• frokenasta

HJÄLP! Försent att amma?

Min son är 11 dagar gammal. Efter en långdragen förlossning var jag totalt slut och på grund av dåligt bemötande av en barnmorska valde jag att ge ersättning. Alltså hann han bara få råmjölk av mig och det kom inte igång.

Nu har jag ångest och är ledsen över amningen. Att jag aldrig provade riktigt. Jag vill amma... Gråter varje kväll över detta.

Är det försent att få igång mjölken? Jag kan inte amma? :( Någon som vet?...

• Svar på tråden HJÄLP! Försent att amma?
  • viseversa

Börja pumpa eller låt honom suga var tredje timme dygnet runt så kommer det nog igång.

• Mullan

Det är inte försent! Amma på, du kanske får varva lite med ersättning i början tills produktionen dragit igång ordentligt. Lycka till <3

• häxjakt

www.amningshjalpen.se/tillmata-relaktation-2

amningsbloggen.blogspot.se/

sagogrynet.wordpress.com/

Först ska du få lite länkar här ovan *pekar uppåt*, det finns oerhört mycket matnyttigt på de här sidorna.

Sedan ska du få en kram, det finns gott hopp att du kan amma ditt barn om du verkligen vill det. Det kommer förmodligen inte att bli jättelätt men inget som är värt att göra väl någonsin enkelt brukar man säga.

Mitt bästa tips förutom att lusläsa länkarna och annan information du kommer över är att boka in ett möte med en hjälpmamma omgående. Gärna imorgon. Hon kan hjälpa dig med ideer och praktiska råd. 

Jag ammar fortfarande min 22 månaders, jag ska ärligt säga att det inte har varit enkelt, roligt eller särskilt trevligt alla gånger men på det hela taget så har det varit värt det för oss.

Om det inte går så tillåt dig att sörja över det men försök att inte känna oro eller skuld över det. Det blir folk av ersättningsbarn också, det står och faller inte med amning.

Skickar styrka och tröst och hoppas att det går bra för er.

• LimeOchApelsin

Jag slutade amma för ett år sedan. Var på mission på ett barnhem i ett land i Afrika, där ett barn var nära att dö av näringsbrist. Provade att lägga barnet vid bröstet och jodå, mjölken rann på så fint! Efter ett helt år!

Jag räddade livet på barnet förresten. Är fortfarande i chock.

Men 11 dagar är ingenting. Amma på.

• Assari

Jag kunde gå över till helamning efter två månader, så kämpa på!

• frokenasta

Så jag kan få igång det? Kommer han vilja suga på bröstet? Egentligen tror jag absolut att han mår bra av ersättning också. Känner mig mer ledsen för att jag inte försökte och att det inte blev som jag ville då jag var så trött och orkeslös + barnmorskan som inte bemötte mig speciellt bra. Hade varit mysigt att amma lite... Trodde inte jag skulle bli såhär ledsen över det.

• frokenasta

Amma på? Ska jag lägga honom vid bröstet? Kommer han vilja ta det när han är van vid flaskan nu?

LimeOchApelsin skrev 2016-05-15 21:12:42 följande:

Jag slutade amma för ett år sedan. Var på mission på ett barnhem i ett land i Afrika, där ett barn var nära att dö av näringsbrist. Provade att lägga barnet vid bröstet och jodå, mjölken rann på så fint! Efter ett helt år!

Jag räddade livet på barnet förresten. Är fortfarande i chock.

Men 11 dagar är ingenting. Amma på.

• frokenasta

Så jag kan få igång det? Kommer han vilja suga på bröstet? Egentligen tror jag absolut att han mår bra av ersättning också. Känner mig mer ledsen för att jag inte försökte och att det inte blev som jag ville då jag var så trött och orkeslös + barnmorskan som inte bemötte mig speciellt bra. Hade varit mysigt att amma lite... Trodde inte jag skulle bli såhär ledsen över det.

häxjakt skrev 2016-05-15 21:09:26 följande:

www.amningshjalpen.se/tillmata-relaktation-2

amningsbloggen.blogspot.se/

sagogrynet.wordpress.com/

Först ska du få lite länkar här ovan *pekar uppåt*, det finns oerhört mycket matnyttigt på de här sidorna.

Sedan ska du få en kram, det finns gott hopp att du kan amma ditt barn om du verkligen vill det. Det kommer förmodligen inte att bli jättelätt men inget som är värt att göra väl någonsin enkelt brukar man säga.

Mitt bästa tips förutom att lusläsa länkarna och annan information du kommer över är att boka in ett möte med en hjälpmamma omgående. Gärna imorgon. Hon kan hjälpa dig med ideer och praktiska råd. 

Jag ammar fortfarande min 22 månaders, jag ska ärligt säga att det inte har varit enkelt, roligt eller särskilt trevligt alla gånger men på det hela taget så har det varit värt det för oss.

Om det inte går så tillåt dig att sörja över det men försök att inte känna oro eller skuld över det. Det blir folk av ersättningsbarn också, det står och faller inte med amning.

Skickar styrka och tröst och hoppas att det går bra för er.

• Alexi
    frokenasta skrev 2016-05-15 21:52:26 följande:
    Amma på? Ska jag lägga honom vid bröstet? Kommer han vilja ta det när han är van vid flaskan nu?
    Prova! Det finns något som heter tillmatningsset också som verkar väldigt smart om man vill få bebisen att amma men det inte finns så mycket produktion ännu. Googla på det.

Men ta hjälp av experter, amningsmottagningen på ditt sjukhus eller Amningshjälpen!
  • frokenasta

Hur gjorde du?

Assari skrev 2016-05-15 21:43:51 följande:

Jag kunde gå över till helamning efter två månader, så kämpa på!

• Assari

Varvade med ersättning och försökte amma så mycket som möjligt, dygnet runt. Till slut märkte jag att hon blev mätt av att bara ammas (somnade ofta vid bröstet och gick upp i vikt ordentligt), så då slutade jag med ersättningen.

Jjag minns att det var jättejobbigt, men värt det. Hade tur som hade ett hungrigt barn som kunde varva mellan bröst och flaska utan problem. Om du inte har det så ta hjälp av Amningshjälpen! De hsr också tips om hemgjort amningste som var bra för mig.

Ett bra råd jag fick var att sätta upp en tidsgräns: ge allt i en vecka och känn sen efter om du vill fortsätta. Men börja redan nu och försök få honom att ta bröstet tycker jag! Och lycka till!!!

• frokenasta

Och då hade din dotter bara ätit ersättning i två månader? Tack så mycket för svar!!!

Assari skrev 2016-05-15 22:15:30 följande:

Varvade med ersättning och försökte amma så mycket som möjligt, dygnet runt. Till slut märkte jag att hon blev mätt av att bara ammas (somnade ofta vid bröstet och gick upp i vikt ordentligt), så då slutade jag med ersättningen.

Jjag minns att det var jättejobbigt, men värt det. Hade tur som hade ett hungrigt barn som kunde varva mellan bröst och flaska utan problem. Om du inte har det så ta hjälp av Amningshjälpen! De hsr också tips om hemgjort amningste som var bra för mig.

Ett bra råd jag fick var att sätta upp en tidsgräns: ge allt i en vecka och känn sen efter om du vill fortsätta. Men börja redan nu och försök få honom att ta bröstet tycker jag! Och lycka till!!!

• Lia4

Försök att handmjölka ut några droppar (forma pekfingret och tummen som ett C, ta ett rejält tag om hela vårtgården och tryck inåt/bakåt och framåt) och droppa ned i hans mun så att han känner att det kommer något gott ur brösten :). Kan få honom att bli mer intresserad av att suga. Jag gjorde så med min mycket för tidigt födda tjej och efter ett bra tag ammade hon fullt.

Tycker även att du ska hyra en pump. Kolla upp om det finns på bb, det brukar det göra. Pumpa var tredje timme men lägg gärna till bebisen vid bröstet före pumpningen. På så sätt stimulerar han bröstet och du har större chans att släppa mjölken samt så får han chansen att suga.

Vill du verkligen amma så är det absolut inte för sent. Men det kan krävas lite tålamod. Kolla upp om du har någon amningsmottagning nära dig som kan ge dig hjälp och stöd. Lycka till :)!

Svar på tråden HJÄLP! Försent att amma?