara appen och nätet. 

Min vecka-grejen vet jag tyvärr inte vad det är. Men går du på ett möte kan de besvara alla dina frågor! :) (Haha låter som att jag jobbar där, det gör jag inte)

Recepten är alltid smartpoints-beräknade, samt att du kan ändra i dem och plocka bort och lägga till som du vill ifall det är ingredienser du inte gillar och du hellre väljer att lägga poängen på något annat. I appen är det enkelt, du har en jättestor receptbank och så lägger du bara till dem. Du kan även lägga till ingredienserna direkt på en handlingslista. Inget googlande. 

Hittar du någon produkt som inte finns i appen kan du slå in näringsvärdena så räknar den ut smartpointsvärdet åt dig. 

Man får en väldig bra förståelse för hur onyttiga vissa livsmedel faktiskt är, alltså hur mycket kalorier de innehåller.

Åh okej! Får nog prova på och se om det är något för mig!:)
  • Anonym (***))
    ostpaj skrev 2016-05-15 20:08:30 följande:

Det var vad hon sa. Hon har vart med till och från i flera år. Hon nämnde det tom, det handlade ju inte om många kronor. Men fortfarande, vissa kanske har svårt att gå ner, eller en annan vän som har problem med sköldkörteln, insulinet osv och går inte ner ett gram om hon så skulle svälta sig. Kul om hon skulle gå med i vv, få betala dyra pengar för lite recept och det inte funkar. Eller, det kanske inte kostar att vara med heller? Tycker ts ska vara säker på att det är ngt som funkar innan hon kastar pengarna i sjön.
    Man betalar inga straffavgifter. 

Däremot kostar det att vara med. 
  • Anonym (VV-positiv)

Jag var med för ett antal år sedan och det är det bästa jag gjort i mitt liv! Jag hade tidigare testat Nutrilett, GI, LCHF och ungefär alla andra dieter mellan himmel och jord och visst, allt fungerar under en tid bara man är tillräckligt motiverad, men det jag upplevde som unikt med just ViktVäktarna var att jag lärde mig ett sätt att tänka och att "värdera" olika livsmedel, något som gör att jag fortfarande flera år senare är normalviktig och har ett sunt förhållande till mat efter att tidigare i hela mitt liv varit jojobantare.

Visst, de tar betalt, men för att få tillgång till kostprogrammet, appen och mötena tycker jag att det är värt det. För min personliga del tycker jag att mötena var viktiga - vissa gånger sitter man bara och tycker att coachen säger saker man redan vet, men ofta dyker det upp något guldkorn eller något man behöver påminna sig om. I grunden är det naturligtvis ingen revolution - ät bättre och rör dig mer - det kan vem som helst berätta för dig, men just rutinen att gå på möte en gång i veckan, att väga sig och få känna sig lite duktig när man fått ett minus på vågen eller få några peppande ord om man gått upp någon vecka (det händer, man är inte alltid så duktig som man borde vara...) var viktigt för mig, men vi är ju olika som människor - för vissa räcker det säkert med "bara" onlinetjänsten.

Ingenting är förbjudet i kostprogrammet, jag klarade av både konferenser, utlandsresor och att dricka öl med mina kollegor. För min del är jag glassfanatiker, så när jag räknade ut att jag visst kunde äta Ben & Jerrys trots att den är "dyr" i ProPoints (det var det när jag gick, antar att den är dyr i de nya SmartPoints också) så var min lycka gjord.

Låter jag positiv - det är jag, ge det ett försök, du har ingenting att förlora utom kilon. Och strunta i de som "vet" allt om ViktVäktarna utan att ha varit med. Du behöver varken betala straffavgift eller bli förnedrad inför andra människor eller bli utskälld vid vågen om du skulle ha gått upp ett par hekto någon vecka, däremot kommer säkert coachen fråga om du gjort något speciellt annorlunda just den veckan - men det är ju för att hjälpa dig mot målvikten!

• MrsC74
    ostpaj skrev 2016-05-15 20:12:47 följande:

Bara googla " straffavgift viktväktarna" kommer det upp flera bl.a blogginlägg. Men de ljuger allihopa. Jag med. Det är det enda vi alla hör. Ljuger oss blåa. Lite inte på ngn.
    Haha. Nej man betalar ingen straffavgift. Man betalar för att vara med. Men straffavgift. Ja då ljuger folk i sådant fall.
  • MrsC74

Fungerar bra för mig. Jag äter mer än innan och godare mat. Har tappat 6,5 kg på 7 veckor. Lika många kvar. Tycker appen är
    Enkel och lätt att hålla reda på vad man får i sig. Varierad bra kost.

• Anonym (Guldmedlem)
    ostpaj skrev 2016-05-15 20:08:30 följande:

Det var vad hon sa. Hon har vart med till och från i flera år. Hon nämnde det tom, det handlade ju inte om många kronor. Men fortfarande, vissa kanske har svårt att gå ner, eller en annan vän som har problem med sköldkörteln, insulinet osv och går inte ner ett gram om hon så skulle svälta sig. Kul om hon skulle gå med i vv, få betala dyra pengar för lite recept och det inte funkar. Eller, det kanske inte kostar att vara med heller? Tycker ts ska vara säker på att det är ngt som funkar innan hon kastar pengarna i sjön.

Det som du, eller din vän, kan ha uppfattat som en straffavgift kan vara kopplat till om man är guldmedlem. Guldmedlem är man när man nått sin målvikt och hållit den ett antal veckor. Då får man gå på mötena gratis. Om du då går upp mer än 2 kg över din målvikt får du börja betala avgiften, tills du når din målvikt igen. Inte så konstigt, som guldmedlem ska du ju bara hålla din vikt men om du ska börja gå ner igen så blir du vanlig medlem.
  • Anonym (Blä)
    ostpaj skrev 2016-05-15 19:36:16 följande:

Aldrig vart med. Men en bekant berättade att går du upp i vikt får du betala en "straffavgift". Och du får äta pasta, ris, potatis och bakelser. De på viktväktarna äter mkt grönsaker och frukt och smaklösa lättprodukter. Tycker mest de är ute efter desperata människors pengar. Hemskt.

Haha, va? Nä, det stämmer då verkligen inte.
  • Anonym (Riktigt bra!)

Du kan bestämma själv vad du vill äta med viktväktarna. Programmet hjälper dig med mängden. Jag tycker att det är toppen och att det är ett hälsosamt tänk kring mat. Recept finns i mängder, om du vill ha nya, men du kan beräkna alla dina "vanliga" rätter och få dem att passa in i viktnedgången. Frukt och grönsaker är i de allra flesta fall värda 0 smart points, så hungrig behöver du inte vara.

Klart att vv vill tjäna pengar- det är ju ett företag. Inget konstigt. Tjänsten/produkten de erbjuder är toppen. Jag kör bara vv online.

• Anonym (trådskaparen)

Är det alltid bindningstid när man ska vara med i viktväktarna? I sånt fall varför?

• Anonym (trådskaparen)

Någon som vet?

• Anonym (Riktigt bra!)
    Anonym (trådskaparen) skrev 2016-05-17 16:28:23 följande:

Är det alltid bindningstid när man ska vara med i viktväktarna? I sånt fall varför?

Jag tror det, men välj en kort period om du är osäker. Det är lätt att avsluta sedan. Precis som tex gym behöver VV tjäna pengar. Deras service är att ge människor ett sätt att tappa vikt, men de är ett företag och måste göra vinst, förstås.
  • MrsC74

Nej du kan vara med per månad. Blir lite billigare om man binder sig dock
  • Anonym (Riktigt bra!)

Om du går på möten IRL är det nog ingen bindningstid alls, du betalar varje vecka på mötet. Detta kan du kolla mer exakt på deras hemsida.
Svar på tråden viktväktarna